Husbil och hund!

Mysaan

Trådstartare
Sökte i forumet utan lyckat resultat. Vi kommer förmodligen behålla husbilen och sälja husvagnen i år. Men hur "förvarar" man hunden i husbilen under körning? I vanliga bilen sitter hon bakom lastnät men det kan amn inte stoppa in i husbilen.

Sv: Husbil och hund!

Tja, vad hjälper lastnät vid en krock? Hunden kan ju lika gärna vara lös, oavsett vanlig eller husbil.

Tja, vad hjälper lastnät vid en krock? Hunden kan ju lika gärna vara lös, oavsett vanlig eller husbil.

Jag slipper få hunden i nacken vid en krock och bur ska införskaffas så fort hon vuxit klart så vi vet hur stor bur hon behöver. Men nu var det inte det som var frågan. Hur ska jag ha henne "förvarad" i en husbil?

Ett lastnät stoppar väl inte vid en krock?

Spänn fast en bur i husbilen, så svårt kan det inte vara att hitta en lämplig storlek/uppskatta hur stor hunden blir.

Instämmer.

Man kan väl dessutom byta bur om man nu uppskattat en för liten bur?

Ett lastnät stoppar väl inte vid en krock?

Spänn fast en bur i husbilen, så svårt kan det inte vara att hitta en lämplig storlek/uppskatta hur stor hunden blir.

Ett lastnät i metall stoppar visst när det blir en krock. Hon lär knappast inet ta sig igenom det vid eventuell krock.

Nu har inte jag sett husbilen så jag vet inte riktigt men en bekant sa att det finns inget utrymme i dessa för att sätta en bur någonstans.
Och jo det är svårt att uppskatta när hunden är unghund hur stor den ska bli som vuxen när det är en blandras. För trots allt bara senaste månaden har hon vuxit om sin pappa och för 2 månader sedan växte hon om sin mamma.

Senast ändrad:

Det går inte på något sätt att skaffa en sådan här bilbältes-sele att sätta på henne och fästa någonstans?
:)

Ett lastnät i metall stoppar visst när det blir en krock. Hon lär knappast inet ta sig igenom det vid eventuell krock.

Nu vet jag inte hur stor din hund är men en 30kgs hund väger 1200kg vid en krock i 50km/h och 3840kg vid 90km/h. Jag har för mig att vi diskuterat det här förut och då framkom att ditt galler stoppade för 300kg. Jag kan ju minnas fel förstås och det här är information - inte kritik.

Titta på husbilen så du vet hur den ser ut innan du börjar fundera på hur ska göra. Det är ju rätt meningslöst att spekulera innan.

Nja meningslöst att spekulera är det väl inte? Jag lade upp frågan för att få tips om olika sätt att hantera situationen. Och då med tanken i bakhuvudet att min bekanta sagt att bur förmodligen inte går in i den sorten vi har.

Har själv aldrig använt, vet dock att en vän använt till både schäfer och boxer och hundarna kan inte ta sig loss av egen vilja. Hur dom är vid krock eller liknande vet jag faktiskt inte. :)

Tillägg; Vet inte säkert, men tror iallafall att hon använder Allsafe hundsele, den ska tydligen vara krocktestad och mycket bra.

Senast ändrad av en moderator:

När familjen åker på semester med husbilen så får hundarna vara lösa.
Nu har jag bara varit med när gammelmannen (som nu tagits bort) följde med och han låg nästan alltid under bordet eller på den soffa som tillägnats honom.
Men som oftast låg han under bordet och trivdes ganska bra där. En skiva hindrade honom från att komma in i 'förarhytten' och agera sällskap.

Men är du orolig vid krock så skulle jag satsa på att kasta in en lagom stor bur i gången där du kan låta hunden vara. Om inte annat så låter du buren stå så nära ni kan, där man sitter så hunden får sällskap också.

När familjen åker på semester med husbilen så får hundarna vara lösa.
Nu har jag bara varit med när gammelmannen (som nu tagits bort) följde med och han låg nästan alltid under bordet eller på den soffa som tillägnats honom.
Men som oftast låg han under bordet och trivdes ganska bra där. En skiva hindrade honom från att komma in i 'förarhytten' och agera sällskap.

Men är du orolig vid krock så skulle jag satsa på att kasta in en lagom stor bur i gången där du kan låta hunden vara. Om inte annat så låter du buren stå så nära ni kan, där man sitter så hunden får sällskap också.

Men vad skulle farbror Polisen säga om hunden var lös i husbilen?

Det finns lastgaller som ska hålla för bra mycket tyngre grejer än en hund på 30 kilo. Så jo, många galler håller för en hund. Hur skulle annars folk som fraktar tunga till exempel verktyg kunna köra säkert? Men för hunden är säkerheten obefintlig vid krock såklart.

Till TS
Få tal om allsafeselar så har jag hört att de inte håller för värre krockar än vid 30 km/h. Kan ha fel där. Men den håller hunden på sin blats vid körning i alla fall. Jag har en själv för tillfället, tills jag får min bur till baggaget.

I Metall skrev hon också. Jag tror knappast det är hönsnät hon menar, så det kan lika gärna vara ett galler, hon menar, men med ett annat ord.

Hon säger att det håller för hund. Då får vi ju utgå ifrån att hon vet det.

det säkraste hade nog varit någon form av bur som förankras med tillräckligt tåliga spännband, och som går att skruva isär när ni är framme så den inte tar för mycket plats. buren måste hålla för hundens vikt vid krock, men jag tvivlar på att husbilen blir lika mosad som bagageutrymmet på en vanlig bil så det är kanske inte lika viktigt att den ska tåla smällar utifrån.

Ni kan inte bygga om ett skåp i nederkant under tex soffan till hundbur?
Så är den inte i vägen och alltid tillgänglig.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 523
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 310
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka