Alltså, tala om för mig om jag är helt dum i huvet eller vad.
Köpte hus med min sambo för bra precis 2 år sedan. Kul att bo i hus! tänkte jag och förutsatte att min sambo av hankön skulle snickra, måla osv osv. DET gör han inte. Vi har haft never ending bråk om vem som gör vad hemma. Jag städar ALLTID, han har tagit i dammsugaren kanske max 3 ggr, jag tvättar, köper inredning, möblerar, ser till att det alltid är snyggt hemma, rena kalsonger i lådan osv. Han behöver inte bry sig, och jag är helt ok med det. Matlagning och handling delar vi i princip lika på. Trädgården är det mest jag som tar hand om.
Eftersom han slipper bry sig om vissa saker känner jag att jag också borde få slippa bry mig, förslagsvis om renovering då. Inte jättestora grejer som ska göras, men nödvändiga. Men NEJ! Jag ska engagera mig exakt lika mycket som honom fastän jag inte kan ett jota! De gånger jag försökt hjälpa till bråkar vi bara och försöker jag inte är inte det heller bra.
Jag VILL inte renovera, jag hatar det för jag kan inte! Okej, måla en slät vägg kan jag men typ där går gränsen.
Jag vill liksom bara säga åt honom att alla andra killar snickrar och har sig mest jämt (ja faktiskt, i vår vänkrets i alla fall), varför kan inte han göra det?? Obs. Har aldrig sagt så rätt ut.
Sen har vi den lilla detaljen att min sambo tycker om att ha kul också. Han väljer alltid att gå på fest, ha middagar hemma, ja umgås med folk i allmänhet istället för att göra sånt husägare behöver göra. Ibland måste man säga nej till roliga saker försöker jag hinta men då är jag tjatig och stressar honom. Känns ju faktiskt inte helt rätt heller att säga "nej du får inte leka med dina kompisar för du ska vara hemma och snickra på huset" när jag själv inte snickrar typ alls.
Är jag helt fast i gamla könsroller eller har jag en liten poäng?