Jag har alltid älskat djur av alla slag, men i familjen fanns "bara" en katt. Hundar hade jag visserligen lite svårt för, för jag såg dem mest som svansviftande, dreglande och smått korkade
På samma gata som mig bodde dock en jämnårig tjej som jag började umgås massor med. Denna vän var ofta hos sin farmor vilket gjorde att även jag var där. Denna farmor hade en väninna och denna väninna, hon hade ett knippe salukis. Jag tror att det var 5 salukis hon hade första gången jag träffade henne och tillsammans med min vän satt vi i soffan med alla hundarna, borstade deras öron, fick hålla i någon snäll hunds koppel på promenader osv.
När jag var 10 år gammal fick jag och vännen följa med väninnan och alla hundarna upp till kenneln som hundarna kom från. Där bodde vi en vecka och jag tyckte mycket om alla hundarna, även om några såklart blev favoriter (det fanns då ca 15-20 salukis i huset).
Jag tappade kontakten med väninnan, men en dag något år senare mötte jag henne ute på promenad. Hon kände inte igen mig, men det gjorde hundarna och oj så glada de blev
Vi fortsatte ha kontakt och efter det började jag spendera varje skollov uppe på kenneln, för med alla miljarder hundar i huset uppskattades det alltid att få lite hjälp med hundskötseln.
Kenneln hade fött upp i måånga år och paret som ägde hundarna satt med i rasklubbens styrelse, var domare på tex lure coursing osv. Extremt kunniga personer som
gärna delade med sig av all kunskap de hade. Oavsett hur dumma frågor jag ställde så svarade de alltid väldigt ordentligt och de såg mig alltid för den jag var, aldrig någonsin som "en liten skitunge" även när jag var det.
På kenneln fick jag erfarenhet av salukis i alla åldrar, både hanar och tikar, hundar i flock och hundars kommunikation med människor. Det var otroligt lärorikt. Jag fick även följa med på tävlingar och träningar, hjälpa till med det jag kunde osv.
När jag skulle börja gymnasiet hade jag möjlighet att ha en egen hund. Den hunden blev min favorit från kenneln, en av deras avelstikar som alltid visade tydligt att hon ville vara med mig och ogillade kennellivet.
Hon var absolut inte enkel och jag gjorde många fel med henne, men hon var otroligt snäll och nöjde sig med att blänga på mig som om jag var helt dum i huvudet när jag gjorde något tokigt
Hon fick sedan en kull till på kenneln och därifrån köpte jag en av valparna.
Jag gick sedan hundgymnasie, började träna hund och provade på de flesta hundsporter. Genom att låna en lärares dvärgschnauzer upptäckte jag hur kul det var med lydnad och sedan har vi kört på med det också. Det blev bara mer och mer av allt, på ett sätt som jag aldrig räknat med innan. Dessutom fick jag mer och mer förståelse för varför folk vill ha annat än vinthund, även om jag själv inte gillar alla hundar
Idag har jag två älskade salukidamer, Aysu och Ebrah. Aysu "räddade" jag från ett mindre lämpligt hem, Ebrah kom till mig som valp. Att jag skulle ha två salukis med kapacitet för EM i lure coursing var sådant jag tidigare bara drömde om. Att kunna tävla lydnad och rallylydnad fanns verkligen inte på kartan tidigare men även det gör vi med (för att vara saluki) mycket bra resultat. Jag har nördat ner mig väldigt mycket i hundar generellt och salukin som ras, känner "allt och alla" som har saluki både i Sverige och ut i världen och anpassar hela mitt liv efter hundarna.
Nu kan jag inte tänka mig en dag utan mina salukis och jag försöker hela tiden att lära mig mer om allt. Trots att det nu är.. ehm.. 22år sedan jag lärde känna mina första salukis och trots att jag varit salukiägare i 11år så känner jag mig fortfarande ganska okunnig stundtals. Det är på ett sätt väldigt fascinerande.