Hur yttrar sig problem med supraspinatus-bogsträckmuskeln....

axel

Trådstartare
Vilka symtom o ev. behandlingar .

Tror att min häst har fått tillbaka en gammal skada.
Går nu på antiinflammatorisk medicin.
Tacksam för svar!

Sv: Hur yttrar sig problem med supraspinatus-bogsträckmuskeln....

Min ET hittade problem med subscapularis på min häst.( den sitter under skulderbaldet - din muskel sitter ju på framsidanav kulderbladet)
Det var hästen med nackskadan som hade det - det frambenet med för kort subscapularis fick vi göra åttor i luften med

Det fick ju muskeln att bli längre och slappna av - men han gick och höll in det benet med den muskeln för att skydda sin nackskada.

Vet du varför din häst fått inflammation just där, och hur diagnosticerar man att det är just den bogöppnaren.

Jag skulle stretcha alla bogstängare om jag var du. OBS försiktigt!
Man skall inte stretcha en inflammerad muskel så stretcha inte den skada muskeln nu.

En muskel kan bli inflammared för att dess antagonist är för stark och kort - därför skall du stretcha bogstängarna.

Är det fånghästen eller den med hornklyftan?

Sådant kan ju spela in om den ändrat rörelsemönster pga annan skada

Senast ändrad:

Han klev på en större sten i trav för 6 år sen o fick då samma med. för mjukdelsskada.
Scintade inte då iom att han blev bra.
Kommer ej ihåg om det var ngn synbar förändring då.

Tror att det kan komma sig av alla de tappskor som han ådragit sig på det benet i sommar- sen att det oxå har blivit enligt Flashlights teori- att han blir efter med det benet pga bogen o på så sätt drar av sig mer skor.
Är nu inte utlagd alls på den fossingen.

Ska äta med. i 10 dár o sen kollas av kiropraktor.

Senast ändrad:

Muskelskador läker oftast bra eftersom vävnaden reparerar sig rätt snabbt och andra muskler övertar funktionen. Vid läkningen kan det uppstå bindvävsärr som gör muskel stum och hindrar en normal förkortning och töjning av vävnaden. Supraspinatus är en av flera bogsträckare och har en viktig funktion i att stödja bogleden (viktigt eftersom bogleden inte har några stödjande ligament). Bindvävsärr gör muskeln skörare och därmed lättare utsatt för nya översträckningar men har hästen fungerat problemfritt i alla dessa år kanske man inte i första hand ska misstänka att denna muskelskada gått upp på nytt. Det är ju tänkbart iofs men tycker du ska utesluta att det är något vanligare problem (t ex någon ledinflammation), om du inte redan gjort det. Nervskador förekommer också, leder till förtvining av muskulatur och instabilitet i bogleden. Kallas Sweeny och är inte helt ovanligt.

Jag vet ju inte alls vad du har för ett problem med din häst. Om hästen är halt, går orent eller belastar sig fel så kan det ju bero på många saker och jag menar bara att du inte ska stirra dig blind på att det är en gammal muskelskada som spökar. En av de vanligaste orsakerna till frambenshälta är ju trots alls kotledsinflammation.

Den är synbart svullen i övre/främre kanten av bogen.

Spark?

kom det plötsligt över en dag?

Har du en schysst ET - annars kan du få tips av mig

Ja i såna fall låter din teori rätt sannolik. Värme? Ömhet? Känner du "gropar" eller strängar i muskeln? I vilken riktning kan du följa dessa strängar i så fall? Djupt, ytligt? Supraspinatus är inte den enda muskeln i området. Det behöver inte vara en bristning, det kan ju vara en vanlig krossskada också efter en smäll, spark eller liknande. Eller en inflammation i en bursa, om det sitter längre ner nära bogspetsen. Beskriv gärna så exakt som möjligt var du har svullnaden, i förhållande till bogbladet och den utskjutande "ås" som går längs med bogbladet ungefär i mitten av det (spina scapulae). Bild eller teckning underlättar.

Jag är usel på bild o teckningar:crazy:
Den är ca. 5 cm bred o följer bogbladets vinkel ca. 2 dm.

Har nusmort med Hirudoidsalva o ringt Mossenberg, men det skulle dröja en mån. innan han kunde.
Har en ET i E-tuna som fixat till hans sneda kors tidigare.
Ska kontakta honom i morgon.

Han har inte blivit sparkad.
Varken öm eller direkt varm.

Senast ändrad:

Lycka till!

håller en tumme

Heter ET S.A?

HAN heter HL.
Var ute o kollade honom precis. Tycker att det ser en aning bättre ut.
Är smord 3 ggr sen igår em.
Ska äta medicin 3 dagar till.

Jag antar att du menar en mjuk svullnad längs med skulderbladet. Är svullnaden i den övre delen av skulderbladet eller nedre delen mot bogleden?

Inflammation i bicepsbursan kan ge svullnad lågt mot bogspetsen. Ibland kan orsaken till inflammationen vara en fraktur eller spricka i överarmsbenet (humerus).

Svullnad i kan ses i samband med inflammation i bogleden (en åkomma som inte är vanlig). Också vanligt att knäts sträckarmuskler på framsidan/utsidan av underarmsbenet är mindre på den halta sidan (detta gäller iofs för många frambenshältor). Karaktäristiskt är att hästen undviker att böja-sträcka bogleden och istället böjer knät mer när det sjuka benet lämnar marken (hoven kommer närmare magen). Förkortat framåtförande av benet.

Svullnad kan ses i samband med frakturer på skulderbladet.

Givetvis även vid muskelbristningar/sträckningar och krosskador. För att översträcka supraspinatus som är en bogsträckare krävs att bogleden kraftigt böjs ihop eller en kraftig belastning i sidled typ en fläkskada. Svårt att tänka mig vilken rörelse som BARA skulle skadat supran utan att lämna några andra spår. Om muskeln är så oelastisk och full av bindväv efter den gamla skadan borde borde du kunna känna skillnad i vävnaden om du jämför höger och vänster supraspinatus. Om hästen har en blödning i muskeln tycker jag den borde ömma vid tryck. Man känner ofta ett "hål" i en muskel som blivit översträckt där fibrer gått av, och strängar där muskelfibrer krampat.

Inflammation i muskler kan också ha bakteriella orsaker. Eller bero på överansträngning då nedbrytningen av skadad vävnad och uppbyggnaden av ny vävnad löper amok. Då kan antiinflammatorisk medicin behövas (men det ger du visst redan). Diagnosen ställs av vet genom att ta prover på vissa enzymer som läcker ut från vävnaden.

Är hästen undersökt av veterinär?

Vad tråkigt, du som var på gång.

En månad att vänta på JM är ju ganska snabbt med tanke på att han brukar ha så lång väntetid, å andra sidan är han bäst.

Får du inte tag på din i Eskilstuna så har jag fått otroligt bra hjälp i vår och sommar med min valack. JM hade för lång väntetid då.
Hon var i klass med honom.

Är din pålle också en sån där vildbase som far omkring på bakbenen i hagen som min?

vetr. tyckte inte att det var ngn idé att jag kom in när han var halt -högt upp, vilket de iallafall inte kan behandla, utan rekommenderade kiropr.

Tycker att det verkar logiskt att han kan ha fått eländet av att ha slitit av sig skon på den foten många ggr.

han är den typen som går i leriga diken(under torr sommar) o accelerarar i 180 o drar järnet i uppförsbackar.

Hejsan axel!
Prova att ge B-vitamin. Jag vet inte hur mycket vetenskapligt belägg det finns för att ge B-vit, men vi lär oss på utbildniingen att man ska ge det vid myopatier. Det är hursomhelst inte farligt att ge normaldos.
Lycka till!

Tack:)
Ska shoppa det mañana

Nu kliar Lejonelle sig i huvudet och fattar ingenting.
Hur vet du (och veterinären) att hästen är halt högt upp när ingen hältundersökning har gjorts? Jag har uppfattat att din häst har en svullnad i bogen men var hältan sitter har inte framkommit i tråden, det finns en hälta alltså? På vilket sätt ska en kiropraktor fixa en muskelskada? Om du inte har besökt vet, vem har skrivit ut det antiinflammatoriska preparatet som du ger, och med stöd av vilken diagnos? Eller har hästen något annat problem också som du medicinerar för?

Senast ändrad:

Hästen är böjd lågt-ingen skillnad.
iom skadan ej böjd högt.
Vill ej att distriktarna ska behandla min, utan den på kliniken som känner till hästen sen 12 år tillbaka.
Vet. vill att man först behandlar med antiinfl. för att se om det hjälper, sen tyckte han att jag skulle få bättre hjälp av en duktig kiropr.
Alt. är att scinta den.

Hej Igen :)

ger man antinflammatoriskt vid trauma ?

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Sol
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 998
Senast: gul_zebra
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 114
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar