Hur visar katter att dom älskar en?

M

Makimakac

Min lilla hona slickar mig på näsan på morgonen och även på dan om jag gosar med henne :p Hennes tunga är ganska sträv, känns som om man får grov peeling, aj,aj! :crazy: Men jag undrar om det är hennes sätt att visa att hon gillar mig, för i så fall kommer inte jag att säga ifrån utan lida tyst för att visa att jag har förstått att hon bryr sig om mig. Hur visar katter att dom gillar sina ägare?

Sv: Hur visar katter att dom älskar en?

älskar vet jag inte , men en katt tycker nog om sin ägare om denne är snäll mot katten och ger den mat :d ;)
Sen är ju alla katter olika , endel katter tycker inte om att kela och sådär .

Annars är det ju ganska gosigt katten kommer upp och kelar o sådär :)

Dizze gör också så med oss när hon är social, ett sätt att visa att dom tycker om en :love:

Katterna gillar oss!

Då man tar en kattunge så tar man øver mammans roll som vårdare.
Vi blir superførældrar som låter dom vara både unge och vuxen i en
och samma då dom vuxit upp. Hos några væxer kelbehovet bort.

Min 12-åriga Såfin kryper in under tæcket hos mig och lægger sig och
spinner før full maskin i mitt armveck ibland och det har hon aldrig
någonsin gjort hos någon annan. Då ær jag mamma...
Men då hon håller sig i nærheten då jag jobbar i trædgården eller føljer med på små promenader så visar hon ju tydligt att hon tycker
det ær kul med sællskap i det stora hela.
Hon ær rædd før fræmmande utomhus, inomhus så hælsar hon nyfiket
och kråmar sig før att få komlimanger om jag ær med! Då litar hon
på att jag inte skulle slæppa in någon farlig typ. Om jag ær borta och
det kommer någon fræmmande huspassare så fræser hon... Så hjælper det inte att denna fyller på hennes skålar.
Det ær underbart med djurs tillit.

Fler små vänskapstecken: när de blinkar mot en. När de gäspar när du kommer fram. När de sträcker vällustigt på sig när du kommer hem. (de är alltså inga ena lata kräk, detta är vänskapstecken!).
När de liksom knyter tassarna när du småkelar med dem.
När de buffar mot dig eller stryker sig mot föremål i din närhet.

Finns många tecken, de här jag nämnde är ju inte så uppenbara och många kattägare tänker kanske inte ens på dem...

Vagis skrev:
Fler små vänskapstecken: när de blinkar mot en. När de gäspar när du kommer fram. När de sträcker vällustigt på sig när du kommer hem. (de är alltså inga ena lata kräk, detta är vänskapstecken!).

Finns många tecken, de här jag nämnde är ju inte så uppenbara och många kattägare tänker kanske inte ens på dem...

Vad sött du beskriver det! :love: Det är ju sant dessutom.

Min minsta kisse har ett sätt att kurva upp med ryggen och möta min hand, för att "nå" min smekning redan innan jag sänkt ner handen ordentligt för att klappa hennes rygg. Jättegulligt! :love:

Vagis skrev:
När de gäspar när du kommer fram. När de sträcker vällustigt på sig när du kommer hem. (de är alltså inga ena lata kräk, detta är vänskapstecken!).

Kul att höra! Jag kan inte mycket kattkroppsspråk inser jag, iaf inte på den nivån som jag kan "läsa av" hästarna. Har du något boktips/länktips?

Eftersom lilleman kommer galopperande och möter mig i dörren, sträcker sig och gäspar på hallmattan känner jag mig plötsligt som en rätt älskad ägare :love: Måste hem och krama kissarna extra mycket ikväll!

haha, ja nog är det sant alltihopa!

mina två tjejer slickas bägge två. Den ena slickar på fingrarna när hon gosar den andra slickade halvt ihjäl mig när hon var liten, det har hon senare slutat med. Nu får man sig bara en liten "puss" vid speciella tillfällen. Hankatten Eddi han pussar både mig och tjejrna! :D

Vagis skrev:

Kanske är däför min katt slår volter mot väggen när jag kommer. Han gillar mig. I alla fall när jag bara klappar honom på magen och så. Men ibland måste man ju bara pussa på hans lilla näsa och då har han helt plötsligt glömt bort att det nyss var bra att bli gosad med:D

Ja, det är nog så - min katt gillar mig :love: , men ibland har jag undrat om hon slickar mina händer för att dom smakar salt... Men näsan borde inte göra det? :p

Mina/våra småttingar beter sig välldigt likt det som ni alla beskriver.

Ett litet roligt beteende som dom båda gör är på morgonen. Då min sambo går upp ca 20 min före mig så följer katterna med han runt i huset tills min väckarklocka ringer. Då rusar dom in i sovrummet och hoppar upp nästan i ansiktet på mig, det lustiga är att det är bara den som hinner först som hoppar upp i sängen den andra brukar då bara stå på golvet och glo. Tror att dom har någon slags tävling sins i mellan.
En morgon råkade min sambo skjuva igen sovrummsdörren, gissa om honkatten skrek när hon inte lyckades ta sig in när min väckarklocka ringde!

Honan är den som slickar mest, hanen är den som förföljer en mest.

Dom är hel härliga och vist tror jag att katterna älskar en, men kanske inte lika mycket som vi älskar dom.

En annan sak som få bröstet att smälta är när man ropar på dom att komma in och dom kommer springandes i 120 km. För att inte prata om när jag stängslat hagar och dom förföljer mig, och om dom tappar mig ur sikte så skriker dom hjärtskärande!
Skulle kunna ta upp 100 saker till om deras härliga beteende.

Senast ändrad av en moderator:

Oggie skrev:
Mina/våra småttingar beter sig välldigt likt det som ni alla beskriver.

Ett litet roligt beteende som dom båda gör är på morgonen. Då min sambo går upp ca 20 min före mig så följer katterna med han runt i huset tills min väckarklocka ringer. Då rusar dom in i sovrummet och hoppar upp nästan i ansiktet på mig, det lustiga är att det är bara den som hinner först som hoppar upp i sängen den andra brukar då bara stå på golvet och glo. Tror att dom har någon slags tävling sins i mellan.
En morgon råkade min sambo skjuva igen sovrummsdörren, gissa om honkatten skrek när hon inte lyckades ta sig in när min väckarklocka ringde!

Honan är den som slickar mest, hanen är den som förföljer en mest.

Dom är hel härliga och vist tror jag att katterna älskar en, men kanske inte lika mycket som vi älskar dom.

En annan sak som få bröstet att smälta är när man ropar på dom att komma in och dom kommer springandes i 120 km. För att inte prata om när jag stängslat hagar och dom förföljer mig, och om dom tappar mig ur sikte så skriker dom hjärtskärande!
Skulle kunna ta upp 100 saker till om deras härliga beteende.

det här är en genomgullig tråd :love:
vad mer gör allas katter?

Min äldsta katt (maine coon), hatar när jag kommer hem och sätter mig framför datorn, även om jag pussat och gullat med honom och gosflickan (den yngre på ett och 1/2 år). Detta visar han genom att konstant komma fram och daska till mig med tassen där jag sitter, och jama uppfodrande. så fort man stänger av blir allt frid och fröjd och han spinner som en vansinnig. :D

Min lilla 8-månaders sitter oftast innanför dörren när jag kommer hem och drar sig till mattan i hallen för att lustfyllt sträcka ut sig till sin fulla längd på mattan. Är hon inte redan innaför dörren så kommer hon alltid när hon hör att jag kommer. Min ldre kise har inte hunnit göra sug några hemkommingsrutiner ännu då jag bara haft honom i 5 dagar.

Vår Muskis brukar springa och vässa klorna av alla krafter på favorit-klös-stolen när han är glad, speciellt när älsklingsmatte kommer hem. (Och ibland också när jag kommer hem).
Sonen Vagis har tagit efter litegrann, fast han klöser oftast på mattan bara...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 002
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar