Hur viktigt är en bakbom på ett släp?

Sv: Hur viktigt är en bakbom på ett släp?

Jag kör mitt fullblod utan bakbom av den enkla anledningen att han lägger sig ned om han har bom. Men det är INTE ultimat på något sätt, skulle verkligen vilja ha en bom för stabiliteten i trailern, framförallt eftersom han härna står och lutar sig mot väggarna men det GÅR verkligen inte.
Nu är han väldigt snäll både att lasta och lasta ur så det är inget problem men kunde jag välja så vore hel bom klart att föredra.

KL

Men tar inte baklemmen extremt mkt stryk om man tappar den från maximal höjd pga hästen som springer bakåt o inte stoppas av en bom? Och hur blir det med hästen som springer emot en lem som faller och smäller i backe med dunder och brak? Även om man själv står på sidan så tar ju kanske häst och transport skada av att tappas och kasta sig ut.

Jag skulle då inte låna ut min transport till nån som riskerar att förstöra den genom ovarsamhet. Skaffa en lång bom helt enkelt. eller en gummerad kedja i värsta fall. Men åk inte utan bakbom.

Själv har jag dörr som är helt oslagbart tycker jag. Har kört både bredåkare och normalåkare, med och utan mellanvägg men aldrig någonsin utan bakbom.

Den förra hästen var sjukt bakskygg och när hon kände snöret /bommen bakom sig så fick hon mer eller mindre panik.
Att stå bakom en sådan häst och ta loss en bom är kanske inte det bästa (Om hästen ens står kvar..)

Att det skulle vara en säkerhetsrisk att inte ha bom köper jag inte. Folk ska absolut INTE under några omständigheter stå bakom lämmen.
QUOTE]

Vet inte hur du tar bort bommen -men det går alldeles utmärkt att stå vid sidan av transporten och göra det också. Snacka om säkerhetsrisk om du står bakom hästen....;)

Jag har åkt med flera olika hästar och det har varierat mycket i om bom har använts eller inte- den sura j-liga ponnyn älskade att åka transport så henne fick vi övertala att gå ur -hon stod helst kvar i transporten och travade in...:D
Tränarens häst lastar sig själv på kommando så han står också kvar.:bow: Komipsens häst trycker sig bakåt och måste ha bom så hon inte på rent kroppstryck m rumpan "vräker upp lemmen" och slänger sig bakåt. Där gäller bom och se till att det är tomt bakom + allt är stadigt på marken innan bommen tas bort...:cool:

Till TS:
Det är alltid säkrare vid ur/i-lastning med bom MEN det kräver att du har en häst som inte får panik av bommen (är bakskygg) så det beror på hästen. Alla hästar klarar inte bommen/kedjan utan är lugnare utan den men det finns också hästar som mår bättre/är lugnare med bom. Det är bara att testa sig fram.

Komipsens häst trycker sig bakåt och måste ha bom så hon inte på rent kroppstryck m rumpan "vräker upp lemmen" och slänger sig bakåt. Där gäller bom och se till att det är tomt bakom + allt är stadigt på marken innan bommen tas bort...
Och det tycker din kompis är fullt OK och bryr sig inte om att åtgärda? :eek:

Det är alltid säkrare vid ur/i-lastning med bom ...
Det är det inte alls det. Möjligen för dom som inte fattar att lära häst eller medhjälpare vad som gäller. För oss andra är bommen oviktig ... för att svara på TS:s rubrikfråga.

LIA

Jag kör min pålla utan mellanvägg och har en kraftig kedja istället för hel bom. Hon kan försöka backa ut när hon hör att man fäller ner baklämmen, men kejdan bromsar upp henne.

Kan tillägga att det är en mycket kraftig kedja. Har också sett knäckta bommar efter hästar som slängat sig ut trots bom.

Har du en kraftig kejda med rejäla karbinhakar så kan du använda kejdan till de flesta trailers.

/Lizzie

Det här låter ju super. Bonden här bredvid stallet hyr ut sin transport billigt, MEN min häst är bredåkare och det finns ingen bred bom. Min kära pappa som gillar att greja och hjälpa till får gott fixa en sådan där kedja. ;)

kl
det är farligt båda för häst och människa att ej ha bom!! för det första så är hästar djur och man kan aldrig vara helt säker på hur dom kommer reagera. 9 av 10 gångar kanske den står snällt och väntar medan ni fäller ner luckan. den 10 händer det något och den slänger sig ut.

även om man då står på sidan är skaderisken enorm. det tar några sekunder att fälla ner den ordenligt, hästen kan flyga ut på en ramp som ej är ordentligt nere, och människan risikerar att hamna i kläm med armen.

köp en lång bom!

Hmm. Är inte själva poängen med en person framme, att hästen ska lyssna på DEN personen och inte på andra? :p
Det är ju alltid du som förare som ska styra, sas...

Jodå :) Men jag menar att om ponnyn försöker backa ut ska jag inte dra i grimskaftet, ropa "nej" elr liknande. Jag ska liksom visa att jag vill vara där inne, typ småprata och luta mej avslappnat mot väggen. Om jag ropar så vill hon ju inte vara kvar där inne, men ropar dom där ute så kommer hon in till mej.
Du får tycka att jag gör fel, men detta funkar bra för oss :)

Vet inte hur du tar bort bommen -men det går alldeles utmärkt att stå vid sidan av transporten och göra det också. Snacka om säkerhetsrisk om du står bakom hästen....;)
Givetvis står man bredvid tranporten och inte RAKT bakom hästen, men lite bakom är ju oundvikligt.
Inte tar man loss bakbom/snöre och bara släpper på hästen?

Nu vet jag visserilgen inte hur en rak bom ser ut, men de som är halvor som jag har varit med om har ju varit sådana som man måste haka loss och sen släppa ner.
Även om man bara har armen innanför så kan ju vad som helst hända under den tiden som man (försiktigt) måste släppa ner den.

Jodå :) Men jag menar att om ponnyn försöker backa ut ska jag inte dra i grimskaftet, ropa "nej" elr liknande. Jag ska liksom visa att jag vill vara där inne, typ småprata och luta mej avslappnat mot väggen. Om jag ropar så vill hon ju inte vara kvar där inne, men ropar dom där ute så kommer hon in till mej.
Du får tycka att jag gör fel, men detta funkar bra för oss :)

Nej jag tycker itne du gör fel alltså (eller ja, jag skulle ju inte göra så), bara funderade på varför ni gjorde så.
Jag tycker ju att hästen alltid ska lyssna på vad den där inne säger, medhjälpare ska ju bara vara med och ev smacka om det skuller behövas.

Ropa och ha sig tar jag förgivet att man inte gör öht när man håller på att lasta :p

Vart bor du?
Finns det verlkigen ingen som har lång bom du kan få prova med och se om det går bättre ( kanske inte är det som är problemet ).

KL

Har du möjlighet att låna ett släp med fronturlastning? För då är det ju inga risker med urlastningen. Då spelar ju inte bakbommen någon roll vid ursläppet iaf.

KL

Har du möjlighet att låna ett släp med fronturlastning? För då är det ju inga risker med urlastningen. Då spelar ju inte bakbommen någon roll vid ursläppet iaf.

Men vid ilastningen har man fortfarande samma risk, trots fronturlastningen.

Men vid ilastningen har man fortfarande samma risk, trots fronturlastningen.

Nej jag vet, det var därför jag skrev att att det var mindre risker vid urlastningen iaf. :)

Tyvärr finns de tinga bra riskfria alternativ om man inte skaffar en lång bom bak. Inte om det ska vara säkert att både lasta i och ur.

Jag brukar hyra privat från folk jag känner till.
Då kommer man väldigt billigt undan.

Fronturlastning?????kan du kanske låna om du har möjlighet!!!

Kedja har vi på våra transport från 1800 frös ihjäl.Med den kan jag flytta mellanväggen..

Och det är transportvett att aldrig stå bakom lemmen vare sig man har bom eller inte...

på den släpen vi ägde innan fanns ingen bom utan kedja. Min pålle måste åka brett så jag har bara ett grimskaft bakom honom. Min pålle skulle dock aldrig slänga sig bakåt annars skulle jag kolla om en längre bom :p

Litet "knapplån" trots lite gammal tråd...;)

Jag undrar om någon vet vad en lång och en kort bom till en kylinge apollo kostar?
Och hur/var man kan beställa..`?

Min lastträning går jätte bra just nu men jag måste införskaffa min en lång och en kort bom så att jag kan ha mellanväggen diagonalt så pållen kan åka brett..:D

Livsviktigt. Vet att det finns hästar som fått panik och tryckt ned lämmen och trillat ur transporten... Det finns ju längre bommar att köpa, så att de kan åka helt utan mellanvägg och ändå ha en bom bakom sig. Det är bara att ringa till någon återförsäljare som har din typ av transport tror jag :)

Ring till återförsäljaren.
Jag bad om dessa vid nyköp o även ngt längre frambom på ena sidan.
Du vet... stolpen som går att flytta åt sidan lite. Även bomskydd om det är svinkallt, så häststackarna inte fryser fast :grin:

KL

Hur fungerar det om hästen vill åka brett? Kan man helt enkelt ta bort mellanväggen, har en transport för 2 hästar, eller flyttar man bara väggen åt sidan? Då är ju mellanväggen lös och hästen kan inte få ngt stöd av den...Om man flyttar på väggen har man då 2 bakbommar, en lång och en kort?:o

KL

Hur fungerar det om hästen vill åka brett? Kan man helt enkelt ta bort mellanväggen, har en transport för 2 hästar, eller flyttar man bara väggen åt sidan? Då är ju mellanväggen lös och hästen kan inte få ngt stöd av den...Om man flyttar på väggen har man då 2 bakbommar, en lång och en kort?:o

På Umesläp kan du ställa mellanväggen snett så häster har ca 2/3 av utrymmet bak att stå på. Där förlänger du resp kortar de vanliga bommarna. Vill man ha väggen helt på sidan så hästen får hela utrymmet bak krävs det att du på något sätt förankrar väggen och då kan man köpa till en hel bakbom.

Till ts; jag skulle inte rekommendera att åka utan bakbom. Om du nu åker ofta, finns det ingen möjlighet till hyrköp av transport så att du kan köpa en lång bom som passar?

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 863
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Igår var jag och hämtade älskade nordis från hingsten! Hon har alltid varit snäll att lasta och åkt jättesnällt, dock gillar hon att stå...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 310
Senast: Sar
·
Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 700
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar