Hur viktigt är en bakbom på ett släp?

Sv: Hur viktigt är en bakbom på ett släp?

Man har både en kort och en lång bom när man åker brett.
Min förra trailer från 1980 fanns det bara kedja på och åkte alltid brett med två av mina stora halvblod och aldrig någon kedja innanför rampen. Var väldigt noga och är det fortfarande att INGEN någonsin bakom rampen även när jag har
bommar. Hade ett sto som provade kasta sig bakåt och rampen slog i backen och det var enda ggr hon gjorde det blev en ordentlig smäll.
Lastar även mina ston som är vana att åka med longerlina och sätter inte fast dem innan det är stängt.
Har en kompis häst som har knäckt bommarna bakom några ggr inte alls kul.

När jag hämtade hem den nya hästen så plockade vi bort både mellanvägg och bakbommar. Dels ville hon stå brett och då kunde vi inte ha mellanväggen i(har 2 lika långa bommar) och då försvan även bakbommar då dom annars skulle hålla på och slå i sidan på vagnen eftersom det inte fanns något att fästa dom i. Och det gick bra, hon stod lungt stilla när sambon öppnade luckan och gick ut när jag sa åt henne. :) Den äldre har jag aldrig testat att köra utan varken bakbom eller mellanvägg. Sällan hon åker då det hon får panik inne i transporten. Men ska börja last träna henne nu tänkte jag.

Har ett gammalt ume släp från 85 eller nå sånt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade inte åkt utan bom.
Men som du säger -du har olika släp hela tiden, och då kan det ju bli problem att få den nya långa bommen att passa..
Vi har haft en ponny som fick panik av att stå smalt, la sig ner mot mellanväggen och sparkade på ytterväggen (han spräckte ytterväggen :eek: ) Efter att det hände första gången (alltså att han fick panik, för det hände inte från början, han var tidigare van att åka smalt) så tillverkade min pappa en lång bom -den såg precis likadan ut som de vi redan hade men var så lång att han stod helt brett. Då gick det bra.
I de två senaste transporterna har vi helt enkelt tagit ur mellanväggen och åker utan -vi har dörrar i transporten. Och hästarna har stått superbra med detta, de håller balansen och kan ställa sig lite på tvären om de behöver det.

Tänk på att bommen ibland kan vara en del av stommen till transporten! När vi köpte våran transport blev vi tillsagda att inte köra utan bom då bommen hjälpte till att hålla ihop transporten vid eventuell olycka.

kl
det är farligt båda för häst och människa att ej ha bom!! för det första så är hästar djur och man kan aldrig vara helt säker på hur dom kommer reagera. 9 av 10 gångar kanske den står snällt och väntar medan ni fäller ner luckan. den 10 händer det något och den slänger sig ut.

även om man då står på sidan är skaderisken enorm. det tar några sekunder att fälla ner den ordenligt, hästen kan flyga ut på en ramp som ej är ordentligt nere, och människan risikerar att hamna i kläm med armen.

köp en lång bom!

Håller helt med!

Kör utan mellan väg näe jag kör min och använder inte bakbom trots att det finns en lång sådan. Anledningen är att hon får panik då det sitter något bakom som hon inte riktigt kan se på samma sett som rampen. Vid utlassning är hon så pass snäll att hon väntar tills jag säger att hon får gå ut.

Att stå mitt under rampen när den fälls upp är det väl ingen som gör om det inte finns bom, hoppas jag? :confused:?

Kör utan mellan väg näe jag kör min och använder inte bakbom trots att det finns en lång sådan. Anledningen är att hon får panik då det sitter något bakom som hon inte riktigt kan se på samma sett som rampen. Vid utlassning är hon så pass snäll att hon väntar tills jag säger att hon får gå ut.

Att stå mitt under rampen när den fälls upp är det väl ingen som gör om det inte finns bom, hoppas jag? :confused:?

Jättekonstig logik.
På vilket sätt skulle en bom orsaka mindre panik än en ramp? förstår inte resonemanget - har du verkligen provat med bom?

talar av egen erfarenhet då jag haft två hästar varav en nuvarande, med samma klaustrofobi som din, som velat kasta sig ut. att de lär sig respektera bakbommen är då a och o och går inte att komma runt för att lasta i och ur säkert. Om den väntar tills du säger backa, så ser jag än mindre argument att du inte skulle ha bakbom -v ad är problemet? hästen ska inte kasta sig, gör den det, tar ngt emot, och om du inte har bom, så tar inget emot och den lär sig att det lönar sig att kasta sig ur, med skadeföjd/risk både på häst och människa. för att inte tala om ett eskalerande lastningsproblem!

spelar ingen roll om ingen står bakom - en häst som backar ut medans rampen fälls upp/ner fortfarande, orsakar att rampen kommer slamrande med en otrolig fart och kraft, och även om människan då står på sidan kan man skada sig - för att inte tala om hästen.

Senast ändrad:

Jag kör samtliga mina 7 hästar utan bakbom de gånger jag har ställt mellanväggen åt sidan eller kör utan vilket händer rätt ofta.

Men. Alla mina är lärda att stå stilla tills man ber dem backa ut, och det är ytterst viktigt att INTE stå bakom luckan när man öppnar. Stå på sidan av släpet, är du ensam och öppnar båda "låsen" på luckan så ta en rejäl "omväg" runt bakluckan när du har öppnat ena och ska öppna andra. Så man inte riskerar att få varken häst eller lucka på sig.

Visst går det att köra utan bakbom, men tänk - säkerhet!

Är det så att du har en egen transport? Jag hängde inte riktigt med på om fallet är så eller inte :)

Jag har löst det så i min transport att vi tillverkat en hellång bom sitter fast och är ledad i ena änden och sedan lägger man den i en "klyka" i andra änden och sätter fast den med en låssprint så att den inte kan "hoppa ur" när man kör.

Det fungerar alldeles utmärkt med min bom då den är lätt att lägga dit själv och man kan stå på sidan för att få den på plats så man behöver aldrig vara bakom hästen.

Även den snällaste kan ju få för sig att backa... :p

Har inte läst hela tråden så jag kan inte lova att jag inte upprepar någon annans tips :p Men köp en kraftig kedja. Den kan du ha med dig när du ska hyra släp, den behöver ju inte vara måttanpassad.

kör inte utan bakbom.
Köp en lång bom - borde gå att få tag i på märkesförsäljaren. Om du har råd att åka ut och tävla, har du rimligen råd att köpa en bakbom.
Alternativt; lär hästen att åka smalt.

Vi har ingen bakbom i våran transport heller. Det funkar prima, bara hästen är uppfostrad att stå stilla osv. :)

Vi har ingen bakbom i våran transport heller. Det funkar prima, bara hästen är uppfostrad att stå stilla osv. :)

Jag lovar dig att det inte handlar om huruvida hästen är uppfostrad eller ej. Den är ett djur, och den kan reagera hur uppfostrad den än är, basics ang. hästhantering i allmänhet. att åka utan bakbom är bara dumt, otroligt onödigt att riskera så stora olyckor som kan hända både häst och människa.

vem som helst kan tillverka en lång bom genom att anlita en svetskunnig, bara att köra till en verkstad om man inte vill beställa en dyr från trailer leverantören. Kostar ngra hundralappar bara!

Jag lovar dig att det inte handlar om huruvida hästen är uppfostrad eller ej. Den är ett djur, och den kan reagera hur uppfostrad den än är, basics ang. hästhantering i allmänhet. att åka utan bakbom är bara dumt, otroligt onödigt att riskera så stora olyckor som kan hända både häst och människa.
Finns olika syn på hur man hanterar, lär, uppfostrar, osv hästar. Man kan visst köra sina hästar i transport utan bakbom och utan större risk än med sådan.
Jag, och vad jag förstår även dom du svarat, löser hellre säkerhetsfrågan vid källan, dvs hästen, än hoppas på "säkerhetsprylar" som bakbom.

Du gör tvärtom, vilket är din sak.

LIA

Finns olika syn på hur man hanterar, lär, uppfostrar, osv hästar. Man kan visst köra sina hästar i transport utan bakbom och utan större risk än med sådan.
Jag, och vad jag förstår även dom du svarat, löser hellre säkerhetsfrågan vid källan, dvs hästen, än hoppas på "säkerhetsprylar" som bakbom.

Du gör tvärtom, vilket är din sak.

LIA

vi har tjafsat om detta förrut och jag tänker inte hålla på att argumentera runt ditt resonemang att hästen inte är tillräckligt uppfostrad om man anser att man ur säkerhetsaspekt bör åka med bakbom.

släpper inte min häst lös till hagen när jag korsar E22 heller, även om han är uppfostrad :cool:

Det här fungerar för oss, absolut inte säkert att det fungerar för dig och din häst...

Men.. Jag har tagit bort mellanväggen i min transport, och båda hästarna är faktiskt lättare att lasta, nu går de bara in. Eftersom det bara fanns en kedja som "bakbom" på släpet när jag köpte den så tog jag bort den, JAG tror att det gör mer skada på häst ifall den kastar sig mot en kedja, dessutom skramlar det grymt mkt under färd. :crazy:
MEN, ingen av mina hästar får röra sig bakåt i transporten förrän jag står framme vid dem, och ber dem att backa. Det fungerar för oss, men jag vill ändå ha en lång bakbom. Planerna finns att skaffa, men det glöms av mellan varven :o .

Så, att köra med eller utan bakbom tycker jag handlar om hur din häst beter sig vid lastning/urlastning. Och skulle jag ha medhjälpare som inte lyssnar på vad jag säger, ja då skulle jag inte använda medhjälpare alls :crazy:

Ja hästrädda människor vill göra hästarna "bulletproof":mad:

Man borde "immunicera" människorna istället. Gå en eller många kurser i mental träning. Då behöver man inte känna sig besvärad över att hästen är en....häst. Och hästen finner tilltro o lugn med ägaren.:love:

:bow::bow:

*kl*
Det lustiga är att de lastningar jag sett som varit uppenbart farliga oftast har skett med "diverse säkerhetsprylar". Det vore bättre om folk kunde lära sig att hantera sina hästar samt hur man beter sig i närheten av hästar (oavsett om de står i transport eller ej) istället för att använda prylar som säkerhet. Om bommen knäcks då?

Om jag har med mig någon okunnig som hjälp att lasta/lasta ur instruerar jag denne innan att inte stå bakom luckan, samt hur den ska bete sig i övrigt. Alla har förstått instruktionen och skulle någon inte göra det så skulle jag inte ta denne till hjälp något mer.

:bow::bow:

*kl*
Det lustiga är att de lastningar jag sett som varit uppenbart farliga oftast har skett med "diverse säkerhetsprylar". Det vore bättre om folk kunde lära sig att hantera sina hästar samt hur man beter sig i närheten av hästar (oavsett om de står i transport eller ej) istället för att använda prylar som säkerhet. Om bommen knäcks då?
.

Tänk, alla de hästar jag har haft och har, står stilla och snällt och låter sig lastas utan bråk, inte för att det sitter en bakbom där. De väntar också snällt tills man fällt bort bakbommen och säger att de får backa ur, då gör de så steg för steg, långsamt. Den dagen ngt oförutsett inträffar och hästen blir rädd eller får panik i trailern, vilket händer även de mest resvana hästar som åkt massor, så är jag dock glad att bakbommen sitter där och hindrar att hästen eller någon människa skadar sig. Det är precis det den är till för, inte för att "uppfostra" hästen :angel:

Kallas i min värld säkerhets tänk, varken mer eller mindre.

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 863
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Igår var jag och hämtade älskade nordis från hingsten! Hon har alltid varit snäll att lasta och åkt jättesnällt, dock gillar hon att stå...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 310
Senast: Sar
·
Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 700
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar