Hur viktigt är en bakbom på ett släp?

Sv: Hur viktigt är en bakbom på ett släp?

Min dam gillar INTE & stå trångt och det blev ett jäkla liv och skrubbsår när vi åkte sist.
(första gången vi åkte transport hon och jag)

Nu i efterhan fick jag tips om att ta bort mellanväggen eller sätta den snett så pållan kan stå mera brett.
Problemet är att ingen har en lång bom..

Pratade med en kompis som håller på mycket med travhästar och han kläcker ur sig att dom och hans bekanta aldrig har en bakbom på sina släp!
Dom i stallet sade att jag absolut inte skulle åka utan bom.. :confused:

Hur sjutton gör man? Vi ska ju börja tävla och åka iväg på träningar är det planerat och inte en käft har en lång bom.
Att hyra släp och betala flera 100 kr är nått min ekonomi inte tillåter.

Missförstånd händer så lätt mellan häst och människa och en bakbom kan förhindra några missförstånd som.
Då hästen vet att det är stopp och inte bara kan backa ut förräns bakbommen är borttagen.
Och för mig att jag inte behöver oroa mig för om hästen börjar backa så fort jag börja fälla lämmen.
Jag ser det även som en säkerhetsåtgård före både mig och min häst att det finns en bakbom om man åker utan mellanvägg. :)

Mvh Xoya.

Tänk, alla de hästar jag har haft och har, står stilla och snällt och låter sig lastas utan bråk, inte för att det sitter en bakbom där. De väntar också snällt tills man fällt bort bakbommen och säger att de får backa ur, då gör de så steg för steg, långsamt. Den dagen ngt oförutsett inträffar och hästen blir rädd eller får panik i trailern, vilket händer även de mest resvana hästar som åkt massor, så är jag dock glad att bakbommen sitter där och hindrar att hästen eller någon människa skadar sig. Det är precis det den är till för, inte för att "uppfostra" hästen :angel:

Kallas i min värld säkerhets tänk, varken mer eller mindre.
Nu skev jag ju inte att alla som har bakbom har problem att hantera sina hästar. Jag har sett hästar ha panik i trailern och att inte snabbt få ut hästen p.g.a. en bakbom eller att hästen helt enkelt knäcker bakbommen är ingen höjdare det heller.

Nu skev jag ju inte att alla som har bakbom har problem att hantera sina hästar. Jag har sett hästar ha panik i trailern och att inte snabbt få ut hästen p.g.a. en bakbom eller att hästen helt enkelt knäcker bakbommen är ingen höjdare det heller.

Har man SÅNA problem så har man som sagt helt andra problem än själva trailandet i sig. Då håller jag absolut med om att en bakbom inte löser ngt egentligen, om det är det ni pratar om!
Jag vänder mig mot att det framställs som om det är en ren och skär uppfostringsfråga huruvida man måste ha bakbom eller åker utan, för det är det INTE hos 99% av de som trailar sina hästar, utan man har hästar som uppför sig exemplariskt, men man anväder likväl bakbom som extra säkerhets åtgärd den dagen det skiter sig och hästen reagerar på ngt helt oväntat, som det flyktdjur det är, och då all uppfostran kan flyga all värdens väg på en sekund.

Köp en lång bom i stället! Risken är ju att mellanväggen flyger omkring och stör!

Min dam gillar INTE & stå trångt och det blev ett jäkla liv och skrubbsår när vi åkte sist.
(första gången vi åkte transport hon och jag)

Nu i efterhan fick jag tips om att ta bort mellanväggen eller sätta den snett så pållan kan stå mera brett.
Problemet är att ingen har en lång bom..

Pratade med en kompis som håller på mycket med travhästar och han kläcker ur sig att dom och hans bekanta aldrig har en bakbom på sina släp!
Dom i stallet sade att jag absolut inte skulle åka utan bom.. :confused:

Hur sjutton gör man? Vi ska ju börja tävla och åka iväg på träningar är det planerat och inte en käft har en lång bom.
Att hyra släp och betala flera 100 kr är nått min ekonomi inte tillåter.

Är man bara tre personer som lastar i och ur så är det inga problem utan bom bak. En person som håller hästen i transporten under tiden som luckan öppnas och stängs av två personer på var sida. Alltså att hästen inte binds upp förrän luckan är fastsatt. Och som binder upp innan luckan öppnas.

Sedan hade nog jag sett till att investera i en kort och en lång bom till kärran om jag skulle åka ofta. Så att jag kunde lasta mer ensam.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 863
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Igår var jag och hämtade älskade nordis från hingsten! Hon har alltid varit snäll att lasta och åkt jättesnällt, dock gillar hon att stå...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 310
Senast: Sar
·
Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 700
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar