Hur viktigt är dressyr?

Koppen

Trådstartare
Nu när hästen går på bete en bit från stallet har jag inte samma möjligheter att dressyra i padocken. Därför kommer det bli en hel del ridning i skogen. Jag dressyrar med henne i skogen de övningar som funkar, men tycker inte att det blir samma som att träna i padocken.
Hur gör ni under betesperioderna? Svara ärligt tack. :smirk:
Tar hästen skada av att inte dressyra riktigt? Finns det risk för stelhet och sånt om man gör ett längre uppehåll från dressyren?
Jag ska försöka ta mig till padocken iallafall 1 gång i veckan, men å andra sidan älskar vi bägge två att bara rejsa i skogen! :p

Sv: Hur viktigt är dressyr?

Du kan göra mkt i skogen.
alla övergångar, tempoväxlingar sk. vikn. o skolor.
Busrid inte hela tiden, då lär det bli jobbigare när du får för dig att vara seriös

Hästen mår snarare BRA av en period utan massa krav och dressyrträning, om den går hårt i vanliga fall, och tar absolut inte skada av det. Snarare blir hästen mer motiverad och inspirerad när man tra upp jobbet igen. I övrigt så frågar jag som föregående talare, vad kan du göra i paddocken som du inte kna göra i skogen? Visst, en paddock underlättar säkert, men alla övningar går att utföra i skogen, alternativt på något fält. Kan du då ta dig till en paddock en gång i veckan så är det mer än tillräckligt under betesperioden.
Mina hästar går aldrig i paddock mer än två dagar i veckan (någon enstaka gång blir det tre inräknat tävling), oavsett om dte är betessäsong eller inte. Skulle jag rida där mer skulle de dö av tristess.. Mina hästar är vältränade ändå och tävlar med helt okej resultat. Nu har vi inte sett insidan på ett paddock-staket sen sista tävlingen 27 maj men vi är lika glada för det. Nångång måste man lägga mer tid på kondis o muskler t ex, o lite öppna o sluta kan man göra längs med grusvägarna. Om 5 veckor rider vi förhoppningsvis nästa tävling så om två veckor ca tänkte jag att vi närmar oss paddocken lite försiktigt igen.

Lycka till med betes-ridningen! :)

Senast ändrad:

Nu ligger jag ju på hobby-nivå men skogen tycker jag är kanon! Tempoväxlingar och sidvärtsrörelser på skogsvägar,serpentiner mellan träden och kommer man till en äng kan man rida på volt också:) Så ut i skogen och dressyra:)

majblomma skrev:
Nu ligger jag ju på hobby-nivå men skogen tycker jag är kanon! Tempoväxlingar och sidvärtsrörelser på skogsvägar,serpentiner mellan träden och kommer man till en äng kan man rida på volt också:) Så ut i skogen och dressyra:)
Ja, jag nöjer mig med det nu. :D

Mumin: Fint inlägg! Precis det svar jag ville ha! :D :bow:

Kan glädja dig med att min häst gick på bete förra året i en månad. Innan det hade jag trappat ner ridningen från sista tävlingen i mitten av april pga barn. När jag inte red som vanligt blev han halt, han har en artros i ena framknät, då han stod lite innan han åkte på bete. När jag satte mig på honom och skrittade så var han inte alls stel, mer än kanske i sitt knä då... :crazy:

Det är samma nu, han har stått i 1 månad pga sitt knä men nu när jag börjat skritta igång honom så är det enda som behövs mjukas upp hans knä.

Dessutom är hans arbetsvilja på topp när han fått vila eller gått lugnare en period.

Korven skrev:
Vad är det du inte kan göra i skogen som du gör i paddocken?
det beror ju på underlaget och utrymmet. man kan ju inte göra bakdelsvändning på en trång stig eller ökad trav på en stenig och rotig väg. det beror ju på vad mna har för skog. vissa kanske har sån skog som är svår att göra något i andra har bättre.
visst är det bra att låta hästan relaxa ett tag, men tappa inte taget helt. både du och hästen får det jobbigt då när ni sätter i gång igen.

Just min häst måste nästan jobbas på volten regelbundet. har hon vilat en period(ridits ut) så blir hon INTE rolig att sätta igång, hon måste lixom vara van att jobba, annars tycker hon att hon vill ha förlängd semester och det tar åtskilliga pass innan man äntligen har hittat tillbaka någorlunda. Visst kan man rida ute, bäst är fält. Det är roligt också eftersom det är svårare. Tyvärr är min pålla lite tittig och eftersom stallet ligger mitt i sthlm är det svårt att jobba seriöst ute. Så fort det känns bra flyger en orienterare ut från en buske framför näsan på en lr nåt, å pålla spänner sig igen...

Foxy_Escada skrev:
det beror ju på underlaget och utrymmet. man kan ju inte göra bakdelsvändning på en trång stig eller ökad trav på en stenig och rotig väg. det beror ju på vad mna har för skog. vissa kanske har sån skog som är svår att göra något i andra har bättre.
visst är det bra att låta hästan relaxa ett tag, men tappa inte taget helt. både du och hästen får det jobbigt då när ni sätter i gång igen.
Det är precis en sån skog vi har.
Vissa sträckor är perfekta, så där gör vi tempoväxlingar, sidvärtsrörelser och sånt.

Men det blir inte riktigt som en 1-timmespass i padocken!

nej, det är ju svårare att jobba i skog, men vad bra att ni har sån skog!:) då har ni ju större chans att få ut något av träningen, även om den inte sker i paddocken. sen kanske det inte är nödvändigt att , iallafall på sommaren, köra riktiga hårdjobb, utan det kanske räcker med att du jobbar på så pass att du känner att båda två får jobba, men kanske inte så hårt att man är genomblöt när man kommer hem.. det viktigaste är ju ändå att hästen lyssnar och är lyhörd men ändå avslappnad och kan njuta av ritten, och det är ju lättare om ni har bra skog. lycka till!!

Foxy_Escada skrev:
Jag kan göra alla vändningar jag vill i skogen och sen använder jag dom rotiga stigarna som cavaletti. Ger en kanonfin kontroll av var man sätter ner hovarna.
Nu vet jag inte om det var till mig svaret var , men jag ställer aldrig av min häst. Han måste ridas hela tiden och hållas igång pga spatt. Så vi har inga jobbiga igångsättningar. Han älskar att gå i skogen i alla tempon och gångarter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 244
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?