Hur Viktigt Är Det Med Ridhus???

W

Witzippa

Hej alla bukare! Hur viktigt tycker ni att det är med tillgång till ridhus?
Har vi alla blivit så bekväma att vi hellre betalas otaliga tusenlappar om året för att kunna rida inomhus istället för att nyttja naturen???
Eller har det inte med bekvämlighet att göra alls?

Vilken är er främsta anledning till att ni behöver ridhus? Är det för er häst skull eller för er egen?

Ni som har tillgång till ridhus, har ni det på hemmaplan eller får ni åka och hur jobbigt tycker ni det är att åka i så fall?

Är det värt pengarna man får betala för att ha tillgång till ridhus?

I stockholm där jag bor känns det som om ingen kan tänka sig att ha sin häst/tävlingshäst uppstallad utan tillgång till ridhus på gården eller inom 5 min skrittavstånd och allt fler ridhus dyker upp på alla möjliga anläggningar stora som små, ibland med bara någon kilometers avstånd mellan varandra....! Är det bara i stockholm som det är så här??

Jag är speciellt intresserad av att höra hur ni som tävlar ser på detta då jag själv har flera hästar i träning/tävling på msv nivå i hoppning och aldrig haft möjlighet till ridhus på "hemmaplan" även om jag verkligen önskar att jag hade det i vissa stunder.... visst är det skönt att slippa oväder och vinterkyla och toppen med ett bra underlag att jobba hästen på året runt (speciellt på vintern!) men jag tycker dock att det fungerar utan ridhus också och att hästarna mår bra av den allsidiga träning de får i terräng oavsett årstid (om man nu utgår från att den ridterräng man har att tillgå fungerar året runt)

VAD TYCKER NI OM DETTA - Vore kul med en riktig diskussion!!!:bump:
/Witzippa

Sv: Hur Viktigt Är Det Med Ridhus???

Jag har en liten ridhall på 10x20 meter. Den räcker bra för mej så att jag i alla fall kan skrutta runt lite när det är snöstorm. :)
Riktigt ridhus har jag aldrig haft tillgång till.

För mig som har en äldre häst som måste hållas igång är det viktigt - gäller då vintern.
Nu ska jag flytta min häst så jag har tillgång till ridhus och det känns jättebra för hennes skull.

Har haft häst i alla år utan tillgång till ridhus, och nu står jag stallad på våran ridskola och har tillgång till två. Dock använder jag bara ridhuset när jag tränar för instruktör för jag får fasen inte ut dom i kylan =)

För mig som har en äldre häst som måste hållas igång är det viktigt - gäller då vintern.
Nu ska jag flytta min häst så jag har tillgång till ridhus och det känns jättebra för hennes skull.

Samma här.
För att kunna hålla igång hästen på ett bra sätt.

För min del är det otroligt viktigt faktiskt. Speciellt vid regniga dagar och svikkallt väder då det är hårt som tusan i marken.

Bor nere i Skåne och har hästen installad i ett litet mysigt privatstall fem minuters skrittväg från en stor ridanläggning och betalar under tusenlappen/år för att få nyttja hela anläggningen och helt okej stallhyra (kallhyra), 500 spänn/månad. Överkomligt tycker jag.

Hade hästen installad i ett stall med endast tillgång till padock tidigare, i ca tre år, och det fungerade inte alls under vinterhalvåret, blev liksom ingenting gjort, bara rida ut hela tiden. Kan säga att både jag och hästen var ganska omotiverade till ridning då, det var inget kul..

Senast ändrad:

Ridhuset är viktigt för mig och min häst.Jag kan hålla igång med träningar även vintertid och får ett underlag det går att rida på.Det är nämligen sällan det är perfekt underlag ute i terrängen och jag kan koncentrera mig på ridningen ordentligt.Men jag använder inte ridhuset 7 dar i veckan utan rider ute väldigt mycke ändå.De behöver omväxling.Men utan ridhus skulle jag nog inte klara mig,är trots allt uppväxt med det.

Hej!

Efter att ha letat länge efter stall med ridhus har jag insett att jag faktiskt inte behöver ett..

5 år har jag klarat mej utan, jag har en lydig och trevlig häst, som rids dressyr i skogen året runt (när hon inte är skadad alltså). Fullbroddad klarar hon is med inga större problem och det finns alltid (hittills) någonstans där det går att rida. Vi har dessutom travare i närheten som "plogar" ridvägarna, så dom är ridbara året om.

Visst vore det trevligt med ett ridhus, men jag tror ändå inte jag skulle använda det mer än 1 gång/vecka och då känns det lite som slöseri. Det är ändå endast för hoppning det behövs och då kan jag rida till närmsta ridhus iaf om det ska vara så.
Så, nej, ridhus är inte viktigt, dressyr fungerar i skogen och där lockas man inte att rida runt runt på volt hela tiden... (kanske därför vissa envisas med att ha ridhus.. dom få inte koll på hästen på rakt spår?).

/ Lavinia, trivs bättre ute- det finns täcken och kläder för alla väder!

Dessutom är många stall med ridhus häromkring rena tränings/tävlingsstall där hästarna går i små fyrkanter bara några timmar/dag och jag ivll att min pålla ska vara häst när hon inte rids, så et funkar inte för oss.

Jag älskar att ha tillgång till ridhus och skulle inte vilja vara utan. Har hästen uppstallad i ett litet privatstall tvärs över vägen från min förenings anläggning. Jättepraktiskt då jag mycket noga planerar min ridning och numera slipper ställa in pass om det är storm. Det kostar dessutom långt under 1000-lappen per år att få använda anläggningen. Och då ingår ridhus/två ridbanor varav den ena är enorm/hinderpark/vattenspilta/gästuppstallning.

Jag bor i Västerbotten utanför Umeå och här blir det väldigt mörkt/kallt/hårt på senhösten... När man slutar skolan är det kolsvart ute och stenhårt i backen och då är det väldigt bra att ha ett ridhus man kan gå till. Fast på helgerna kan man ju rida när det är ljust ute :) Men det blir ändå bara lugna pass pga tjälen. Sen när snön kommer så älskar jag att plumsa i djupsnö :love: Gärna får det gå upp över knäna :angel: Så jag är minst lika mycket ute och rider som i ridhus/på bana.

Jag har stått i stall med enbart utebana i många år och det har fungerat bra. Vintertid åkte vi ibland till ridskolan och hopptränade i ridhus, låg kanske 15 minuter bort.

Nu har jag eget ridhus och det är superlyxigt!! Om det är värt pengarna...? Eftersom jag har eget ridhus med allt underhåll det innebär så kostar det ju oändligt mycket mer av både pengar och arbete än att bara köpa ridhuskort, men jag tycker nog att det är värt det ändå.

En lustig sak tycker jag är att i stockholmstrakten (där jag bodde tidigare) verkar det vara BETYDLIGT viktigare med ridhus än här uppe i norrländska obygden - där man skulle kunna tro att det är större behov? I varenda hästgårds- eller stallplatsannons i stockholm står det noga angivet avstånd till ridhus om det så är med transport eller 1 timmes ridväg bort... Här uppe ska tex våran granne sälja en fin hästgård, men inte ett ord i annonsen om att det ligger aldeles bredvid ett ridhus! Inte är det särskilt många som är intresserade av att köpa ridhuskort heller.

Jag håller med dig! Visst är det praktiskt och härligt med ridhus men man klarar sig ju faktiskt utan :D Det är ju främst träningar vintertid som kräver ridhus. Sen när snön väl kommit på vintern är det ju utmärkt styrketräning att rida i snö. Jag fårstår inte riktigt hysterin över ridhus... det är ju 4624289 gånger härligare att rida utomhus bara det är bra underlag och halvbra väder! ;)

Hej. Vi har ingen ridbana alls vid stallet, däremot en liten skrittväg därifrån har vi både ridhus och ute-ridbana.

För mig är det nog viktigare att kunna ha tillgång till en bra, dränerad ridbana än ett ridhus. Jag rider sällan i ridhuset - tycker det känns varmt och innestängt där.

Men för det mesta rider jag faktiskt ute på grusvägarna. Det går utmärkt att träna där också. :)

det beror väll på lite vart i lander man bor i mitt fall kan jag säga att det är ganska mysigt att rida i ridhuset när termometern visar minus 30, eller när det är halt och eländigt
jag har haft tillgång till ridhus när jag varit uppstallad på föreningen men tyvärr så fanns det ju andra som ville ha tillgång till detta ridhus så man fick rida vid midnatt om man hadde otur.

nu till vinern blir det väll att lasta på hästarna på trailern och åka 2,5 mil om jag vill rida i ridhus men det går även bra att rida på ängen här hemma

Ridhuset är viktigt för mig och min häst. Jag kan hålla igång med träningar även vintertid och får ett underlag det går att rida på.Det är nämligen sällan det är perfekt underlag ute i terrängen och jag kan koncentrera mig på ridningen ordentligt.Men jag använder inte ridhuset 7 dar i veckan utan rider ute väldigt mycke ändå.De behöver omväxling.Men utan ridhus skulle jag nog inte klara mig,är trots allt uppväxt med det.

Samma här ;):D

Just nu känns det viktigt, vi har f n tre hästar som ska gå. Inte full tävlingskondition, men som vi vill hålla igång.

Vi bor granne med ridhuset, 100 meter från vår paddock. Jag KAN klara mig utan ridhus - och har så gjort i större delen av mitt vuxna hästliv - men det kräver i alla fall en riktigt bra paddock för min del. Med bra menar jag dränerad och upplyst, väl inhägnad och ridbar.

Vår totalkostnad för hästarna är ändå löjligt låg, så ridhuskorten blir ingen tung börda i det stora hela. Vår paddock är också oerhört bra, så vi har verkligen bra förutsättingar just nu. Med skogen runt knuten dessutom...

När jag ska rida dressyr så vore jag överlycklig med bara en paddock. :angel:
Vi har nämmligen inga hagar som är platta och fria från stenar. Så det är ett ganska stort problem. Men jag är påväg att betala en årsavgift för ett litet ridhus som jag kan använda så mycket jag vill när det inte är arrangemang (stavning?) där. Visserligen är det ett litet skitit och dammigt ridhus så jag skulle kunna betala samma summa för att bara få använda paddocken utanför. Fri tillgång till hinder också. :D
Men först ska transport köpas. Och allt vore så mycket lättare om man hade en paddock hemma. Jag ska nog räkna ut hur mycket dyrare det är, än att köra fram och tillbaka till ridhus+ årsavift. Ja, det ska jag. :)

(Ursäkta mitt svammel. Jag kom nog lite av ämnet kanske.)

Har i stort sett haft häst på stall utan ridhus i alla år.Funkar väl ok om det är en bra skånsk vinter med mestadels + grader och hyffsade ridvägar+ belyst fungerande paddock. Men det är otroligt skönt med ridhus och betydligt lättare att hålla igång hästen.
Problemet här är väl brist på bra ridvägar vintertid. Det är ju oftast blandat is ,lera och vatten med ev ett lager snö i drivor. Hade det varit snö konstant under vintern hade det säkert varit lättare . Verkar ju ocksåvara så på svaren från norrlandsryttarna .

Jag har haft egen häst i åtta år nu, och under den tiden har jag haft tillgång till ridhus under två år.
Visst, det var fint med ridhus, men det fanns ingen terräng öht att rida ut i - stora vägar överallt, och bara åkrar.

Nu har jag nog den bästa kombinationen, tror jag: milsvida skogar med varierad terräng, egen Paddexridbana - och, om det skulle knipa, ett litet enkelt ridhus en liten bit bort.

Immer

för mig är det inte viktigt men nu har vi ett ca 5 mins skrittväg så jag betalar över vinterhalvåret för att vara där då det faktiskt är goare o rida inne än ute vid skitväder men är det fint så kan jag lätt rida ute...
det var första vintern nu som jag hade ridhus annars ahr jag ridit ute i alla väder...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar