Hur viker man ett hästtäcke?

Sv: Hur viker man ett hästtäcke?

Vojlock under, nuförtiden har jag såna dära puffiga men innan har jag mest ridit med tjockare filtvojlockar. Och alltid viskastycke som tvättas varje dag. Dom därninga puffiga vojlockarna är också lätta att tvätta i maskin.:laugh:

Sådana dära puffiga :laugh: vilka är det?

En utav anledningarna till att jag använder träningstäcken förutom att de faktiskt är jättebra, är nämligen att min gamla häst lätt får skav på ryggen av kanten på vojlocken/schabrak vintertid, (hon klipps alltså inte då hon inte tränas jättehårt). Sadeln är väl utprovad och kontrollerad flera gånger men hon får superlätt skav både här och därför har jag diverse specialgrejor till henne och använder ofta träningstäcke istället för vojlock.

Mmm...
"Jag kastade in mitt ulltäcke i tvättmaskinen och fick en yllepadd..." ;-)
Visst, vet att det oftast bara är att borsta av ett ulltäcke. Men min tanke gällde lite när det dyker upp saker som ringorm. Är det bara att kasta ett ulltäcke då eller kan man "dekontaminera" täcket?
Samma sak slår mig lite när det handlar om paddar i ull. Jag använder också viskastycken som jag tvättar efter varje ritt. Men risken finns ändå vad jag förstått...

Mmm...
"Jag kastade in mitt ulltäcke i tvättmaskinen och fick en yllepadd..." ;-)

Jo det är lätt hänt men en del maskiner har ju faktiskt ylleprogram prova det nästa gång ;)

Skulle man få ringorm tex är nog det bästa virkon och då är det nog bäst doppa ylletäcket i virkonlösning och sen köra det i maskin med ylleprogram, skulle jag tro, eller handtvätta det puh

Skämt åtsido...
...så har jag svårt för att använda gamla täcken och paddar innan jag tvättat dem. Har inte tvättat något ulltäcke än men får väl försöka...:laugh:

Liknande trådar

Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka