Hur viker man ett hästtäcke?

Bowman

Trådstartare
I dagens moderna värld där alla kan köpa billiga ländtäcken verkar det vara en bortglömd konst att vika ett hästtäcke rätt för att kunna rida ut med det på hästen. Men det finns kanske flera sätt att vika som är både rätt och bra? Några här som vet?
Mvh. Bowman

Sv: Hur viker man ett hästtäcke?

Men om du tänker på täckena som en del galopphästar har så är det särskilda täcken som ligger under sadeln och viks upp liksom, men de är avsedda som ländtäcken, bara mer opraktiska (tycker jag) Men kanske missuppfattade frågan?

Fattade inte frågan? Jag rider med vanliga träningstäcken, inte dom där halva som liksom ligger bakom sadeln, dom påminner mig om strumpeband med en glipa där det blåser in kall luft..:o

Jag viker alltid upp hörnen under sadeln, det finns dom som viker mot sadlen under gjordstropparna men det sliter något hemskt på täcket. Sen viker jag upp täcket när jag galopperar, finns många olika snygga sätt att göra det men jag bara pressar in ett hörn under stiglädret och viker tillbaka, det funkar bäst för mig.

Hoppas att det var det du undrade över.

Hej,
Jo, det är den där klassiska bilden av en galopphäst med uppvikt täcke ute på canter en kylig höstmorgon som jag är ute efter...
Viker väl täcket ungefär så som du beskriver. Har också svårt för de där ländtäckena modell strumpeband.
Mvh. Bowman

Fattade inte frågan? Jag rider med vanliga träningstäcken, inte dom där halva som liksom ligger bakom sadeln, dom påminner mig om strumpeband med en glipa där det blåser in kall luft..:o

Och även jag som inte rider galoppörer i träning (däremot finns det en fd galoppör i stallet) utan dressyr och hoppning tycker träningstäckena är suveräna framförallt vid uteritt jämfört med ländtäcken som alltid glipar bakom sadeln, halkar på sned och har spännen som lossnar.

Tycker dock de är svåra att hitta för frågar man i en ridsport butik fattar personalen oftast inte alls vad man menar. Så om någon vet om butiker där det säljs får ni gärna tipsa och helst ska de finnas i storlek motsvarande 145.

Senast ändrad:

mitt är köpt på ridsportshopen.com stl 145
vet dock inte om det finns kvar idag. Men jag ser det ibland på vissa shoppar

detta är i ull
på bilden dock ej uppvikt

26290213.jpg

ja titta där fanns det men det stod storlek 140 cm och 150 cm och de kostade 71 kr extra :( Inte så mycket att bråka om i och för sig. Tack

Och så hade dom flygtäcken :D ett sånt måste jag pröva får hästen vingar då :D

Gibsons i Newmarket har de snyggaste täckena. Vet inte hur det fungerar att handla på webben från dem men de har en webbsida i alla fall.

Ja men dom har ju bara vad jag kunde se competition fleece :mad: och då är det ju utskuret för sadeln. Jag vill ha exercise sheet

Täbystall o foder säljer också "originalet" dvs. Träningstäcke newmarket 100% ylle 145cm 57"...
Mvh. Bowman

Ha! Det är precis så man gör om man vill slita upp hörnen på täcket. Nej, man viker in hörnet under sadeln så håller täcket längre. Vet att det fortfarande finns täcken jag red med på 60-talet!:angel:

Intressant sida för övrigt! Ska titta närmare på den och rekommendera den till min stalltjej som behöver utveckla sin engelska.:D

Mmm...
Gibson's har annars ett par byxor jag vill ha. Svarta träningsbyxor i jockey modell. Hur är det att beställa via nätet tro. Eller skall man hålla ut och vänta tills någon har ett ärende till Newmarket?

Ha! Det är precis så man gör om man vill slita upp hörnen på täcket. Nej, man viker in hörnet under sadeln så håller täcket längre. Vet att det fortfarande finns täcken jag red med på 60-talet!

Mmm...
Vet att ulltäcken håller länge om de sköts rätt. Men hur tvättar man dem bäst?

Man tvättar dom inte. Dom håller sig fina om man är rädd om dem. Ylle innehåller så mycket ullfett att det stöter av smutsen.:angel:

Liknande trådar

Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka