Hur veta vilken galopp hästen har?

A

atmosphere

Jag har kommit i underfund med att min häst nästan alltid galopperar i höger galopp, trots att jag egentligen ska fatta vänster. Har hjälp av tränare men rider ju inte för tränare 7 gånger i veckan, så jag måste ju öva på vänstergaloppen på egen hand. Men hur tusan vet man om hästen har tagit rätt galopp? Vet att man kan snegla ned på bogarna men kommer inte ihåg (har inte ridit på ridskola på gud-vet-hur-länge, fick lära mig "tricket" där) hur de skulle gå. Fattar förstås att man kan känna galoppen också, men eftersom att jag har ridit runt och trott att min häst har fattat vänster trots att den har tagit höger, så är jag rädd för att inte känna någon skillnad. Hur känner/vet man om hästen går i korsgalopp?

Någon som har tips på övningar som hjälper hästen att ta rätt galopp?

Tacksam för all hjälp jag kan få..

Sv: Hur veta vilken galopp hästen har?

Lite snabbt sådär kan man säga att i vänster galopp ska vänster bog "skjuta fram" mer än den högra.

Annars är ett tips att försöka fatta galoppen ur ett hörn eller på böjt spår, då fattar de lättare rätt, eftersom det är svårt för dem att balansera sig bra i fel galopp.

Lycka till! :)

Enklaste sättet att kolla galoppen om man inte känner det annars tycker jag är att titta på framhovarna. Den framhoven som landar längst fram visar vilken galopp hästen har.

Men kolla inte så här vid själva fattningen, då åker vikten lätt över på fel sida o galoppen blir fel :angel:

Tack för era svar! Ska prova detta redan imorgon.. Kan ju fatta högergaloppen iaf och se om högerhoven landar längst fram ;-) Nu blir det tränatränaträna!

jag har en häst som verkligen föredrar höger framför vänster, men jag löste det snabbt (två dagar) genom att gör fattningen extremt övertydlig:
(red på väg)
Så fort det kom en vänstersväng ställde jag honom jättemycket utåt och hade kontakt med ställande höger tygel och släppte helt vänster, därefter gjorde jag en övertydlig fattning (vänster skänkel jättelångt fram och höger jättelångt bak) och då var det omöligt för honom att ta höger, eftersom att han är så pass otränad att han inte kan ta "fel gallop i fel varv" så att säga.
Har dock turen att ha en extremt lättlärd och villig pålle vilket gjorde att det krävdes bara 2 rdturer innan han fattade rätt automatiskt, sen orkade han inte hålla vänstern lika länge som högern, men det jobbar vi på.
Jag tittar på bogarna för att veta gallopp. har tränat detta jättemkt med hjälp av kompisar och tränare.

Det är säkert väldigt olika på olika hästar men på min känns det fruktansvärt obehagligt. Känns väldigt tydligt att det är en galopp därframme och en annan galopp därbak, som om hästen ska gå av på mitten. Korsgalopp i en sväng ska vi bara inte tala om.:D

Jag brukar kalla det "hela havet stormar". Istället för att få en jämn rörelse framåt tycker jag de känns som att man kastas lite från sida till sida. Fast de beror lite på vilken häst man rider. Har man en häst som det knappt märks på kan man lära sig att känna varje steg hästen tar med sina ben, på de sättet vet du vilket av bakbenen som ska trampa in under dig och på så sätt märka om hästen tar fel ben.
Kanske lite luddigt på morgonkvisten..

Det blir en ojämn stötig galopp istället för en jämn fin gungande galopp. :laugh:

Du har ju redan fått svar hur man ser vilken galopp hästen har. Då är det bara att börja förhöra sig själv genom att titta rakt fram, känna efter vilken galopp den har och sedan dubbelkolla att man hade rätt. Det är ju lättast att känna i en sväng, så arbeta på volten i början.

Jag red ett tag en häst som inte blivit riden så mycket, mest gått framför vagn och lite under ryttare i skogen. Då blir hästen ofta ganska svag i den ena galoppen. Det jag gjorde var att fatta galopp på en mycket liten volt, på det sättet fick hästen ingen chans att fatta fel galopp. Övade mycket och kunde succesivt öka voltens storlek tills jag till slut kunde fatta rätt galopp på spåret. Olika hästar lär sig i lite olika takt, så du får väl känna efter hur snabbt du kan öka volten med din häst. Kom ihåg att berömma mycket när det blir rätt=)

Det är säkert väldigt olika på olika hästar men på min känns det fruktansvärt obehagligt. Känns väldigt tydligt att det är en galopp därframme och en annan galopp därbak, som om hästen ska gå av på mitten. Korsgalopp i en sväng ska vi bara inte tala om.:D

Eller barbacka ;)

TS: bästa är att försöka lära sig att känna det, istället för att titta på bogarna. Din tränare borde kunna hjälpa dig bättre än oss på internet tror jag.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II