Hur vet man..

Singoalla

Trådstartare
.. att man är redo att skaffa hund?

Jag börjde fundera för två år sedan på att skaffa hund och sedan dess har det gått i banor. Ena månaden känns allting helt rätt och jag spenderar timmar på att plandera, för att sedan den andra månaden känna att jag kanske borde lägga det på hyllan ett tag. Jag har gått på gymnasie under hela den här tiden och insett att jag borde vänta tills jag går på högskola, och om två månader är den tiden (äntligen?) här.

Rasen jag fundert på är dvärgpinscher och för att lära känna rasen bättre ordnade jag så att jag kunde vara dagvakt åt en liten kille från 10 till 18 varje dag, och vi hade en toppensommar tillsammans! Men trots att jag provade på ansvaret och började älskar rasen så är ju dagvakt aldrig samma sak som att ha en egen hund. Det blev till och från en belastning eftersom jag var tvungen att åka kommunalt sammanlagt 60 min varje morgon och kväll för att lämna och hämta honom.

Min fråga är; Nu är högskoletiden som jag längtat efter så länge äntligen här och ekonomin och tiden bär för första gången till att verkligen kunna ta hand om en alldeles egen hund. Men hur ska jag veta att jag verkligen är redo?

Gällande hästägande har man (inkluderat jag) alltid kunnat ta en häst på foder under en längre tid för att verkligen förstå ekonomin och ansvaret. Det fungerar ju inte likadant med hundar. Det blir från att låna en hund enbart dagtid till ett alldeles eget köp. Stort och läskigt steg. Men ack så efterlängtat.

Vad tror ni?
Berätta vad ni har för erfarenheter av detta :banana:

Sv: Hur vet man..

Självklart ska man tänka över sin situation och sina möjligheter innan man tar på sig ansvaret för ett djur, men ibland tror jag det hela blir FÖR upphåsat, i allafall här på buke. Fråga i stället dig själv om det finna något direkt hinder för dig att ha hund, t ex långa dagar då den måste vara ensam, och hitta lösningar på problemen. Om du dessutom har haft häst vet du ju att man blir bunden o måste planera livet till viss del efter hästen, det är ungefär samma sak, fast ändå inte.

Man får ju helt enkelt anpassa sig till den situation man har, och vill man verkligen något så går det oftast att lösa. Lycka till!

Anna-Karin- matte till många
:)

Haha jo jag känner lite detsamma det där med häst. Jag har haft foderhästar som jag åkt 1,5 h till stallet varenda dag och betalat både stallplats och veterinärkostnader till. Så när man pratar om hundköp blir jag nästan skrattfärdig när någon säger att; Du vet väl att det kostar pengar att ha hund? Och du vet väl att det tar mycket tid?

Min pojkvänn åker in i lumpen i Januari och jag kommer att plugga på högskola och ha ångest inför tentor och flytta hemifrån till en tvåa i förorten och det känns som att det kommer att bli så fruktansvärt ensamt :cry:

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter gällande hundköp? Kom det någonting på köpet som ni inte riktigt räknat med? Kostnader som ni inte tänkt er? mm. Självklart även positiva överraskningar :)

Hej hej. Jag tycker bara det finns positiva grejer med att ha hund. Hunden finns alltid där för dig, den ställer upp på allt! Det blir ju inte så dyrt för dig heller om du nu ska ha en dvärgpincher. De är ju små hundar. Gör inte hundköpet till en så stor grej just hur du ska klara av det för det gör du! Sen ska du ju självklart vara noga med att du får en shysst uppfödare som hjälper dig på vägen!

Lycka Till!!

Skriv en lista med plus och minus gällande att vara hundägare. Skriv upp allt du inte kommer kunna göra och allt nytt du kommer kunna fylla din vardag med. Och överväg om du känner dig redo att förändra vardagen - eller om du ska vänta något år till.

En lista har jag funderat länge på att skriva men det har inte blivit av. Men det är smart.. ska verkligen göra det!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar