Sv: Hur vet man?
Jag brukar veta att jag vill ha en viss häst, bara inte häst i störsra allmänhet.
Men det fungerar ju inte riktigt med barn
Att jag gillar barn vet jag, har jobbat som barnflicka (från 6-månaders och uppåt).
Bläh för beslut!
Har själv tämligen fast jobb, så den biten är OK.
Nä, fast någon gång bestämde du dig ju för att köpa din
första häst... eller göra din
första Thailandsresa.
Nä, den stora skillnaden är ju att hus kan man sälja, hästar också. Thailandsresan går i och för sig inte att göra ogjord, men Thailand följer ju inte med hem så att man är tvungen att leva i tropiskt klimat resten av livet.
Barnet är ju liksom "oåterkalleligt" (i stort sett) på ett annat vis.
Om jag vore dig skulle jag be pappan ifråga att vänta på dig lite. Fundera lite till, tänk igenom hur du föreställer dig det kan vara och fantisera lite om hur det skulle bli. Prata med pappan också om vad det är han längtar efter, vad han tänker sig om föräldraskapet, hur han vill att ni ska ha det.
Min sambo behövde ganska lång betänketid; mycket frustrerande och jobbigt för oss båda under den tiden. Efter en tid sa han "jag tror aldrig jag kommer att börja LÄNGTA efter barn som du... men det kanske är lika bra att köra på just därför." Han tvivlade aldrig på att han skulle älska barnet, vårda det osv. Och han är en strålande bra pappa. När jag ville ha en till var han HÖGST tveksam, men ändrade sig igen ganska snabbt. Nu har vi alltså två och för någon månad sen sa han skämtsamt "om inte du vore så gammal och genomgått två snitt (min livmoder är ganska skadad, finns tråd om det här på förälder) så kanske man skulle kunna skaffat en till".
Men dagen efter, då han varit solo med bråkiga kidsen hela dagen så ändrade han sig! hahahaha! Och jag vill inte ha några fler. Två känns alldeles lagom för oss.
Något som var viktigt för mig var att vi skulle dela lika på föräldraskapet, genom att dela lika på föräldraledigheten, ta lika mycket ansvar osv. I viss mån skevar det ibland, men i stort tycker jag att barnansvaret är hyfsat jämnfördelat; jämfört med många andra par tycker jag det är MYCKET bättre fördelat. Det var viktigt för mig av flera orsaker, men den främsta handlade om barnen; att de i möjligaste mån ska ges möjligheten att ha samma närhet i relationen till oss båda.