Hur vet man om ett kastrationssår är infekterat?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur sjutton vet man egentligen om det är var eller "bara" sårvätska med fibrin osv i ett kastrationssår? Särskilt om hästen får NSAID och ev feber kanske inte märks.

Vet talade noga om att bara för att såret ser kladdigt ut så innebär det inte att det är infekterat, och inte ens om det var gult klet så betydde det automatiskt infektion. Utan hålla koll på temp, värme, ömhet och allmäntillstånd. Och det är ju fair enough.

Tills hästen sattes på metacam, så nu vet jag inte om jag kan lita på frånvaron av feber som indikation på att det inte är infektion? Naturligtvis soppar såret på ena sidan (ena snittet alltså) massor med, inklusive gult. Och att det ska soppa är förväntat, då han svullnade väldigt på den sidan så såret liksom glipade och vävnader under trycktes lite 'ut'. Så är det fortfarande och det där snittet är så äckligt rent allmänt att jag skulle vilja ha fyra sorters antibiotika bara för säkerhets skull ;P

Samtidigt så går det på det stora hela åt rätt håll - om det inte är en infektion då. Men jag kan ju inte smsa den stackars veterinären bilder stup i kvarten- och nu är det helg. Så finns det något sätt att som lekman avgöra, när man kanske inte riktigt kan lita på feber/smärta - eller kan man lita på det ändå trots metcam?

Jag har helt klart för klena nerver för kastrationer. Det hade jag sist med - men då blev det åtminstone inte såhär,

Jag tror att du helt enkelt får hålla koll på att det inte svullnar mer, känns varmare och/eller att det som kommer ut blir vidrigare.
Ut och rör på honom + is i magen :)

Jag tror att du helt enkelt får hålla koll på att det inte svullnar mer, känns varmare och/eller att det som kommer ut blir vidrigare.
Ut och rör på honom + is i magen :)
Är btw så sjukt nöjd med att jag gjorde det där liggande på klinik och fick honom sydd. Han hade bara ett litet plåster, ingen svullnad, inget äckligt geggs som skulle ut eller nått :)

Är btw så sjukt nöjd med att jag gjorde det där liggande på klinik och fick honom sydd. Han hade bara ett litet plåster, ingen svullnad, inget äckligt geggs som skulle ut eller nått :)

Fast det är ingen garanti. Kompisen la sin på klinik, och även den var en ung rackare. Dvs man förväntar sig "enkel läkning". Han svullnade något så in åt helvete, och det var inte komplikationsfritt. En annan tog sin vuxna hingst med gigantiska kulor hemma, och tog ut semester för att kunna röra, röra, röra då "alla" förväntade sig trassel. Den svullnade inte ens.

Men statistiskt har du mindre risk för bök med klinik. För MIN del skulle jag gärna lagt den här på klinik och hämtat en hopsydd spelevink, allra helst kan jag hämta när läkt och klar ;P Men jag kunde inte riktigt berättiga att utsätta honom för narkos osv.

Vet ringde nyss, kollar tydligen telefonen även på helgerna. Jag hade skickat henne äckelbilderna på såret och det som rinner ur det. Nu är vet väldigt old school och har på 30 år gett PC till typ 5 kastrationsfall, så det sitter nog längre inne än hos många andra att sätta in PC. Men hon tyckte inte det såg så jättefarligt ut, men att jag skulle prova sätta ut metacamet för att få bort att den kan trycka ner en ev feber.

Nä, absolut, så är det ju. Det var iaf sjukt trevlig upplevelse för mig :)
Visst är det bra att ha så sköna veterinärer? Min svarar tom på FB ibland om jag lagt upp en film och oroar mig ;)

Ja det var väldigt skönt att få svar fast det är helg. Liksom jag kan ju alltid ringa DV, men de säger mest att det är svårt att säga utan att ha sett hästen (vilket det såklart är) och att de kommer ut om jag vill. Och tja jag ringer ju för att få veta om någon behöver komma ut, så det blir ju svårt att svara på det för mig.

Lite OT, men fascinerande, han är redan markant lugnare på vissa grejer. Vet inte om nivåerna kan sjunka SÅ fort, men innan kastrering så ta ut på promenad var förenat med livsfara. Det gicks på bakbenen, exploderades och var bensprattel åt alla håll och kanter. Nu så han är pigg som en spigg, myror i kroppen osv. Men inga explosioner, inget gå på bakbenen och inget hysteriskt sprattlande.

Synd han inte slutade bitas också ;)

Varför får han metacam?
De vi haft stående har inte fått nånting fö att man ska kunna hålla
koll på just temp och infektion. Så länge det kommer ut brukar det vara ok, det är när det är stängt och svullnar av fan som det är fara å färde.

Varför får han metacam?
De vi haft stående har inte fått nånting fö att man ska kunna hålla
koll på just temp och infektion. Så länge det kommer ut brukar det vara ok, det är när det är stängt och svullnar av fan som det är fara å färde.

För att han är en mes typ... Här sätts ingenting in som standard heller. Men unge herrn stod bara pinstill och tyckte ofantligt synd om sig själv, och gick myyycket långsamt och ynkligt på promenaderna. Så han fick metacam för att tycka mindre synd om sig själv helt enkelt. Är ju olika hur berörda de blir, min andra brydde sig nada och de flesta bryr sig ju inte. Men den här som sagt, den är inte så macho direkt - tydligen.

Det här är ju öppet och dränerar, men svullet. Men det är ju ffa det stora såret som är gult och kladdigt och inte riktigt luktar rosor som jag blev varse på hur man eg när han stod på metacam skulle kunna bedöma.

Han är nyss av metacam dock

Får du rensa det? Min hade redan fått en kur antibiotika men bara några dagar senare rann det gult var igen... Tvättade morgon och kväll med koksalt och hade på sårpuder samt dagliga promenader. Blev snabbt bra!

Får du rensa det? Min hade redan fått en kur antibiotika men bara några dagar senare rann det gult var igen... Tvättade morgon och kväll med koksalt och hade på sårpuder samt dagliga promenader. Blev snabbt bra!

Jadå jag får (numera under visst missnöje dock) göra rent det, och gör det morgon och kväll. Jag vet dock inte om såret verkligen varar eller om det är fibrin etc "bara" (sår kan ju vara gulsmetiga utan att de är infekterade). Och just veta vad som är vad och när det enda byts mot det andra jag började fundera över.

Den andra fick ju varig infektion, men där var det lättare för hans snitt var ju små och rena så att säga, inget det där med bukta ut osv. Så där var ju (spec i komb med hög feber) enkelt att se att det var just var. (Det löste sig fint med att jag öppnade upp såren extra bara, han fick inget PC ens då)

Apropå vara en mes... Han är en gnällspik den, måste vara fullblodsgenerna. Igår lindrigt förhöjd temp (38,7) men enligt hästen var han närmast döende. Och ooont hade han med om du frågade honom, piskade med svansen och försökte sparka mot skapet och vägrade lägga sig ner trots att han var trött. Hela skapet ryckte och vibrerade/skakde med. Rörde med visst besvär på honom men inget bättre. Båda såren dränerade finfint, men han svullnade ju i eftersom han inte ville röra sig. Kylde men utan större resultat. (Och ja jag pratade givetvis med vet men de tyckte att han kunde vänta över natten om han inte fick mer ont, och det fick han inte)

Imorse var läget oförändrat men hästen än mer döende enligt sig själv. Så jag fick lägga sura pengar på ett distriktsveterinärbesök. Han är återinsatt på metacam och även satt på antibiotika för säkerhets skull, det är ingen infektion nu men eftersom han tycker så ofantligt synd om sig själv och infektionsrisken är högst nu så sattes det in. De drog upp såren igen med, de var inte slutna men när de ändå var här kunde de ju öppna upp dem och spola ur dem, även det för säkerhets skull.

Så som sagt, han är ganska mesig och gnällig det lilla livet, eller ja döende då om man frågar honom. Veterinären bara skrattade åt honom och tyckte "Du är himla söt och snäll, men du är rätt klen du.."

fullblod och fux, där prickar man klengenerna dubbelt ;)
Min lilla kunde inte gå efter. trots liggande. närmre döden i ett par dagar.

Ja jag börjar undra om det där welshblodet är påhittat? Jag ser då inga spår av det ;P

2 h efter smärtis kunde djuret mirakulöst nog gå igen. (Imorse kunde han ju inte det, helt omöjligt när man mådde så dåååligt och hade så oooont). 4 h efter smärtis har djuret än mer mirakulöst helt tillfrisknat och kan inte bara gå utan även trava, skutta och sprattla. Samt bita på matte - det var annars en trevlig effekt av den nära förestående döden, att han slutade bitas ;)

fullblod och fux, där prickar man klengenerna dubbelt ;)
Min lilla kunde inte gå efter. trots liggande. närmre döden i ett par dagar.

Haha. Min som är fux med mycket fullblod blir också dödssjuk så fort han får lite feber. Han tror att han aldrig kommer bli frisk.... Stackarn.
Men det är ju inget att skratta åt egentligen, skapar stora problem när de sluta äta, dricka och röra sig pga att allt är så hemskt... :(

Men min welsh är tuff som tåget trots fuxfärg. :p

Haha. Min som är fux med mycket fullblod blir också dödssjuk så fort han får lite feber. Han tror att han aldrig kommer bli frisk.... Stackarn.
Men det är ju inget att skratta åt egentligen, skapar stora problem när de sluta äta, dricka och röra sig pga att allt är så hemskt... :(

Men min welsh är tuff som tåget trots fuxfärg. :p

Jag hade en fullblodsfux som var helt ickeynklig. Jag har genom åren mumlat över hästar som inte gnäller och önskat mig en lite pipigare. Jag tar tillbaka!!! ;)

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite erfarna ögon på detta kastrationssår skall jaga vet imorgon och se om jag kan maila bilderna till honom men här finns väl...
Svar
6
· Visningar
5 468
Senast: Ninni112
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka