Hur vet man om det är juverinflammation?

J

jezzscar

Mitt sto, 18 år, isis, har inte haft föl på minst 6 år. För ca 2 år sen upptäkte jag att hennes juver var lite spänt men lät det vara. På sommaren när hon gick på bete (i augusti för hon var/är rätt fet) svullnade juvret upp och blev jättestort. Jag mjölkade ur en massa gegga, hade ut veterinär som tog tempen (hon hade ingen feber) och sa, bra, fortsätt som du gör det verkar ju fungera. Ingen medicinering.
Förra sommaren fick hon återigen vätska i juvret, fast inte lika mycket. Jag fick rådet att inte mjölka ur men gjorde det ändå när det började bli hårt för att undvika en liknande situation igen.
Denna sommar har hon haft mjölk (ellerr vad det nu är) så där lite grann, och jag har mjölkat ur när det har känts spänt.
Men nu börjar den ena sida kännas hårdare liksom framför spenen. Det kommer inte ut nåt, bara några droppar klar-klar-vit vätska. Men det är spänt och när jag varit där och känt har hon tyckt att det är jätteskönt.
Hon får mer vätska i juvret när hon går på gräs, hon har betesreducerare på i hagen och kommer nu att vara inne på nätterna, dels pga detta och dels pga att hon har börjat klia sej (exem?).
tacksam för svar och åsikter!

Sv: Hur vet man om det är juverinflammation?

Ingen som vet nånting om juverinflammation alltså? :confused:

Mitt sto, 18 år, isis, har inte haft föl på minst 6 år. För ca 2 år sen upptäkte jag att hennes juver var lite spänt men lät det vara. På sommaren när hon gick på bete (i augusti för hon var/är rätt fet) svullnade juvret upp och blev jättestort. Jag mjölkade ur en massa gegga, hade ut veterinär som tog tempen (hon hade ingen feber) och sa, bra, fortsätt som du gör det verkar ju fungera. Ingen medicinering.
Förra sommaren fick hon återigen vätska i juvret, fast inte lika mycket. Jag fick rådet att inte mjölka ur men gjorde det ändå när det började bli hårt för att undvika en liknande situation igen.
Denna sommar har hon haft mjölk (ellerr vad det nu är) så där lite grann, och jag har mjölkat ur när det har känts spänt.
Men nu börjar den ena sida kännas hårdare liksom framför spenen. Det kommer inte ut nåt, bara några droppar klar-klar-vit vätska. Men det är spänt och när jag varit där och känt har hon tyckt att det är jätteskönt.
Hon får mer vätska i juvret när hon går på gräs, hon har betesreducerare på i hagen och kommer nu att vara inne på nätterna, dels pga detta och dels pga att hon har börjat klia sej (exem?).
tacksam för svar och åsikter!

har ingen kunskap om detta, men min kompis häst får massa mjölk eller vad det är på sommaren. deras vet trodde det var att hon "vill" vara dräktik eller skendräktig. Hon mjölkade ur det iallfall. Kanske inte samma som du har men men.

när mitt sto fick vätska i kuvret fick jag rådet att INTE mjölka ur, utan bara låta henne sina i sin egen takt.

men jag är ju ingen veterinär direkt... :angel:

skulle tro att juvelinflmation även ger feber och påverkar dom allmänt, med trötthet osv.....

Tack för båda svar!

Nu har jag försökt låta det vara och inte röra det alls, bara rengjort spenarna och smörjt på helosan och flugmedel. Det är mjukt och bulligt, det hårda verkar inte bli värre. Men det mjuka är större. Ska försöka avvakta och se.

Hon verkar inte hängig men hon påverkas av att juvret är spänt, lyfter på bakbenet så jag kommer åt bättre att känna på det. Det är som hon vill att jag ska mjölka ur det... :(

Läste att äppelcidervinäger är bra mot juverinflammation och även exem, så jag ska börja ge henne det nu. Kanske det hjälper?

Läste att äppelcidervinäger är bra mot juverinflammation och även exem, så jag ska börja ge henne det nu. Kanske det hjälper?[/QUOTE]

testa?=) Bättre att testa sig fram än att inte göra något, man har ju iallfall försökt:)

Mitt sto fick juverinflammamation i början av sommaren.
Hon hade hög feber,stel,allmänt trött/hängig och var jättesvullen på ena juvret. Det kom gult klet från juvret. Veterinären kom ut, och hon fick penicillin och finadyn under en vecka.

Tack för svaren! :)

Hon är inte hängig, har inte mätt febern men hon e precis som vanligt förutom att hon tycker om att jag känner på juvret (vilket jag verkligen försöker låta bli att göra i onödan nu då) och hon är annars inte den som gillar en massa pyssel.

Det är inte jättehårt fast det finns nåt hårt långt inne på ena sidan, och det kommer bara klar vätska när man mjölkar.

Det var slut på äppelcidervinäger i affären, måste åka och leta imorgon.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insåg att jag har blivit bitter. Vad gör man åt det? Jag har varit trött i många år, men kämpat på så gott det går med tungt...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 808
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 112
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar