Hur vet man att rätt häst har besiktigats?

shampiz

Trådstartare
Ställer en kanske liten dum fråga här men hoppas att någon som är bättre insatt än jag är kan ge ett vettigt svar :-)

Om en häst har veterinärbesiktigats vid försäljning av säljaren och man får ett veterinärintyg som säger godkänt på alla punkter, hur vet jag att det är rätt häst som har veterinärbesiktigas? Om det bara står hästens namn, färg, ålder, kön och ras. Borde inte chipmärkning eller reg nr av hästen stå på veterinärintyget?

Nu vill jag undanbedja alla som vill påpeka att det är köparen som bör göra veterinärbesiktning, utan endast ha svar på frågan ovan.
 
Tack för svaret.
Om det nu inte står det, kan man hävda att säljaren inte har veterinärbesiktigat hästen som utlovat? Eftersom jag inte har papper på att just den hästen är besiktigad.
 
Besiktninghandlingen godkändes väl av köparen? Annars hade ju inte köpet gått igenom? Att i efterhand komma och säga att man velat ha ditt eller datt, så länge inte det ligger ett (bevisbart) brott bakom känns väldigt underligt.

Krav man vill ställa gör man bäst att ställa INNAN pengarna byter ägare. I efterhand har man rätt lite att komma med. "Den som har pengarna har makten" brukar det heta i affärer, och det stämmer i de flesta fall.

Säljaren har ju ett veterinärintyg som 1) visar att hästen är besiktigad 2) att hästen var frisk när den besiktigades.

Vill köparen påstå något annat ligger bevisbördan på köparen.
 
Är det en besiktning gjord av säljaren där id på hästen inte finns med skulle jag inte godta den som köpare. Ytterligare en anledning till att det är köparen som ska besikta...
 
Precis. De här frågorna borde ju ha utretts innan pengarna bytte ägare. Att genomföra affären är ju samma sak som att godkänna handlingarna som ligger till grund för köpet.
 
Ställer en kanske liten dum fråga här men hoppas att någon som är bättre insatt än jag är kan ge ett vettigt svar :-)

Om en häst har veterinärbesiktigats vid försäljning av säljaren och man får ett veterinärintyg som säger godkänt på alla punkter, hur vet jag att det är rätt häst som har veterinärbesiktigas? Om det bara står hästens namn, färg, ålder, kön och ras. Borde inte chipmärkning eller reg nr av hästen stå på veterinärintyget?

Nu vill jag undanbedja alla som vill påpeka att det är köparen som bör göra veterinärbesiktning, utan endast ha svar på frågan ovan.
Har ni fått tag på besiktigande veterinär? Det känns rätt viktigt att veta om intyget är äkta eller inte, är det falskt hade jag polisanmält.
 
Jag kan dubbelkolla när jag kommer hem men jag är 99% säker på att senast jag köpte är att det första vet gjorde var att kolla chipet och sedan fylla i chipnumret på besiktningsintyget.
 
På min hemmaklinik kräver veterinären pass för att besiktiga. Det ska nämligen föras in i passet att ID-kontroll är utfört- Därigenom ser man också om hästen t ex besiktigats tidigare. Vilket kan vara en bra upplysning om man som köpare upptäcker att den jättefriska hästen gått igenom en besiktning en månad tidigare, utan att säljaren sagt något om det.

Hur andra kliniker och veterinärer gör, vågar jag inte uttala mig om men jag hade inte accepterat mindre än pass och ID-kontroll för egen del. Men återigen: det är ju upp till var och en var man sätter gränsen för att känna sig bekväm med köpet.
 
Eftersom det inte framgick i min post kan jag tillägga att givetvis jämfördes chipnumret mot passet.
 
Chipnummer var med på intyget jag fick när min häst besiktades. En annan (äldre) häst utan chip målade veterinären av när den besiktades.
Någon form av identifikation bör ju vara krav för intyget, vet att försäkringsbolaget ville att det skulle framkomma i alla fall när min häst fick en nytecknad försäkring.
 
Chipnummer finns inte på alla hästar, tex min är inte chippad (hon är DNA-typad eller nåt istället) (och min förra var det inte heller när jag köpte henne). Jag tror båda deras besiktningsprotokoll bara beskriver hästen, å andra sidan har jag haft nuvarande i snart 8 år och den innan hade jag i 7 år innan, så nu är väl nästan alla hästar chippade.

/Lavinia, som tycker att de iaf borde plita dit chipnr när det finns ett.
 
Min halvblodsdam av årgång 1990 är inte chippad och kommer inte heller att bli det. Har för mig att kravet för halvblod infördes 2006 då hon fick sin första avkomma.
 
Min halvblodsdam av årgång 1990 är inte chippad och kommer inte heller att bli det. Har för mig att kravet för halvblod infördes 2006 då hon fick sin första avkomma.

Samma med min Tant. Det var därför veterinären ritade av hennes kännetecken från passet/hästen i besiktningsprotokollet. På så sätt kan man ju ändå se att rätt häst besiktats :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 098
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 010
Senast: athena
·
Äldre Hej, Min bästa vän och tillika granne hyr en lägenhet i samma hus som oss. Halva huset är bostadsrätter och halva är hyresrätter. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: Angel
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 267
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp