Hur vet jag om mitt sto är dräcktigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StallPetersborg
  • Startdatum Startdatum
S

StallPetersborg

Hej jag har ett varmblod på 17 år som i sommras betäcktes av min Arab hingst. Hon har blivit tjock och jag tycker att hon ser dräcktig ut. :)

Det är dock det första föl (om hon nu är dräcktig) hon får hos mig så jag kan inte så mycket om det än. Har inte möjlighet att göra ett ulj eller blodprov då vi nu funnit en vatten läcka i huset. Men att göra ett senare känns kanske onödigt för då borde man juh kunna se på magen. Eller när kan man konstatera att det inte är "sommar mage"?

Mitt sto är tjock och visst skulle det kunna vara betet men hon har så svårt att gå upp i vikt så jag tvivlar på det. Och sen ser magen anorlunda ut.
Hon har precis haft en falsk brunst tror jag, då hon inte brunstat sen hon betäcktes.
Tycker att hon verkar mer tillfreds och lite grinig i mellanåt.

Men undrar om det är någon som kanske har lite tips om hur man märker dräcktighet?

Skulle inte vara hela världen om hon nu inte var det men vill ju så gärna ha en liten fölis efter mina älsklingar :love:

Sv: Hur vet jag om mitt sto är dräcktigt?

Att inte kunna göra ett UL pga en oväntad utgift i hushållet känns inte riktigt seriöst. Hur har du tänkt att ha råd med allt extra foder både under den ev dräktigheten och sen när du får en häst till?

Som jag ser det så är det bara att se till att du kan göra en dräktighetsundersökning, det ingår liksom i paketet när man har häst att man ska ha råd med även oväntade utgifter. Om du INTE dräktighetsundersöker henne så får du ju fodra som om hon vore dräktig, vilket ju är att kasta pengarna i sjön om hon inte bär på föl.

Hur du än gör så kommer det att kosta pengar. Lycka till iaf!

Jag hade tänkt att göra ett ulj men att punga ut 134 tusen var liksom lite för mycket.

Seriöst och seriöst.. Nja det får man väl tolka hur man vill. Jag äger båda hästarna och vill gärna ha något efter dom. Det ser inte jag som oseriöst.

Det är juh inte så att jag är fattig för all framtid bara för att jag inte har råd just denna månaden.

Ett UL kostar mellan 3-800kr.:idea:
Och jag håller med om att det låter som buskavel,vad är det som gör dina hästar lämpade för avel förutom att dom är så söta o snälla och du vill ha en fölis??

Seriöst och seriöst.. Nja det får man väl tolka hur man vill. Jag äger båda hästarna och vill gärna ha något efter dom. Det ser inte jag som oseriöst.

Det påståendet anser jag som rätt oseriöst.

Ok visste inte att det handlade om så lite pengar. Fick höra att det kostade flera tusen. Så då är det ingen fara.
Lämpade för avel ja det är väl alla hela och friska hästar. Det beror juh på vad man ska ha dom till...
Alla behöver inte ha fina papper om det ska vara så.. Men för den delar har dåda jätte fin stam..'

Jag gör inte detta för pengar eller för att sälja fölet utan för att min donna börjar bli till åren och jag vill gärna ha något efter henne som jag själv ska använda som rid häst. Och Har då en Vacker arab hingst som är helt otrolig.. Är det då fel av mig att vilja ha ett föl efter dom??

Kan hålla med om att det inte skulle passa sig för avel om det handlar om försäljning.

Jag äger båda hästarna och vill gärna ha något efter dom. Det ser inte jag som oseriöst.

Nehej, men du är nog ensam om att tycka!
Den oseriösa buskaveln i ett nötskal
Nej förresten det finns de som gör en sån parning och som faktiskt gör ultraljud och tar just seriöst på dräktigheten, vet när den infallit och när fölet beräknas, som har läst på allt de kan och som känner till det basala om dräktighet, föl och fölning ...och de skall ju dras över samma kam.

Du får ursäkta, men jag tycker att det du håller på med är helt förskräckligt och sen att du inte ens påstår dig ha råd med ett UL för 3-800 kronor. Vad är det mera man inte har råd med då ... skrämmande.

Bara för att jag är nyfiken, vad är det för arabhingst du har? stam?

Håller själv på med araber.

Gjorde ul på min i somras. Kostade mig 900kr inkl sedering..... Har man inte råd med det så har man inte råd att ha ett föl!

Ja då han ska till nästa sommar ingå i ett avels program på Sörgården i småland.. Och mitt varmblod är tävlad med bra resultat. Har använt henne i varmblods avel.

Jag ska med ens beställa tid då jag trodde det handlade om mycket mer pengar! Det var inte så att jag hade tänkt att strunta i det om ni hade fått den uppfattningen bara vänta tills nästa månad.

Har haft mina hästar på sommarbete hos min farbror och han och frun är oense när Hästarna fick till det. (förmodligen mer än en gång) Så jag vet datumet på ett ungefär..

Och tack för tipset Geromino :)

Är det denna hingst som betäckt:

Hej har i hagen två hingstar och ett sto.
En mini shettishingst och en Arabhingst (ca1.30) båda ett år och sen ett stort (1.73) Vblsto på 16 år.
Dom går jätte bra ihopp men så klart är hingstarna nyfikna. Hon har brunstat en gång utan att släppa dom intill.
Min fråga är finns det någon chans att Araben kan betäcka henne? Vill givetvis inte det. Kan han verkligen komma upp på henne.
Någon som vet?

Du måste skämta att du låtit en åring betäcka??!! Och dessutom skriver du här att du inte vill ha föl??:/

Nehej, men du är nog ensam om att tycka!
Den oseriösa buskaveln i ett nötskal
Nej förresten det finns de som gör en sån parning och som faktiskt gör ultraljud och tar just seriöst på dräktigheten, vet när den infallit och när fölet beräknas, som har läst på allt de kan och som känner till det basala om dräktighet, föl och fölning ...och de skall ju dras över samma kam.

Du får ursäkta, men jag tycker att det du håller på med är helt förskräckligt och sen att du inte ens påstår dig ha råd med ett UL för 3-800 kronor. Vad är det mera man inte har råd med då ... skrämmande.

Måste man vara väldigt otrevlig i tonen för att någon skriver här och ställer en fråga?? Det finns väl värre saker som sker än att någon betäcker sitt ägandes sto med sin ägandes hingst? Man behöver inte nödvändigtvis ha onda avsikter eller vilja tjäna lättförtjänta pengar bara för att man inte följer alla oskrivna regler ....

Nej absolut inte dom fick gå med henne i att par månader på grund av att jag inte kunde släppa in dom till hingsten

Tack Cornelia.
Är faktiska jobbit att behöva försvara sig, och konstigt nog har inte en ända svarat på frågan.

Tack Cornelia.
Är faktiska jobbit att behöva försvara sig, och konstigt nog har inte en ända svarat på frågan.

Du märker fört om hästen är dräktig när du kan känna fölet sparka och helt säker är du först när det kommit ut. Så nej du kan inte se det för blotta ögat på ett antal månader!

(Har i alla fall inte jag kunnat göra)

Vi är flera som svarat :devil: Vilken del av UL förstod du inte??
Eller måste vi skriva i klartext,man kollar det med UL :idea:

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: Zuzzi
·
Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Raja
·
Hästvård Hej. Har ett sto, som är 20 år som blev tokmager och matt i pälsen under betet... Tar det från början. Detta sto har haft tre föl...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: funderare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka