Hur vet jag om mitt sto är dräcktigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StallPetersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur vet jag om mitt sto är dräcktigt?

Ibland får man tyvärr tråkiga svar på sina frågor ,även om man tänker använda godkänd hingst inom samma ras, som t ex "Varför skall du avla på ditt sto? Bara för att hon är sååååå söt och snäll." :angel: Men det kanske beror mest på att man inte är så aktiv här inne och inte lärt känna människorna här inne? Vad vet jag. Tycker det ibland känns trångsynt av en del att svara så. Klart jag gillar mitt sto, annars skulle jag ju aldrig köpt henne;)

Det handlar inte om bitterhet utan att man värnar om djuren!

Vet du att stoet är dräktigt vet du när hon ska fodras upp och när du bör vara beredd på att vaka.

Buskavel är korsningsavel mellan individer som är avlade för olika saker. Att avla fram hästar med lågt marknadsvärde är buskavel. Det kan alltid hända oväntade saker i ens liv som gör att man inte kan ha kvar sin uppfödning.

Seriös avel är när man kritiskt granskar sitt stos för- och nackdelar och därefter väljer en hingst man tror ska förstärka hennes starka sidor och komplettera hennes svaga sidor.

Senast ändrad:

Men måste man alltid hålla med ? Även när någon verkligen håller på att göra något galet ? eller är totalt okunnig och inte ens försöker göra det bästa av situationen eller ta hjälp. Det är så märkligt att bara för att man inte håller med och gullegullar så är man plötsligt antingen elak eller trångsynt, ja och bitter. Jättekonstigt tycker jag.

Så den bästa distanshästen i sverige just nu, medvetet framavlad är buskavel?

Hästen är alltså en korsning mellan arab/varmblodig travare för er som inte vet.

Självklart kan det komma fram bra individer även vid buskavel men möjligheten är mindre än vid seriös avel. Att några travarkorsningar varit enormt framgångsrika betyder inte att det generellt sett är en bra kombination. Och givetvis bör det även där finnas vissa blodslinjer som lämpar sig bättre till ridhästavel än andra.
Vi har också en framgångsrik fälttävlanshäst som är korsning mellan halvblod och ardenner. Det betyder inte att det är det bästa sättet att avla fram fälttävlanshästar.

Det finns ju de som tycker att man är elak så fort man inte håller med dem oavsett vilken ton som används.

Själv får jag rätt ofta kommentarer om mina hingstval men det struntar jag i;)

Om man googlar på ditt användarnamn, gör du reklam för det stallet såhär?
För det är väl inte du? Eller?

Det beror väl på !

Är föräldradjuren utvalda med tanke på en distanskarriär är det väl i allra högsta grad en seriös avel !
Är föräldradjuren bara ihopasläppta i en hage för att man råkade äga bägge och var sugen på ett föl så är det en jäkla tur !

Att just varmblod och arab visats sig vara en bra komb just för distans är väl ingen nyhet ? Båda raserna används ju inom grenen och att en komb då skulle kunna bli lyckosam är ju inte så konstigt !

Men måste man alltid hålla med ? Även när någon verkligen håller på att göra något galet ? eller är totalt okunnig och inte ens försöker göra det bästa av situationen eller ta hjälp. Det är så märkligt att bara för att man inte håller med och gullegullar så är man plötsligt antingen elak eller trångsynt, ja och bitter. Jättekonstigt tycker jag.

Nej, självklart måste man inte alltid hålla med, Men måste det alltid komma "vad tillför ditt sto aveln?" "Bara för att den är sååå söt och snäll??" Alla börjar vi någonstans och jag vill i alla fall lära mig om aveln, jag försöker oxå se kritiskt på mitt sto, och hitta den hingst som ev passar henne.
Så därför skriver man här, för att få råd, många här inne har hållit på med avel länge, jag har haft hästar i ett X antal år, men ingen avel. Jag läser en hel del äldre trådar samt nya, kollar vad ni har för ston samt villket hingstval ni har gjort för att se om erat val skulle kunna vara något för mitt sto, visst alla kan inte gilla samma sorts modell, men det är ju tur det;) Kritik har jag inget emot, det lär man sig av, så jag tycker nog att jag försöker att få till en bra avkomma till mitt sto, ingen buskis avel här inte:)

Det finns ju de som tycker att man är elak så fort man inte håller med dem oavsett vilken ton som används.

Själv får jag rätt ofta kommentarer om mina hingstval men det struntar jag i;)

Nej då Görel, jag tycker inte det är elakt av någon att kommentera mina hingstval, tvärt om:) andra ser saker som man många gånger inte gör själv, sen i slut ändan bestämmer man ju själv;) Men visst tycker jag att mitt sto är fin, trevlig och javisst SÖT:o annars skulle jag ju inte ha köpt henne. Men jag kollar inte efter hingst bara för att den är söt, vill att den skall komplettera mitt sto bra, så att förhoppningsvist fölet blir bättre.Så därför frågar i alla fall jag här.

Delvis KL och lite OT...
Ibland blir jag lite skrämd av buke. Ta det inte personligt - jag har ingen aning om vilka användarnamn som är lite över gränsen, men jag förstår verkligen varför TS inte vill sätta ut namn och stam på sina hästar.

Det letas i arkiv, googlas, plockas fram gamla svar på trådar från hedenhös - och vem skulle självmant mata en uppretad (och jag lägger ingen värdering i huruvida det är befogad ilska eller inte) bukemob med hästarnas stam? Jag antar att TS hästar skulle dissekeras in i minsta detalj. Någon skulle plocka fram någon gammal info om att stoets mamma haft lös benbit, en annan skulle leta fram info från en snickare som kan intyga att takhöjden i stallet inte är godkänd mm.

Att dra till med storsläggan är väldigt lätt på ett forum. Att skriva att "du kommer säkert inte att vaka...." är ju ett onödigt antagande. Bättre att istället ge TS en förslagslista över punkter som kan vara bra att tänka på som oerfaren. Om nu hästen redan är dräktig vore det väl bra om TS istället för att få höra hur idiotisk h*n är får lite handfasta råd och tips? Om man får argument trevligt presenterade är det större chans att man tar till sig dem, än om någon står med en megafon och skriker i örat "du är dum i huvudet!".

Det kallas seriös buskavel. Så det så!:D

(håller ju på med just sådana korsningar som du kanske vet):cool:

fast frågan "vad tillför ditt sto aveln" är väl endå en reell fråga man som stoägare bor ställa sig själv om inte annat?

Det första rådet som TS fick var att göra ett UL, men det hade hon ju inte råd med.
Då brister det nog för en hel del. Inklusive mig själv

Nej, självklart måste man inte alltid hålla med, Men måste det alltid komma "vad tillför ditt sto aveln?"
Att den frågan kommer direkt är för mig inget konstigt alls, eftersom svaret på den är för mig avgörande om jag ens kommer använda stoet i avel, och har dom inte ett avelsmål som jag tycker är vettigt då är det ju klart att det för mig inte är intressant att blanda mig i diskussion om hingsval eller vad det nu är dom vill ha tips och råd om...

/Camilla

Ja för visso. Mitt sto skall tillföra mig en avkomma. Kommer inte att ta en massa föl på henne. Jag personligen skulle kunna använda i princip villken hingst som helst då den skall enbart användas av mig, men man vet ju inte vad som händer i framtiden, och då vill jag ha en godkänd hingst så att man kan sälja avkomman om det nu skulle behövas. Jag kommer inte att ta en travhingst på henne:D Men nu var det ju inte mitt stos vara och inte vara som gällde, sorry:o

Delvis KL och lite OT...
Ibland blir jag lite skrämd av buke. Ta det inte personligt - jag har ingen aning om vilka användarnamn som är lite över gränsen, men jag förstår verkligen varför TS inte vill sätta ut namn och stam på sina hästar.

Det letas i arkiv, googlas, plockas fram gamla svar på trådar från hedenhös - och vem skulle självmant mata en uppretad (och jag lägger ingen värdering i huruvida det är befogad ilska eller inte) bukemob med hästarnas stam? Jag antar att TS hästar skulle dissekeras in i minsta detalj. Någon skulle plocka fram någon gammal info om att stoets mamma haft lös benbit, en annan skulle leta fram info från en snickare som kan intyga att takhöjden i stallet inte är godkänd mm.

Att dra till med storsläggan är väldigt lätt på ett forum. Att skriva att "du kommer säkert inte att vaka...." är ju ett onödigt antagande. Bättre att istället ge TS en förslagslista över punkter som kan vara bra att tänka på som oerfaren. Om nu hästen redan är dräktig vore det väl bra om TS istället för att få höra hur idiotisk h*n är får lite handfasta råd och tips? Om man får argument trevligt presenterade är det större chans att man tar till sig dem, än om någon står med en megafon och skriker i örat "du är dum i huvudet!".

Jättebra skrivet! Tycker också det är skrämmande att både skriva och läsa här ibland, så jag är alltid mycket försiktig med vad jag skriver om mig och mitt. Skulle aldrig skriva något som kan dra igång bukemobben!!

Det första rådet som TS fick var att göra ett UL, men det hade hon ju inte råd med.
Då brister det nog för en hel del. Inklusive mig själv

Fast TS skrev ju faktiskt att hon skulle ta tag i det och göra UL. Och att hon trodde att det kostade flera tusen och blev lättad över att hon här fick reda på att det inte skulle kosta så mycket.

Det är inte alla som har 134 tusen i fickan.. Jag blev tyvärr av med min resärv nu.

Man behöver nästan ha 134 tusen när fölningen närmar sig.

Kompis sto låg fölungen fel och stoet slutade inte blöda, fick inflammation i livmodern. Det kostade 120 tusen att rädda sto och fölet på klinik.
En annan fölunge fick inflammation i hasleden. 60 tusen som den hästägarens försäkring inte täckte!

Så UL för en tusenlapp är faktiskt inga pengar alls. Sen vet jag inte om UL krävs för att kunna teckna fosterförsäkring?

Kan ju vara bra och veta oxå på ett ungefär när fölungen bör komma. För jag antar att moderkakan hos djur är som hos oss människor, att den börjar åldras och blir ganska snabbt sämre när man går över tiden.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: Zuzzi
·
Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Raja
·
Hästvård Hej. Har ett sto, som är 20 år som blev tokmager och matt i pälsen under betet... Tar det från början. Detta sto har haft tre föl...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: funderare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur