Hur vet jag om mitt sto är dräcktigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StallPetersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur vet jag om mitt sto är dräcktigt?

Herregud orka hänga upp sig... Dom gick ihopp i vintras... Folk är väldigt snabba med att komentera utan ALL fakta!!

Vad gör du om fölungen blir dålig? Jag fick en liten tjuvbetäckning förra året. Hon kostade mig 5500 första gången hon var dålig. Hon stod 2 månader senare 2 dygn på skara där hon slutligen avlivades, det gick på 14 000.. Kolla om stoet är dräktigt, då slipper du iaf slösa extra foder på henne ifall hon inte är det :)

Kan bara hålla med. Jag importerade ett sto i våras. Visade sig att hon var dräktig. Och ut kom ett vackert sto föl. Tyvärr dog hon endast 14 dagar gammal. Så nog måste man ha lite extra pengar på kontot när det är föl och dräktigheter inblandade!

Klart att jag ska kolla som jag skrivit innan så får det stå över denna månaden då jag jag lagt ut 134 tusen = sparpengarna.

Jag måste också klar lägga att jag är inte fattig jag tjänar bra med pengar, Det är inte alla som har 134 tusen i fickan.. Jag blev tyvärr av med min resärv nu. Vissa har skrivit och undrat hur jag ska klara av alla kostnader och så i framtiden.. Det är inte så att är urfattig nu denna månaden heller men som vuxen har man hyra och annat att betala.

Och fick berättat att det var jätte dyrt men har nu fått veta att det inte är det så ska juh beställa tid.. Hade annars tänkt att göra det nästa månad..

I normala fall så görs det ju ul på dag 20 och 60 om jag inte minns fel. Så tycker du haft god tid på dig om det nu väntas ett föl i maj!

Vad heter hingst och sto??

Ja jag vet men trodde inte att det hade blivit något och har haft så fullt upp med jobb, så ärligt har jag inte fått tummen ur innan. Men pratade med uppfödaren till min hingst och hon sa att det inte är någon brådska för när tiden för ulj går ut finns bl. blodprov.

Det är inte så att jag skiter i mina hästar.. Följer bara inte varje steg dom tar i hagen..
Hästar har i århundraden klarat av att föla och gå dräcktiga utan vår vetskap.. Allt går inte under för att man inte gör ett ul!

Hästar har i århundraden klarat av att föla och gå dräcktiga utan vår vetskap.. Allt går inte under för att man inte gör ett ul!

Och där visade du din okunskap,så du skiter väl i om du blir av med både föl o sto,för med ditt resonemang så har du säkert inte tänkt fölvaka heller.
Som sagt,buskavel av värsta sorten ,både okunnig o dum.:eek:

PS: dräktiga stavas dräktiga Dobbis/dagens stavningspolis

Senast ändrad:

Jag har inte sagt någonting om lättförtjänta pengar här.
Det handlar om djurens väl och ve.

Jag tycker att bara för att man vill ha ett föl på sin älskade häst - vilket jag kan förstå i sig - så släpper man inte bara ihopa den med första bästa hingst i hagen och sen inte vet ett smack om hästavel. Utan ställer fråga på ett forum hur man kan se om hästen är dräktig efter kanske max tre månader för att man inte har råd med ett UL, för mig skvallrar det om enorm okunskap.

Herregud vilka bittra människor.. Ni har tydligen inget annat för er än att sitta på nätet och klaga på andra människor hela dagarna.. Till er säger jag bara; Skaffa er ett liv.. Nu får ni ta och diskutera själva jag har bättre saker för mig än att få höra från kleti och pleti hur dårlig häst hållning jag behåller!!

Första bästa hingst hahah han är juh min! Väx upp!!
Och buskis hahah lägg ner man behöver inte vara världs bäst bara för att man skaffar föl.. Kunskapen får du längs vägen!!

Nu lämnar jag er så får ni klaga hur mycket ni vill!!

Herregud orka hänga upp sig... Dom gick ihopp i vintras... Folk är väldigt snabba med att komentera utan ALL fakta!!

Nu ska jag vara lite jobbig :D.

Men om hon redan ser dräktig ut så kan fölningen bli närmare än du tror, men då med någon av dom andra som hon gick med i vintras.
Har ju inte gått 11månader sedan vintern var.

Annars som andra har skrivit UL eller låt hästarna leva som vildhästar och hoppas på det bästa då många fölningar går fel i det vilda.

Kram

Skulle fortfarande vilja veta vad hästarna heter! iom hingsten ska bli godkänd??
Om jag inte fattat fel! Och stoet hade ju oxå gått bra vel??

Herregud vilka bittra människor.. Ni har tydligen inget annat för er än att sitta på nätet och klaga på andra människor hela dagarna.. Till er säger jag bara; Skaffa er ett liv..

Har i vanliga fall ett eget liv men just nu har jag mäst bara snor i huvudet och orkar inte göra mycket mer än sitta vid datan och läsa/skriva.

Kram

Om magen växt på din häst nu så beror det inte på ett ev föl, det är så litet ännu. Det är mycket sällan det syns innan månad 8 på hästar, det är liksom ganska opraktiskt att vara stor och tung när man är flyktdjur.

Jag tycker du ska läsa på allt vad du kan om avel och fölning snarast möjligt, du kan alldeles för lite som det är nu.

Och buskis hahah lägg ner man behöver inte vara världs bäst bara för att man skaffar föl.. Kunskapen får du längs vägen!!

:crazy:
Learning by doing är ingen inlärningsteknik som ska tillämpas på avel och fölning, alldeles för mycket kan gå fel alldeles för lätt :mad:

Jag blir upprörd över folk utan någon som helst kunskap som utsätter sina djur för onödiga risker enbart för att de inte har någon som helst kunskap.

Och precis som nullo-modo skriver, hur vet du att hästen inte blev dräktig i vintras om de gick ihop då ?

Och där visade du din okunskap,så du skiter väl i om du blir av med både föl o sto,för med ditt resonemang så har du säkert inte tänkt fölvaka heller.
Som sagt,buskavel av värsta sorten ,både okunnig o dum.:eek:

PS: dräktiga stavas dräktiga Dobbis/dagens stavningspolis

Du kanske inte ska leka stavningspolis när du själv har svårt med orden. Hurvida TS tänker vaka eller ej kan du inte veta. Sluta vara så otrevlig, det är bara onödigt, dumt och hjälper inte TS sto och föl.

Varför vill du inte berätta vad hästarna heter om det nu är så fantastiskt fina hästar?

Herregud vilka bittra människor.. Ni har tydligen inget annat för er än att sitta på nätet och klaga på andra människor hela dagarna.. Till er säger jag bara; Skaffa er ett liv.. Nu får ni ta och diskutera själva jag har bättre saker för mig än att få höra från kleti och pleti hur dårlig häst hållning jag behåller!!

Första bästa hingst hahah han är juh min! Väx upp!!

Nu lämnar jag er så får ni klaga hur mycket ni vill!!

Nej, folk är inte bittra över ingenting...

Du bevisar bara din okunskap mer och mer för varje inlägg du gör, och det är det folk ser, dom kan helt enkelt läsa...

För det du sysslar med är buskavel i allra högsta grad och oseriöst, för du har inte överhuvudtaget tagit reda på vad du sysslar med...

Första bästa hingst är det väl visst det? Har du överhuvudtaget funderat på styrkor och brister hos hingst och sto, så att det är en bra matchning? För här låter bara som du valt honom för att du tycker han är fin och att han är din egen alltså lätt tillgänglig?

Och bara din kommentar om att föla har hästar gjort i alla tider, säger allt. Visst har dom fölat, men har du tagit reda på hur många av dessa fölningar som går åt skogen? Och det är en hel del av dessa som går att förhindra genom att du vet vad du gör...

Och ul gör du inte bara för att ta reda på om stoet är dräktigt utan även för att ta reda på så att det inte är tvillingar eller andra problem med dräktigheten...

Och kanske bäst att påpeka att du ska inte bli glad om det är tvillingar för det går i stort sett aldrig vägen, utan slutar med skador...

/Camilla

*kl*

Jag ska inte säga något om beslutet att avla på dina hästar, det har många i tråden gjort före mig. Jag hoppas det går bra, men jag har faktiskt precis för någon vecka sedan pratat med en mycket förvånad hästägare.

Hon köpte ett sto, tog hem och efter ett tag tänkte hon Men oj vad fet hon börjar bli. Jodå, hon var dräktig. Hur det gått till vet ingen, det var absolut inte meningen då hästen skulle komma igång och tävla med ny ägare nu.
Fölis kom ut pigg och kry (som tur är) för ett par veckor sen, inte optimal födelsetidpunkt direkt.

Så om du nu märker att hästen är fet så kanske 'skadan' redan är skedd och en fölis av något slag tittar ut fortare än du tror? Jag har sett korsning Shettis/varmblod till salu, känns inte som en optimal korsning om nu din lille kommit åt.

Jag har betalat 350 för mina UL i alla fall så det är inte en särskilt stor kostnad. :)

Här på Buke är folk sällan elaka sådär utan anledning. Men vi som läser tråden kan lätt få uppfattningen att du är en av många som inte vill lägga ut mer pengar än absolut nödvändigt på sin häst. Avel kräver mycket tid, kunskap och pengar för att det ska sluta så väl som möjligt för sto och föl. Om man är ansvarsfull så ser man till att ha allt detta innan man planerar en betäckning, är betäckningen redan skedd får man ta sitt ansvar. Jag skulle rekommendera dig att ta ut veterinär så fort du kan TS. Jag vet att du planerar att göra detta, men jag vill betona det ännu en gång. Man ger både sto och föl bästa möjliga förutsättningar om man tar reda på så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt. För jag antar att du inte vill riskera ohälsa på ditt sto?

Och du, lämna inte tråden :) Uppdatera oss istället hur det går med sto och eventuellt föl.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: Zuzzi
·
Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Raja
·
Hästvård Hej. Har ett sto, som är 20 år som blev tokmager och matt i pälsen under betet... Tar det från början. Detta sto har haft tre föl...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: funderare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka