Hur vet jag om mitt sto är dräcktigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StallPetersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur vet jag om mitt sto är dräcktigt?

Så UL för en tusenlapp är faktiskt inga pengar alls. Sen vet jag inte om UL krävs för att kunna teckna fosterförsäkring?

Kan ju vara bra och veta oxå på ett ungefär när fölungen bör komma. För jag antar att moderkakan hos djur är som hos oss människor, att den börjar åldras och blir ganska snabbt sämre när man går över tiden.

Ul behövs precis som du säger för foster och föl-försäkringen, men i TS-fall som inte haft några utgifter för betäckning och annat är det knappt lönt att teckna någon...

Däremot åldras moderkakan inte på samma sätt på häst som på människan. Det krävs att det går VÄLDIGT långt över tiden innan det är ett problem. Det längsta jag kan komma på att jag hört ett sto gå är 387 dgr mot 330 "normala". Man sätter i stort sett aldrig igång ett sto utan väntar ut dom, för det brukar komma när fölet är "färdigt".

/Camilla

Sv: Hur vet jag om mitt sto är dräcktigt?

KL
Många blir upprörda för det handlar om djurskydd. Att ägna sig åt hästproduktion som TS är ju bara dumt och onödigt. Om TS bemödat sig om att fundera ut varför just dessa djur skulle passa ihop, kollat upp vilka kostnader som ingick ( t ex kanske kollat innan vad UL kostar!), gjort en budget och plan för vad som händer om hon/han inte kan ha kvar hästen och fölet etc och följt den hade jag inte sagt ett knyst. Samt naturligtvis läst på eller frågat erfarna uppfödare om man inte orkar läsa.
Nej, men här skiter TS i att ringa till en vet och frågar vad UL kostar, utan slänger ut en fråga på Buke, flera månader efter en ev. befruktning skett...Bitterhet är en sak, djurskydd handlar om nåt helt annat.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: Zuzzi
·
Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Raja
·
Hästvård Hej. Har ett sto, som är 20 år som blev tokmager och matt i pälsen under betet... Tar det från början. Detta sto har haft tre föl...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: funderare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka