Hur vet jag om jag har trådlöst nätverkskort

WhoIsItAgain

Trådstartare
i min bärbara dator? Har sökt här i forumet men hittar inte svar på just den frågan. Är alltså väldigt oteknisk på det tekniska (självklart kanske...) så måste alltså få förklarat steg för steg hur jag kan kolla om jag har det eller ej?

Sv: Hur vet jag om jag har trådlöst nätverkskort

Börja med att läsa på datorn, det brukar stå wireless någonstanns på den.

Kolla instruktionsboken.

Kolla Kontrollpanelen, där brukar ev trådlöst anslutningar finnas, kanske under nätverksanslutningar.

Högerklicka på "Den här datorn" välj egenskaper/maskinvara/enhetshanteraren/nätverkskort
Har du ett som har 802.11 i namnet så har du sannolikt trådlöst.

Det finns flera varianter för att kolla.

Oftast finns det en knapp någonstans på datorn som man stänger ad det trådlösa med.

Om du berättar vilket märke och modell så blir det lättare att hjälpa dig

Jag har en Acer Aspire 5002WLMi men jag vet att jag har nätverkskort, det både funkar och är aktiverat ;)

Har en Acer TravelMate 2354LC

Kan inte hitta något på den i alla fall att jag har trådlöst. Nu ska jag titta "i" den.

Om jag inte har, kan man sätta i det enkelt?

Jag har ett nätverkskort som heter:

Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

Hjälper det er något?

Jag är ju inte världsbäst på detta men jag är ganska så säker på att du inte har trådlöst i din dator.
Den är ganska gammal väl?

Det finns massor av olika lösningar från ca 400:- och uppåt. Sök på >trådlösa nätverkskort< på någon sökmotor så hittar du massor.

Är det så att du får ett trådlöst modem till din uppkoppling?
Det går ändå att köra på nätverkskabel.
Det är dessutom stabilare och har oftast betydligt högre hastighet.

Nä inte jättegammal 1,5 år ungefär. Jag har fast bredband hemma men ska jobba som reporter i sportsammanhang och där har dom främst trådlöst bredband. Det går att få fast lina men det är så få platser och dom går först till dom stora tidningarna och jag ska jobba för en liten lokaltidning.

Tack för hjälpen! Ska gå iväg till en datorbutik och fråga hur man billigast löser problemet åt mig.

på våran står det på datorn, "wireless LAN", precis som A_K_N sa:)

*knapplån och trådkap*

Jag har ett Broadcom WLAN-kort, men får inte kortet att fungera. Antar att jag behöver nya drivrutiner eller nåt program som "arbetar" kortet/trådlösa nätverket åt mig.
Har hittat en massa drivers på tillverkarens hemsida, men får upp minst 15 olika varianter och hittar ingenstans på datorn vilken det är jag behöver. Har även testat att försöka hitta rutiner på nån av mina skivor med operativsystem och backup och sånt utan resultat.
Nån som kan hjälpa mig hitta rätt, så att jag kan komma igång trådlöst?
T ex undrar jag var man hittar vilken version man har...?

Bara en fråga.

Har du hittat on/off-knappen för WLAN:et?

Jag vet flera som haft hysteriska utbrott på datorn och varit helt säker på att det varit fabrikationsfel på det trådlösa nätverkskortet när det bara varit de själva som inte "startat" kortet.

On/Off-knapp? Va?
Menar du alltså en knapp på utsidan av datorn?

JA

Man aktiverar nätverkskortet med den.

På min bärbara, En Acer Aspire 5002WLMi, är det en transparent (ca 1*15 mm) knapp på framsidan bredvid ett tecken som ser ut ungefär som en radiosändare.

Kolla i instruktionsboken.

Är du helt säke?

Det kan vara en skjutknapp eller en vanlig att trycka på men alla nyare (de sista åren) bärbara jag har kommit i kontakt med har en sådan knapp. Men det är olika utförande och placering.

Nu förstod jag vad du menade, och hittade knappen.
Händer inget när jag trycker på knappen. Inte heller när jag reparerar anslutningen efter det.

Det kan ju vara så att du strulat till det i dina försök att få igång nätverkskortet.

Har du ändrat i BIOS eller lagt in nya drivrutiner kan det bli struligt att få ordning på det.

Jag rekommenderar att du vänder dig till din dators tillverkare och deras support.

Ok.
Vad jag vet är det inte ändrat nåt i BIOS, men man kan aldrig vara säker på om min bror varit där o pillat. (Har försökt få tag på honom.)

Tack för hjälpen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 273
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: malumbub
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 828
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka