Hur vanligt är det att stona kastar inom 45 dygn?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Annanaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 752
Sv: Hur vanligt är det att stona kastar inom 45 dygn?

En gång har ett av mina ston resorberat på dygn 42:crazy:
Hon stod och tokbrunstade detta dygn. Tog henne till hingsten samma dag och ef gynundersökning konstaterades att hon måste rensa ur sig ordentligt innan vi kunde betäcka om. Hon kom som en klocka enl sin "cykel" och betäcktes och blev dräktig igen. Fick ett finit hingsföl året därpå. Mitt misstag denna ggn tror jag, som bytte sommarhage dygn 41, men det slutade ju lyckligt:D

Min är på dygn 32 idag...tycker att hon har lyft på svansen en hel vecka nu:crazy: :D Men det har ju varit varmt och mycker flugor att vifta bort:rofl:
Än så länge är hon rätt sur på de andra stona, vilket jag ser som ett tecken på att hon fortfarande är dräktig - eller brunstar inte just nu i alla fall. Enda gången hon är riktigt snäll vid de andra stona i ahgen är när de brunstar ihop:p

/Kristin

Har alltid kollat mina ston på dag 30 och hos mig fungerar det bra.Om dom inte är dr på dygn 45 blir det ju lite mer huvudbry om man skall betäcka om då tiden rusar iväg ,speciellt under sommaren.

Ja nu är det bestämt till 100% att jag ultraljudar på dygn 35. Har hon resorberat så finns det ju tid att seminera igen. Sedan blir det ännu ett UL (om hon nu fortfarande är dräktig:angel:) Någon gång mellan dygn 45 och 60 för att jag vill teckna en foster och fölförsäkring.
Som tur är har jag en häst som inte blir nervös av transport eller nya miljöer (seminstationen är iofs ingen ny miljö-vad jag förstod stod hon där hela sommaren 2005;))

/Kristin

Hon är fortfarande dräktig!:) skönt! Tack för alla svar!

Förra året ul-ade vi båda våra ston hemma, ett var dräktigt. Vi hade stoet i en spilta och veterinären stod i spiltan till vänster om henne, bakom väggen liksom. Där hade han Ul-apparaten och så stod han bakom väggen och hade armen över på andra sidan, in i stoet alltså. Där stod vi och tryckte upp henne mot spiltsidoväggen.

Det negativa är om hästen går framåt och trycker in huvet i väggen.
Fick tipset att göra ett hål i spiltväggarna, trä igenom en ganska grov bräda så hon inte kunde komma helt framåt, så som i en hästtransport. Vi funderade även på att göra en löstagbar mellanvägg och så en låg dörr. och vips så blir det en seminspilta!
Nu har jag en man som spikar ihop sånt ganska snabbt, men just nu så ligger det inlagt på listan om vad som ska/måste/borde göras...
Stoet kommer hem idag efter semin :banana: sen ska vi tillbaks dag 17. Och sen får vi se. Bäst vore om vi kunde fixa det hemma sen. Billigare, lugnare och enklare.

Jag har inte tillgång till spilta så jag lär få åka iväg...men vi dräktighets kollade henne i vintras stående i stallgången, fast utan ultra..:angel:

Ja det funkar bra att kolla om vet känner på livmodern lite längre fram. Vi gjorde en sån koll efter det att stoet varit dålig flera gånger, feber, blockhalt och fått ganska mycket butta. Men där satt en liten kille fast fortfarande, och nu springer han omkring här i hagen. Så jag tror säkert att ett friskt föl hänger kvar i morsan under ganska stora påfrestningar. Däremot så hade hon det bra under dag 20-40, då lindade vi nästan in henne i bomull :D

Vårt nyseminerade, andra sto släpptes idag ihop med kompisen som har fölet, en månad gammalt. Stona bråkade/bråkar :angel: ganska mycket fortfarande, rangordningen har visst förskjutits lite...
men vi resonerar så, att om det inte sitter fast för den sakens skull, så kommer det säkert ut/resorberas längre fram. Visserligen står det mycket arbete o pengar på spel, men det blir som det blir.

Ska ju kolla vid 16:e dygnet, och sen får hon gå på bete...
Men en 45-dagars är inte dumt, då hinner man ju seminera en gång till i så fall, i senaste laget visserligen.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 892
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 578
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 064
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025