MissFideli
Trådstartare
Hur går man till väga? Vad bör man ha koll på, vad kan man göra för att avvärja eventuella händelser osv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag tränar in att stå "groundtie" alltså lös vartän det behövs så ställer jag hästen och flyttar sen tillbaka den konsekvent varje gång den flyttar sig. Jobbigt som fasen i början men de brukar fatta vinken efter ett tag. När de väl börjar förstå kan man börja lägga till röstkommando på avstånd om man vill/behöver.Tack för bra svar båda! Hur "straffar" man den om den gör fel? Självklart vill jag hålla mig från slag så långt det går. Mutar man med godis?
Hästen är 1 år nu, inte min, men kommer förhoppningsvis bli. Jag tänkte börja hantera henne redan nu, vilket inte kommer göras om inte jag gör det.
Risken finns nog att hästen blir odräglig om man börjar muta med godis. Om hästen inte lyssnar på ett nej eller trycker tillbaka när man försöker flytta på den så räcker det nog med att rycka lite i ena snöret eller smälla till lätt med handryggen på bringan.
Ställ den någonstans där det är en vägg bakom så blir risken för att kasta sig mindre än på en lång öppen stallgång.
Sätt gaslinda i gimman och sätt fast linorna i dom, skulle hon slita sig går dom sönder, inte hästen och grimman =)
Korta stunder så att hon får tycka det är kul, tex borsta några minuter, beröm och gå ut i hagen. =)
Fast det är också rätt dumt. Risken är att hästen lär sig att slita sig lös då om den väl kommer på att den kan ta sig lös.
Men hur gör man då? Ska det vara säkert för hästen att slita sig loss, inte ska man riskera hästen om den sliter sig loss?
Det är hemskt synd att jobbet inte är gjort när det borde ha gjorts, som fölunge. För då är det verkligen lättast. Men är den van att stå bunden i box? Det kan man börja med.
Dom hästar jag sett som fått rejäl panik är dom som sitter fast i grimman. Har en hemma i stallet nu som kastar sig så fort "linorna" blir spända. Med gaslinda står hon stilla. Vet av ett gäng hästar som avlivats pga att dom slängt sig bakåt och grimman inte gått sönder och nacken gått sönder.
Ingen av mina unghästar, vare sig 1 åringar eller ohanterade 3-års hingstar har lärt sig att slita sig på stallgången pga gaslinda
Vi använder balsnören. Funderar på att köpa Equi-Ping
http://www.hooks.se/product.aspx?pr...=1170&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC