Hur vänjer man unghäst vid att stå på gången?

MissFideli

Trådstartare
Hur går man till väga? Vad bör man ha koll på, vad kan man göra för att avvärja eventuella händelser osv.

Lär den att stå till redan i grimskaft (alltså "lös), när den fixar de ute på gången, knäpp fast den och pysslar på som vanligt :)
Gör ingen stor grej av det, att överdriva pojskande är vi hästägare duktiga på.

givetvis ska det vara lugnt och trevligt i stallet, inte en massa stoj o stim :)

Först och främst, ha en bra kontakt med hästen så att den vet att den kan lita på dig om det händer nått. Promenera, lär den att stanna vid tryck i grimman och på kommando.

Ha alla saker framme redan innan du tar in hästen så att du aldrig behöver gå därifrån. Tålamod, den kommer troligtvis gå fram och tillbaka och hänga i snörena ett par gånger innan den är med på vad som förväntas av den. Går den bak eller fram för mycket, ta lugnt tillbaka den igen och beröm när den står still. Börjar den förflytta sig så använd nått typ "varningord" som tex nejnej och lägg handen på bogen som broms, beröm när den avbryter förflyttningen. Har den stått stilla ett tag så avsluta stallgångträningen, korta pass som förlängs efterhand är bäst.

Tack för bra svar båda! Hur "straffar" man den om den gör fel? Självklart vill jag hålla mig från slag så långt det går. Mutar man med godis?
Hästen är 1 år nu, inte min, men kommer förhoppningsvis bli. Jag tänkte börja hantera henne redan nu, vilket inte kommer göras om inte jag gör det.

Jag börjar så tidigt som möjligt. Mitt årsföl som är nu 4 mån gammal står redan i gången själv (utan mamma). Börjar när de är små att trä grimskaftet i ögla inne i boxen tillsammans med stoet. Sedan med tiden så binder jag fast dem. Efter det så får de stå uppbundna ute i stallgången mot en boxvägg och sist men inte minst så får de stå i stallgången med en koppling på vardera sida.

Tack för bra svar båda! Hur "straffar" man den om den gör fel? Självklart vill jag hålla mig från slag så långt det går. Mutar man med godis?
Hästen är 1 år nu, inte min, men kommer förhoppningsvis bli. Jag tänkte börja hantera henne redan nu, vilket inte kommer göras om inte jag gör det.
När jag tränar in att stå "groundtie" alltså lös vartän det behövs så ställer jag hästen och flyttar sen tillbaka den konsekvent varje gång den flyttar sig. Jobbigt som fasen i början men de brukar fatta vinken efter ett tag. När de väl börjar förstå kan man börja lägga till röstkommando på avstånd om man vill/behöver.

Risken finns nog att hästen blir odräglig om man börjar muta med godis. Om hästen inte lyssnar på ett nej eller trycker tillbaka när man försöker flytta på den så räcker det nog med att rycka lite i ena snöret eller smälla till lätt med handryggen på bringan.

Risken finns nog att hästen blir odräglig om man börjar muta med godis. Om hästen inte lyssnar på ett nej eller trycker tillbaka när man försöker flytta på den så räcker det nog med att rycka lite i ena snöret eller smälla till lätt med handryggen på bringan.

Ska testa. Har bara testat med unghäst 1 gång och hon började kasta sig bakåt så hon kom loss, sen gick hon in i boxen. Nu var den hästen större och mer känslig, men jag vill helst inte att min gör så :p

Min bad jag först någon att hålla i när jag ställde henne i gången. Därefter testade jag att binda upp, ha uppsikt och vara försiktig. Var tidig med att hon ska stå still, flytta när jag vill att hon ska det o.s.v.

Sätt gaslinda i gimman och sätt fast linorna i dom, skulle hon slita sig går dom sönder, inte hästen och grimman =)
Korta stunder så att hon får tycka det är kul, tex borsta några minuter, beröm och gå ut i hagen. =)

Men hur gör man då? Ska det vara säkert för hästen att slita sig loss, inte ska man riskera hästen om den sliter sig loss?

Det är hemskt synd att jobbet inte är gjort när det borde ha gjorts, som fölunge. För då är det verkligen lättast. :) Men är den van att stå bunden i box? Det kan man börja med.

Dom hästar jag sett som fått rejäl panik är dom som sitter fast i grimman. Har en hemma i stallet nu som kastar sig så fort "linorna" blir spända. Med gaslinda står hon stilla. Vet av ett gäng hästar som avlivats pga att dom slängt sig bakåt och grimman inte gått sönder och nacken gått sönder.

Ingen av mina unghästar, vare sig 1 åringar eller ohanterade 3-års hingstar har lärt sig att slita sig på stallgången pga gaslinda :)

Det är hemskt synd att jobbet inte är gjort när det borde ha gjorts, som fölunge. För då är det verkligen lättast. :) Men är den van att stå bunden i box? Det kan man börja med.

Det är jag faktiskt osäker på. Men absolut kan jag börja binda henne i boxen :) Hur kort? Ska hon kunna äta hö t.ex? Eller ska man binda henne kortare och borsta lite?

Dom hästar jag sett som fått rejäl panik är dom som sitter fast i grimman. Har en hemma i stallet nu som kastar sig så fort "linorna" blir spända. Med gaslinda står hon stilla. Vet av ett gäng hästar som avlivats pga att dom slängt sig bakåt och grimman inte gått sönder och nacken gått sönder.

Ingen av mina unghästar, vare sig 1 åringar eller ohanterade 3-års hingstar har lärt sig att slita sig på stallgången pga gaslinda :)

Vi använder balsnören. Funderar på att köpa Equi-Ping
http://www.hooks.se/product.aspx?pr...=1170&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Slöseri med pengar när balsnöre är gratis, tycker jag! :) Jag brukar även ha rep med säkerhetsknut till unghästar på gången, det är bättre om man kan lossa lite på ett rep och ge efter om de blir oroliga än att de står och rycker av balsnören, tycker jag. Man vill ju inte att de ska rycka sådär tvärt ändå. Viktigt dock att passa sig så att inte handen dras med mot bindringen om man håller häst med löpande lina genom en bindring, då kan man få riktigt otäcka handskador.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 208
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 657
Senast: Ajda
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2