Hur vänja hästarna vid varandra???

tinafinis

Trådstartare
Långt...

Har just fått hem min ettåring.
Tänkte att det blir inga problem att hon får gå med min andra häst för hon är så underlägsen och aldrig elak mot någon.
Men ack. Han inte så långt ens. Hon gick till full atack mot staketet. Den lilla blev då så rädd och braka igenom så stolpar och allt knäcktes. Först verka min andra häst inte bry sig. Hon var mer orolig om var ponnyn var. (Alla tre var i varsin hage).
Tog sedan in dom i varsin box. Rosanna som den stora heter, gjorde anfall mot den ettåringens box hela tiden. Har aldrig sett henne på detta vis.
Vet inte om det slagit runt i huvudet på henne sedan hon kastade sitt föl (första föl).
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med ihopsläppningen.

Ettåringen är coollugn. Hon gick och ta direkt efter hon for igenom stängslet. Hon var lugn i boxen trots den andras utfall.

Nu inatt står dom jämte varann och visst verkar det redan lugnare.
Men när ska jag släppa ihop dom?
Rädd att Rosanna klämmer in henne i en hörna så hon brakar igenom igen.
Så imorgon så får alla gå i varsin hage. har tyävrr ingen jättehage förens i maj. Då hade det varit enklare att släppa ihop.

har ni några tips på hur göra?
Eller tror ni att de blir lugnt efter ett par dagar jämte varandra i boxen?
Kanske ska låta dom gå ensamma till helgen?

//// tina

Sv: Hur vänja hästarna vid varandra???

Man bör låta dem bekanta sig som boxgrannar först o sen på var sin sida av staketet. Om DET går bra- släpp ihop.

Gör så o hon kommer att ta den under sina vingar.

hur länge bör man vänta att släppa ihop. Förstår att hon ska sluta anfalla mot hennes box förståss...

Jag hade nog väntat tills jag hade mera plats åt dem.

Det blir alltid lättare om den ranglåga hästen har ordentligt med plats att komma undan. Sedan kan de närma sig varandra i en takt som passar dem bättre.

hmmm... ja... får se hur ja löser de. avvaktar till helgen alla fall sen kanske ja provar... får se. då har hon alla fall lärt sig hagen. den kände hon ej till idag. tänkte kanske ej på att de var staket mellan henne o den andra.

Hon beter sig som vilken ranglåg häst som helst skulle göra. Helt klart vill hon sätta den lille på plats å få chansen att själv kliva ett steg upp på rangskalan.
Det kommer säkert att gå bra att ha ihop dem så småningom, när dom lärt känna varann och den äldre hästen fått etablera sitt ledarskap. Håll ett öga på dem bara för en del ranglåga hästar kan inte hantera att dom har fått övertaget på nån och kör med den underordnade hela tiden som att dom inte kan "tro sina ögon" när dom får bestämma lite.
Ett tips är iaf att oftast är det de ranglåga hästarna som kan vara riktigt "fula" när det gäller att ta över.
Dom som är ranghöga är s a s klar över var dom befinner sig på rangskalan och behöver inte göra så stor affär av det.
Så det är oftast de ranglåga man ska kolla av.

Du har alldeles rätt!!! Detta har vi sett idag!!!!
Har även en shettis. Han är ranghög. Han är inte ett dugg arg mot åringen utan dom står och luktar på varann som ingeting hänt (mellan hagarna).
Däremot så har den ranglåga hästen lyckats hugga åringen i munnen nu idag. Ett riktigt köttsår. Trots skilda hagar.
Men annars verkar hon inte lika arg som igår.
Kanske skulle haft ponnyn o en stora i samma hage?? För dom går med skillt. Men jag vte ju inte om jag vågar släppa ihop alla tre samtidigt.
Varför jag har delat på ponnyn o den stora är för att den stora skulle få i sig precis all mat hon behöde innan när hon hade föl i magen (kastade ju)

Vad tror ni?
Ska jag släppa ihop med shettisen först som är ranghög?
"Fölet" och han har stått o luktat på varandra länge idag mellan staketen utan tjut o suriga miner medan den andra ranglåga gör utfal o har lyckts bita.
Jag tänkte att kanske skyddar shettisen fölet när den stora får komma in??

Jag hade nog testat om det fungerar att släppa ihop lill-"chefen" med åringen först å när dom har acceterat varann så kanske man kan introducera stoet.
Då kanske åringen får lite stöd av shettisen, men det kan ju vara så att shettisen inte bryr sig om deras uppgörelse heller.
Oftst bryr inte de ranghöga hästarna när underordnade gör upp om rang. Å har stoet gått ihop med den innan så känner dom ju varann så det kan ju faktiskt vara så att shettisen håller på sin kända kompis å att båda gaddar ihop sig mot nya.
Sådant är så svårt att säga i förväg hur de ska reagera, men man får försöka sig fram å vara försiktig, det är inte kul med skador oavsett hur små de är.
Hoppas du får ihop det till en liten flock, lycka till.

Jag gör alltid så att jag släpper ihop den nya hästen med ledarhästen först så att han (ledarhästen) får kolla in den nya i lugn och ro. Blir sällan några bråk då han liksom bara äger stället, han tjenar på den nya och "visar runt". Sedan är det aldrig några problem att släppa på resten av flocken.

Ledarhästen går oftast emellan om det blir gruff och de andra verkar tycka att om han har koll på läget så är allt lugnt. Har aldrig haft några problem när jag gjort så.

Jag skulle släppt åringen med ponnyn om jag var du (för det var väl ponnyn som var högst i rang hemma hos dig?) så att de får bekanta sig och sedan släppa in "den elaka".

Lycka till!

ja de stämmer. Ponnyn har högst rang.
Jag ska göra det imorgon o så får den andra komma in på lördag!

Hej!

Släpp i hop den med EN häst först, den som är rang högst(låte de vara box grannar 1:a natten. Låt dem bekanta sig innan den tredje kommer( 1 vecka eller tills det går bra). Det brukar dock kunna bli lite problem med ojämt antal i en hage. = 3:e hjulet under vagnen...

Runda hörn i hagarna underlättar också. Billig försäkring kan vara att ha sen skydd på i början om möjligt.

Precis så var de i mitt förra stall. Stallägaren hade ett fjordsto och en fjordkorsning när jag skulle flytta dit min häst. Fjordstoet hade varit hunsad och långt ner i rang på hennes förra ställe och när jag tog dit min blev hon heltokig. Min är dessutom skimmel så han skulle bar ut ur stallet var hennes åsikt. Jag stog där med min häst i två år och det blev bättre men inte helt bra. Hon hunsade med honom hela tiden. Det kunde vara problem att hämta min häst i hagen med för hon släppte inte fram mig till honom eller så släppte hon inte ut oss ur hagen utan att kivas.
Min häst hade alltid småsår och söndriga täcken.

Men nu handlar det om en bebis som kan bli fördärvad för livet- inte bara fysiskt.

har släppt ihop med ponnyn.
de gick hur bra som helst.
men när de vankades mat så blev har han nog blitt arg på henne (han e ett riktigt matvrak) o nog sparkat till henne. Har ett sår på frambenet o de e svullet. Hoppas INTE hon får överben!
Så om jag ska ge kraftfoder så ger ja de i varsin hage, även om han inte kan komma åt hennes.
Men han har aldrig jagat henne eller nåt.
Väntar släppa in den stora tills såret eller alla fall svullnaden på benet lagt sig.
Men hon verkar inte vara så jätta jätte arg längre.
Så, tack för tipsen!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄