Sv: Hur vänja av med sparkande?
det förstår jag också (är tonåring, men inte dum eller galen
)..
å andra sidan kan jag inte HINDRA andra från att komma nära OSS, även om jag ser till att hålla oss borta.. (i distansen får man ju numera ofta starta ca 20min efter startsignal, om man så önskar, för att slippa "gruppstarten", så vi behöver inte rida i värsta klungan.) .
och..hmm..om vi alltid rider själva, hur vet jag då att hon laggt av sparkandet. hmmm, balansgång.
jobbade dock som bara den idag; lyssna HELA tiden; volta, flytta, halt, rygga, övergångar.. funkade riktigt bra
. red dock själv. men men. jag ser till att hon lyssnar, vad mer kan jag göra tro??
som sagt, hon är inte så erfaren av det här med att åka till nya ställen, hur vet jag hur hon kommer att reagera just "idag" ??
kom på en sak jag kan göra ute på distansritt; när nån kommer och vill rida om, petar jag ut rumpan (hästens) och backar så att Honey står med "framsidan" ut mot vägen när den andra hästen går/travar/galopperar förbi oss. på så sätt, har jag ju "maximal tid" på mig att känna om hon börjar vända för att sparka, och kan parera henne
. kan det funka, tro..??
i hagen är hon av medelrang, ungefär, av vad jag sett att döma. Hon går (i regel) inte fram oprovocerat och sparkar undan de andra. Men hon låter sig (oftast inte) inte heller "puttas undan" av de som är lägre i rang. Hon ger igen med ett par sparkar om nån annan sparkar henne, men har också vett att gå undan om det är någon av högre rang än hon själv. Finns ju alltid vissa dagar (speciellt kaxig kan hon vara i brunsten) när hon tror att alla ska "vara under henne", men hon är inte direkt elak.
elak förresten..det är hon ju inte över huvudtaget
en annan sak som kanske kan tilläggas, är att hennes far är Wall Street Banker. Han är inte direkt känd för att ge små änglar, snarare tvärt om. Men de "värsta" är (vad jag hört) oftast hingstar, och Honey har aldrig uppvisat något tecken på 'dåligt lynne' tidigare..