Hur vänja av med sparkande?

Sv: Hur vänja av med sparkande?

du kan ju inte utsätta andra för fara bara för att du ska lära din häst att inte sparka heller.. se till att få kontroll på henne innan du låter henne gå nära andra hästar. hästar ska inte tjaffsa med andra hästar när man rider, det måste man vara stenhård på.

hur beter hon sig i hagen?

det förstår jag också (är tonåring, men inte dum eller galen :grin:)..
å andra sidan kan jag inte HINDRA andra från att komma nära OSS, även om jag ser till att hålla oss borta.. (i distansen får man ju numera ofta starta ca 20min efter startsignal, om man så önskar, för att slippa "gruppstarten", så vi behöver inte rida i värsta klungan.) .
och..hmm..om vi alltid rider själva, hur vet jag då att hon laggt av sparkandet. hmmm, balansgång.

jobbade dock som bara den idag; lyssna HELA tiden; volta, flytta, halt, rygga, övergångar.. funkade riktigt bra ;) . red dock själv. men men. jag ser till att hon lyssnar, vad mer kan jag göra tro??
som sagt, hon är inte så erfaren av det här med att åka till nya ställen, hur vet jag hur hon kommer att reagera just "idag" ??
kom på en sak jag kan göra ute på distansritt; när nån kommer och vill rida om, petar jag ut rumpan (hästens) och backar så att Honey står med "framsidan" ut mot vägen när den andra hästen går/travar/galopperar förbi oss. på så sätt, har jag ju "maximal tid" på mig att känna om hon börjar vända för att sparka, och kan parera henne :idea: . kan det funka, tro..??

i hagen är hon av medelrang, ungefär, av vad jag sett att döma. Hon går (i regel) inte fram oprovocerat och sparkar undan de andra. Men hon låter sig (oftast inte) inte heller "puttas undan" av de som är lägre i rang. Hon ger igen med ett par sparkar om nån annan sparkar henne, men har också vett att gå undan om det är någon av högre rang än hon själv. Finns ju alltid vissa dagar (speciellt kaxig kan hon vara i brunsten) när hon tror att alla ska "vara under henne", men hon är inte direkt elak.

elak förresten..det är hon ju inte över huvudtaget :grin: ;)

en annan sak som kanske kan tilläggas, är att hennes far är Wall Street Banker. Han är inte direkt känd för att ge små änglar, snarare tvärt om. Men de "värsta" är (vad jag hört) oftast hingstar, och Honey har aldrig uppvisat något tecken på 'dåligt lynne' tidigare..

då är det nog främst så att det är respekt och förtroende för dig som fattas. kommer med tiden om du jobbar på det!

knyt en stooor röd rosett i svansen tills dess så folk vet att dom inte ska rida nära dig. :p

det ska jag :p ska sy en JÄTTErosett som täcker halva rumpan :idea:

och så ska jag jobba som en galning på att lära mig att parera och säga ifrån, och jobba ännu mera NH o.s.v.
har ju bara haft henne sen slutet av januari, vi har kanske inte lärt oss varandra ordentligt ännu..men någonvart borde vi kunna komma tills den 15 augusti, då vi åker till Skövde och Billingeritten.

i värsta fall får jag väl rida över startlinjen, sen hoppa av och gå, sitta upp igen ett par meter från mål och rida i mål :angel: .. eller nåt.

jag tackar er allihop för råd, tips o.s.v.! :bow:

jag och "stalltomten" funderar på om det kan vara så att hon håller på att klättra i rang i flocken, och sparkandet är ett sätt att skaffa sig mer utrymme. senaste veckan har hon besvarat alla sparkar o.s.v. med ett ge tillbaka, ger sig dock en på ledarstoet.
Honey sparkar nu när nån kommer för nära; bakifrån, framifrån eller från sidan. hon vill ha ett område på ett par meter runt hela sig, då går de bra.

kan det vara så, i mina öron låter det inte helt otroligt?
och visst är det väl så att detta går över, i så fall..??

Det är oväsentligt varför hästen sparkar (så länge den inte gör det pga smärta), den ska inte göra det när ryttaren sitter på / står bredvid. Rang och sådant får de lösa i hagen - inte när de hanteras!

ja, självfallet.
men jag söker också orsaken till att hon sparkar, eftersom det är något som hon inte gjort tidigare.

hon har aldrig sparkat när jag stått på marken med henne (tack och lov), men nej - det är inte ok när jag är uppe på ryggen heller. aldrig ok.

ja, självfallet.
men jag söker också orsaken till att hon sparkar, eftersom det är något som hon inte gjort tidigare.

hon har aldrig sparkat när jag stått på marken med henne (tack och lov), men nej - det är inte ok när jag är uppe på ryggen heller. aldrig ok.

Det har du helt rätt i!
*sorry* jag missförstod dig...:o

ingen fara, tar inte illa upp. ville bara förklara mina avsikter ordentligt, så att du inte tror att jag tänker "okej, hon sparkar för rangordningens skull, då är det skit samma". ;)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 157
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 197
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve