Hur väljer ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Inloggningsnamn
  • Startdatum Startdatum
I

Inloggningsnamn

Har funderat på hur man väljer hingst, som ett exempel - om en hingst är en "superindivid" som man gillar, ska man betäcka med den eller dennes far som nu gett denna bra sonen för att försöka få en "likadan" eller med sonen? :confused:

Hoppas att ni förstår vad jag menar, låter nog lite snurrigt.........

Loggan

Det är klart att man ska betäcka med superindividen eftersom han fått hälften av sina gener från sin mamma!!!

Väljer absolut fadern!!!
'Superindividen' kan vara en s.k slutprodukt som i sin tur kanske inte ger lika bra anlag, men om fadern dör eller säljs utomlands.. då chansar jag givetvis på 'superindividen' och håller tummarna :)

Absolut använder jag sonen, det kanske är mamman som gett det som är bra!

Absolut använder jag sonen, det kanske är mamman som gett det som är bra!
Även en mamma kan ge en s.k 'slutprodukt'.. ofta är det så med superindivider att det dröjer några generationer igen tills nästa 'superindivid' poppar upp, däremellan kan det bli mediokert :smirk:

Vem vet alla kanske är slutprodukter!
Thats life men en sak är säker att man måste använda avkommorna för att aveln ska gå vidare annars står vi still.
Vill man snabbare bli bättre ska det ske snabba generationsväxlingar, man försöker få varje avkomma lite bättre än den förra och skithästarna får man på köpet. Jag satsar på avkomman alltså sonen.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
796
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 273
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar