Hur uttalar ni ordet och var kommer ni från?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Smulu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 12 264
Sv: Hur uttalar ni ordet och var kommer ni från?

kex utan tje, messmör som mes smör...kommer från västernorrland :)

Nytt ord:
När något inte är helt tätt så.. Läker det eller Läcker det??

Kex med hårt "k"-ljud, mes-smör, det läker vatten från vattenläckan (så här i skrift ser det ju helt skadat ut:o), mögel med betoning på ö (inte "möggel" *ryser*)
Norra Norrland.

kl

hm insåg precis att jag nog säger läker eller läcker om samma sak beroende på vad det gäller och hur meningen är.

Föremål X läcker...
Det läker från...
Det finns en läcka....

Känner mig rätt olågisk

kl
jag är helsingborgare från början och jag får fnatt varje gång jag hör Ramlösa uttalas ram-lösa. Det uttalas Rammlösa. Väldigt logiskt.
Samma med Höganäs. Det heter Hööganäs, inte Höganääs

Senast ändrad:

kl
jag är helsingborgare från början och jag får fnatt varje gång jag hör Ramlösa uttalas ram-lösa. Det uttalas Rammlösa. Väldigt logiskt.

Haha jag säger Ramlösa om drycken. Jag vet mycket väl att i Ramlösa så uttalar man det Rammlösa. Men jag säger inte "spiddekauga" om spättekaka heller trots att skåningar envisas med att uttala det så ;)

Fast orten ligger ju i Skåne och då är det väl det skånska uttalet som gäller? Alltså, jag kräver inte att du ska uttala det Rammlösa, du får uttala det hur du vill - men det är ju liksom ingen liten skånsk avvikelse att säga Rammlösa.

Hence the smiley ;)

Jag säger Ramlösa för att alla runt om kring mig uttalar det så, det kommer automatiskt. Ungefär som med all dialekt antar jag.

Jag hävdar inte att Ramlösa är rätt och Rammlösa är fel. Men jag vet inte om jag rakt av köper konceptet att en ort på svenska "ska" uttalas som man gör i just den orten. Mycket beror ju på just dialekt.

Fast jag tänker typ på radio och tv. Säg att jag bor i Munkedal. Det betonas Múnkedal. Så händer det en olycka och så säger nyhetsuppläsaren Munkedál. Jäkla nollåtta tänker jag då, du vet ju inte ens var det där har hänt.

Det är det jag menar med att orters uttal faktiskt bestäms lokalt. För igenkänningens skull.

Eller Askim. För oss göteborgare är det Aschim. Men det händer att man hör Ass-kim i radio/tv. Vik hädan.

Senast ändrad:

Kex (med k-ljud)
Mees-smör
Laakris
Kav-jar (korta a på båda ställena)

---
Stockholm

Så säger jag också, från Karlstad. :)

---

Säger även bääsch (färgen beige), rammlösa (Ramlösa) och möggel (mögel).

Fast jag tänker typ på radio och tv. Säg att jag bor i Munkedal. Det betonas Múnkedal. Så händer det en olycka och så säger nyhetsuppläsaren Munkedál. Jäkla nollåtta tänker jag då, du vet ju inte ens var det där har hänt.

Det är det jag menar med att orters uttal faktiskt bestäms lokalt. För igenkänningens skull.

Eller Askim. För oss göteborgare är det Aschim. Men det händer att man hör Ass-kim i radio/tv. Vik hädan.

Hoppsan. När folk uttalar min hemort fel tänker jag "men så där uttalas det inte ju inte". Jag svär inte åt dem eller har förutfattade meningar om deras geografikunskaper.. (Ja snustorrt svar men är det något jag är evinnerligt trött på så är det just det där).

Säger du Ume och Lule till exempel?

I Örebro ligger området Karslund. I Örebro säger man att det uttalas Karschlund. Samtidigt uttalar de inte Karlstad som Karschstad.

Ska den stackars nyhetsuppläsaren hålla reda på att det heter Kalstá och Karschlund? Eller kan man faktiskt säga just Karlstad och Karlslund även om det finns dialektala skillnader lokalt? Iofs lär ju den stackars nyhetsuppläsaren komma undan med det mesta så länge det inte är en nollåtta.

Kex med k alla gånger (uttalas det Tjex/Chäx är det för mig ett tarmkäx som inte är någonting jag skulle vilja äta).

Annars har jag bott på lite för många ställen för att ha någon riktig konsekvens i mitt uttal mer än att jag helt klart låter lite rolig ibland då jag har enormt lätt för att snappa upp dialekter och har vänner från i princip hela Sverige. Bor just nu i Östergötland, född i Uppland.

Me-smör
Kaviar (inte kaaviar)
Skador läker, båtar läcker. (Första gången jag hörde någon prata om att det läkte vatten från en kran trodde jag människan var lite underlig innan jag fattade att det var dialektalt).
Budget (sambon sänger budgett och det stör jag mig enormt på :p)
Alla norrländska orter med norrländskt uttal pga av mamma som kommer därifrån, Ume, Lule osv.. Lite jobbigt med Abisko då det finns ett ställe som heter det här också och här uttalar folk det på östgötska (àbisssko) och det gör lite ont i mig då .

Senast ändrad:

Hoppsan. När folk uttalar min hemort fel tänker jag "men så där uttalas det inte ju inte". Jag svär inte åt dem eller har förutfattade meningar om deras geografikunskaper.. (Ja snustorrt svar men är det något jag är evinnerligt trött på så är det just det där).

Men seriöst - hur kunde du inte fatta andemeningen i det där :confused:. Jag försökte på ett skämtsamt sätt förklara betydelsen av igenkänning.

Ume och Lule är dialekt. Ramlösa är inte dialekt, det är inte givet att det ska uttalas med långt a. Eller säger du samlag med långt a också?

KL

Läcker = Lekker
Messmör = Més-mÖr
Kaviar = Kavjar
Kex = käx
Lakrits = LAkriss

Något som är aktuellt för min del - hur uttalar ni namnet Lindgren? Jag har säger "Ling-ren", d:et försvinner :o

Något som är aktuellt för min del - hur uttalar ni namnet Lindgren? Jag har säger "Ling-ren", d:et försvinner :o

Det var intressant, det gör jag också! Fast jag har aldrig tänkt på det. Slarvigt uttal för att kombon d och g är lite svår, antar jag.

Tjäx
Meesmör
Laakrits med djupt a
Raamlösa på samma sätt, betoning på första a
Kaviaar med betoning på sista a
Blåbbär, typ som blåbb-är :D
Röven, inte raven som en del säger

Han är läcker
Kranen läcker
Såret läker

Jag kommer från Värmland, Fryksdalen. :)

Saker jag däremot INTE säger, men blir galen på:

Igenkligen
Pogram
Changsen
Jallefall
Interjuv

:wtf:

Haha på tal om det där kom jag på något som kom upp för inte så längesen med några vänner som inte är härifrån. I Karlstad har vi en stadsdel som heter Marieberg. Inget konstigt med det, uttalas Marieberg, som det stavas. Så finns det en park, som heter Mariebergsskogen. Den skapar förvirring bland folk som inte är härifrån, då den inte uttalas på samma sätt som stadsdelen, utan heter "Maribäschkogen" i värmländskt tal. :D

Jag suckar lite och undrar varför folk envisas med att klämma in ett c när de ska uttala Övik. :)

Men La-holm, vad är det för ett ställe? :D Man säger ju Laholm i ett enda ord liksom?

Kex uttalas tjex
kranen läcker
lackris
mes-smör
kaviar, alltså med två korta a.

presenning hur uttalar ni det? har hört märkliga uttalade som pre-senning? som om det vore två ord?

ordet vänja som i vänja sig, där har jag hört många säg ä långt och uttdraget som vääänja sig? jag uttalar det mer som vännja.

Det var ju knappast andemeningen som var problemet.

Men hur ska jag uttala Karlstad och Karlslund utan att vara en jäkla nollåtta?

Jag säger såklart samlag med kort a men jag säger inte ramverk med kort a? Jag har heller aldrig påstått att det är givet att Ramlösa ska uttalas med långt a.

I norra Sverige uttalas Stockholm med betoning på första o:et. I Stockholm uttalar man Stockholm med lika betoning på båda vokalerna. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att "få fnatt" varje gång en norrlänning säger Stockholm på ett annat sätt än man gör i Stockholm. Trots att jag är en jäkla nollåtta. Stóckholm är enligt mig inte fel, det är ju ett dialektalt uttal av stadens namn.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 608
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 856
Senast: Niyama
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten... 2 3
Svar
48
· Visningar
5 600
Senast: Halona
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 537
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025