Hur uttalar ni ordet och var kommer ni från?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Smulu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 12 264
Sv: Hur uttalar ni ordet och var kommer ni från?

Haha på tal om det där kom jag på något som kom upp för inte så längesen med några vänner som inte är härifrån. I Karlstad har vi en stadsdel som heter Marieberg. Inget konstigt med det, uttalas Marieberg, som det stavas. Så finns det en park, som heter Mariebergsskogen. Den skapar förvirring bland folk som inte är härifrån, då den inte uttalas på samma sätt som stadsdelen, utan heter "Maribäschkogen" i värmländskt tal. :D

Det är ju ungefär som Norrtull i Stockholm då. Norrtull uttalas som det "ska" med uttal på alla bokstäver. Från Norrtull löper Norrtullsgatan, som uttals med betoning på första o:et och nästan stumma rr. Logiskt much :D

Jag säger 'vääänja mig'.

Delvis kl.

Jag har aldrig hört att kranen läker innan, den läcker ju! Såret läker. Vatten läcker och det är en vattenläcka.

Säger annars chex precis som man uttalar kök. Väääänja sig. Kaviaaar (gärna så att det nästan blir kaviåååår, som "bråååå" i görels hundskola).

Jag är göteborgare. ;)

En kvinna är läcker kranen läker
Håller med! ;-)

KL

Har aldrig hört Övick faktiskt. Dock trodde min man att Övik och Örnsköldsvik var två olika ställen...han är från Ume så det var ju inte direkt så att han kom långt ifrån heller...:banghead:

KL

I vilken landsända använder man uttrycket "samma lika"? Jag har aldrig hört det där jag bott, vilket i princip är västkusten och Värmland. Men numera ser jag det inte sällan på internet. Dock uppfattar jag det inte som nätspråk utan just dialekt, men jag kanske har fel?

KL

I vilken landsända använder man uttrycket "samma lika"? Jag har aldrig hört det där jag bott, vilket i princip är västkusten och Värmland. Men numera ser jag det inte sällan på internet. Dock uppfattar jag det inte som nätspråk utan just dialekt, men jag kanske har fel?

Jag har nog bara hört "lika samma", fast det tror jag kommer från något... På TV? Barnprogram? Eller någon annan nisse som använt uttrycket.

Aha... Det har jag nog aldrig hört men jag har knappt sett barnprogram sedan tv:n fick färg :angel: Det är samma lika jag stött på. I mina öron en konstig tautologi.

Ingen aning. Googlade lite och den första träffen var en blogg som undrade vad fasiken samma lika betyder och den andra var ett par-test, med 10 frågor om man passar ihop.

Och något om jämställdhet, när jag hade citationstecken. Fortfarande ingen aning, med andra ord. :D

Ja, jag såg också dem. Och en intervjustudie av en etnolog som hette Inte samma lika.

Så uttrycket finns helt klart, frågan är bara var :D

Någon kanske hittar tråden om några år och klargör uttrycket?

Det enda jag lärde mig var att jag & min sambo passar fint ihop. Vi behöver inte göra slut. Och att jag kan köpa ölglas till honom, för bara 99:-

Här används samma lika tror jag? Blev osäker nu men det kändes inte konstigt för mig att säga det, och jag tror att jag använder det? Men om det bara är jag eller hela familjen vet jag faktiskt inte..jag brukar lägga mig till med skumma ord som inte hör till min dialekt :angel: så jag är lite osäker där.

Samma här, jag kan väl kanske inte precis förklara ordet, men jag är inte främmande till det och tror jag använt det själv. Vet dock inte om det kommer härifrån, då jag tack vare släkt från norrland, västkusten och skåne också använder en del ord som inte hör till min dialekt.

Jag har till och med fått höra, i min egen hemstad; "du är inte härifrån va?"

:angel:

Samma här, jag kan väl kanske inte precis förklara ordet, men jag är inte främmande till det och tror jag använt det själv. Vet dock inte om det kommer härifrån, då jag tack vare släkt från norrland, västkusten och skåne också använder en del ord som inte hör till min dialekt.

Och jag som bestämde mig att läsa tråden BARA för att du skrev i den! :cautious::D Jag vill ju veta hur man pratar där!:D

kl

Trots att jag påstås vara skåning säger jag Raaamlösa och inte Rammlösa. Jag har ännu inte bestämt mig för om det heter Kex eller tjex (skulle det stavas så förresten?) och inte heller om det heter Laaakris eller Lackrits, så jag säger helt enkelt båda. :o

Jag säger aldrig axlen, cyklen osv utan det blir axeln, cykeln.

Jag säger Jag när jag menar just jag, inte ja som många andra säger. Blev till och med rättad i lågstadiet av läraren att det uttalas ja och inte med g. :meh:

En kran läcker och sår läker. Lindgren blir Lind-gren eller nästan Lindegren :o

Det heter KAviAr och vennja sig och pressenning och LAholm. När jag menar är kan jag ibland säga e, avskyr det! :meh: Däremot blir Nej både Nej och Näj och Ja blir helt enkelt jaa och inte jA.

Jag är glad att jag inte har en riktig skånsk dialekt, jag tycker att den är gräsligt ful! Så eftersom det verkar vara en liten blandning i mig kallar min familj mig för 08an.

Själv blev jag "introducerad" för uttrycket "samma lika" av en vän från Örebro... men hon har iof bott i Umeå...

Det tror jag också, min släkt i norrland säger också så och min sambo från värmland hade aldrig hört det förut.

Jag tror jag hörde The Latin Kings säga "samma lika" på 90-talet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 608
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 856
Senast: Niyama
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten... 2 3
Svar
48
· Visningar
5 600
Senast: Halona
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 538
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025