Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Biltvätt en gång om året före besiktning. Brukar då välja ett program med vax. Och sprayar avfettning innan.Hur tvättar ni bilen och vad använder ni för tvätt medel? Hur ofta?
Vaxar ni bilen?
Biltvätt när jag kommer ihåg de eller tycker den är väldigt smutsig. Det brukar bli några gånger per år, men jag försöker komma ihåg att göra det oftare. Minst en gång på våren efter att de slutat salta vägarna. Jag kör det billigaste programmet som ändå tvättar undersidan av bilen (vilket dock brukar vara ett av de fyra).Hur tvättar ni bilen och vad använder ni för tvätt medel? Hur ofta?
Vaxar ni bilen?
Hur tvättar ni bilen och vad använder ni för tvätt medel? Hur ofta?
Vaxar ni bilen?
Nja, det finns ju tvätta själv-hallar? Det är väl olagligt att tvätta hemma numer av den anledningen (tror jag?), men det innebär ju inte att enda alternativet är automattvätt.Frågan antyder att man tvättar hemma?
De gör jag inte eftersom jag inte vill ha tungmetaller och annat skit ner i marken och grundvattnet där jag bor. Bor desutom vid en bäck som rinner mot ett större vattendrag.
Jag tvättar på macken där de tar hand om tvättvattnet.
Fast det handlar ju inte bara om att de ska se rena ut. Vägsaltet är inte direkt snällt mot bilarna, våra bilar i Sverige rostar i regel betydligt snabbare än bilar i mellan/södra Europa av den anledningen, så tvätt har en praktisk funktion också.Alltså jag tror att biltvätt är som Alla hjärtans dag. Ett kommersiellt hittepå.
Just runt jul är det ju patetiskt. Stressade barnfamiljer som sitter i kö till biltvätten av alla idiotiska ställen.
Vem fan tittar på bilar som står parkerade utanför släktkalaset?
Speciellt när Sverige den årstiden gör att bilen är nersaltad o skitig efter 1 mil.
Jag kan ju tillägga till min egen förklaring om hur jag gör att min första bil var morfars gamla 20+ Audi som gått 37 000 mil, som jag fick låna. Enligt honom borde den tvättas enkelt (dvs spola av överallt och framförallt på undersidan) en gång i veckan, och sedan ordentligt (med vax och allt) en gång i månaden. Det blev kanske inte riktigt så ofta den tiden jag hade den (innan någon stal den - vem stjäler en 20 år gammal bil???), men det var ju en bil som inte hade några större problem med rost trots sin ålder och gick igenom sin sista besiktning utan anmärkningar. Så det är det jag är upplärd med, men tyvärr tvättar jag inte så ofta längre - nu är målet att tvätta i alla fall en gång i månaden.Biltvätt när jag kommer ihåg de eller tycker den är väldigt smutsig. Det brukar bli några gånger per år, men jag försöker komma ihåg att göra det oftare. Minst en gång på våren efter att de slutat salta vägarna. Jag kör det billigaste programmet som ändå tvättar undersidan av bilen (vilket dock brukar vara ett av de fyra).
Jag har tidigare också tvättat i gör-det-själv anläggningar med polletter, då kör jag alla programmen inkl vax.