Hur tuktas en rönnsumak?

Blueberry

Trådstartare
Jag har en jättefin gammal rönnsumak i min trädgård, och jag tycker att den är riktigt läcker. Men jag blir GALEN på att den bara vill yngla av sig hela tiden.

I vintras tog vi ner en annan rönnsumak (jag antar att det var en avkomma till det stora trädet) som växte i en rabatt, och nu dyker det upp rotskott i princip överallt. Vi har inte tagit bort stubben från det trädet än, är det bara det som krävs - eller behöver jag förbereda mig på en större insats?

Vad ska jag göra?

Sv: Hur tuktas en rönnsumak?

Jag tycker de är jättefina, men har förstått att det stora problemet med dem är alla rotskott. Så jag tittar in här och ser om du får några bra råd, då kanske jag vågar plantera en så småningom :)

Det är bara att klippa av barnen! Tyvärr är det därför man ofta sätter rönnsumak i gräsmattor för att kunna klippa rotskotten med gräsklippare så att de inte hinner komma upp.

Ja, det fina trädet (mamman) står på gräsmattan och ger inte särskilt mycket bekymmer, men jag tror att det som vi sågade ner mer eller mindre hade planterat sig själv där. Hela systemet lever väl så länge stubben finns kvar, misstänker jag... Förhoppningsvis dör rötterna och därmed också skotten när vi gräver upp stubben så småningom.

Det finns RoundUp-spik som man kan slå in i stubbar så att ev skott också dör, men jag hade inte vågat det om jag inte var 100 på att mamma inte sitter ihop med resten.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 498
Senast: cherie
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 544
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka