Hur trött är det normalt att vara?

Corax

Trådstartare
Nog för att jag alltid har varit trött och behövt vara noga med sömnen men nu är det ju löjligt.
Jag kan inte ens sköta mitt jobb ordentligt för att jag är så Trött!!
Man kan väl säga att det började för 14 år sedan då jag 'brände ut mig'. Men jag tycker ändå att jag funkat bra sedan dess. Sedan fick jag barn för tre år sedan och efter det... oh my. *zzzzz*
Och inte för att mitt barn är jobbigt eller tar så mycket energi egentligen. Jag menar, det finns ju de som har Tio barn och inte är så trötta.
Nej, det här känns mer onormalt. Jag sover minst åtta timmar/natt, jag äter en bra och varierad (glutenfri) kost. Jag tränar och rider regelbundet men ändå kan jag känna en översköljande trötthet som är enorm!
Förvisso har jag kronisk värk men den är under kontroll just nu, utan mediciner.
Jag har även haft en lite stökande mage (magkatarr)men tycker inte heller att det borde vara (hela)orsaken.

Under alla år jag haft någon form av läkarkontakt så har alla prover varit inom det normala.
Jag hade även en bra järnnivå när jag var gravid som visar att depån var bra. Jag har även ätit extra järn/mineraler för att återställa.
Jag har provat MSM och visst, jag känner att kroppen återhämtar sig bättre och vissa smärtor i min kropp har dämpats. Men jag är fortfarande lika trött!!!

Som nu när jag hade semester. Jag Orkar inte hålla igång en hel dag. Det är som att kroppen tar slut och jag måste Kämpa mig igenom tröttheten. Så jag har sovit rätt mycket... Försökt ta igen mig. Men det funkar inte heller uppenbarligen.

Vad är det som är fel?? Kan jag göra något åt det?
Eller är det så här det ska vara?

Nej deet är inte normalt.

Kontakt med vården om tröttheten och inte bara för att kolla värden?
Det behöver inte ha med de vanligaste värdena att göra.

Nog för att jag alltid har varit trött och behövt vara noga med sömnen men nu är det ju löjligt.
Man kan väl säga att det började för 14 år sedan då jag 'brände ut mig'. Men jag tycker ändå att jag funkat bra sedan dess. Sedan fick jag barn för tre år sedan och efter det... oh my. *zzzzz*
Och inte för att mitt barn är jobbigt eller tar så mycket energi egentligen. Jag menar, det finns ju de som har Tio barn och inte är så trötta.
Nej, det här känns mer onormalt. Jag sover minst åtta timmar/natt, jag äter en bra och varierad (glutenfri) kost. Jag tränar och rider regelbundet men ändå kan jag känna en översköljande trötthet som är enorm!
Förvisso har jag kronisk värk men den är under kontroll just nu, utan mediciner.
Jag har även haft en lite stökande mage (magkatarr)men tycker inte heller att det borde vara (hela)orsaken.

Under alla år jag haft någon form av läkarkontakt så har alla prover varit inom det normala.
Jag hade även en bra järnnivå när jag var gravid som visar att depån var bra. Jag har även ätit extra järn/mineraler för att återställa.
Jag har provat MSM och visst, jag känner att kroppen återhämtar sig bättre och vissa smärtor i min kropp har dämpats. Men jag är fortfarande lika trött!!!

Som nu när jag hade semester. Jag Orkar inte hålla igång en hel dag. Det är som att kroppen tar slut och jag måste Kämpa mig igenom tröttheten. Så jag har sovit rätt mycket... Försökt ta igen mig. Men det funkar inte heller uppenbarligen.

D-vitamin?
Folsyra?
Sköldkörteln?

Dom kan säga att du har normala värden,utan att det faktiskt stämmer.

Begär ut dina provsvar i receptionen. Kolla sköldkörtelnvärdena, [EDIT] TSH [/EDIT] ska vara under 2,5 enligt nya riktlinjerna men många vet inte om det och går efter gamla (4-nåt) och friskförklarar sjuka patienter.

Senast ändrad av en moderator:

Begär ut dina provsvar i receptionen. Kolla sköldkörtelnvärdena, T4 ska vara under 2,5 enligt nya riktlinjerna men många vet inte om det och går efter gamla (4-nåt) och friskförklarar sjuka patienter.

TSH, inte T4 :)

Det är inte alls ovanligt med långvariga svårigheter efter utbrändhet. Man brukar kalla det hjärntrötthet. Många som varit utbrända återhämtar sig inte helt kognitivt och då orkar man såklart inte samma saker som andra människor kanske gör.

Det är inte alls ovanligt med långvariga svårigheter efter utbrändhet. Man brukar kalla det hjärntrötthet. Många som varit utbrända återhämtar sig inte helt kognitivt och då orkar man såklart inte samma saker som andra människor kanske gör.

Tyvärr är det många som inte vet om att det finns hjärntrötthet och hur den påverkar kroppen.

Att ha kronisk värk är också väldigt tröttande och stressande för kroppen, även om den är under kontroll.

*lite allmänt svar till alla*

Jo, det vet jag ju. Men jag har svårt att tro att det enbart är för min värk som jag är så extremt trött. Jag menar, jag har haft ont i hela mitt liv... Men det är klart, det tar ut sin rätt och många bäckar små...
Men i så fall känns hjärntrötthet som en större bidragande orsak i dagsläget.

Och för att spåna vidare på hjärntrötthet, vad gör jag åt det?
Jag har senaste året ägnat mig mycket åt andning och mindfulness samt är noga med hur jag tänker. Men det blir ju inte bättre. Snarare värre och värre.
Jag ser Inte fram emot vintern och mörkret.
I övrigt mår jag ju bra förutom det där blytäcket som ligger över mig och till och från gör mig nästintill handlingsförlamad...

Jag ska även kolla upp sköldkörtelvärdena närmare när jag kommer hem.
Under åren har jag ju gjort en del 'fullständiga' hälsokontroller genom jobbet. Har bara fått anmärkning en gång och det var i samband med en utblommande glutenintolerans (som läkarna inte ens har kunnat fastställa!?).

Men jag tänker att kroppen åldras ju den med, och att ha ont gör den ju tröttare. Sen är nog hjärntröttheten också en stor faktor. Stress är ju en viktig pusselbit där, tänker jag.

Begär ut dina provsvar i receptionen. Kolla sköldkörtelnvärdena, [EDIT] TSH [/EDIT] ska vara under 2,5 enligt nya riktlinjerna men många vet inte om det och går efter gamla (4-nåt) och friskförklarar sjuka patienter.
Ja obehandlad. Om man behandlas med levaxin så är målet ett tsh på 1,0 :)

Oj, det där skulle det kunna varit jag som skrev - otäckt lika :nailbiting:
Har du celiaki eller äter du glutenfritt ändå?
Jag har celiaki och äter såklart glutenfritt, men min tarm är kroniskt förstörd på en del ställen och det hämmar näringsupptaget. Bl.a så måste jag ha stenkoll på järnvärdet, B12, Magnesium och D-vitamin, så det är något jag äter året om för att det ska ligga på hyggliga värden. Men järn får jag aldrig upp i mer än det nedre gränsvärdet hur vi än har försökt, så jag får nöja mig där.

Jag har även (med min man) fattat ett beslut att inte arbeta mer än 50%, för det är vad jag klarar av om jag ska fungera för övrigt också. Jag provade att vara hemmafru, men det funkar inte för mig - jag måste ha sysselsättning/stimulans utifrån för att må bra ;).

Det handlar lite om att få ett helhetsgrepp på vad du klarar av tror jag, det gäller arbete, fritid och familj - hitta en balans som passar just dig!
Jag har "kommit tillfreds" med mig själv att jag är inte densamma som jag var innan utbränningen och kommer heller aldrig att bli. På gott och ont... :p
Jag är mycket bättre på att ta hand om MIG numer... ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 066
Senast: Trott
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama