Hur transporterar ni era föl?

ManaDisa

Trådstartare
Hej!

Jag undrar över hur ni transporterar era föl/unghästar.

Har ett föl som blir ett halvår på tisdag och jag funderar på att åka och visa henne i slutet på augusti. Med sin mamma förstås. Ni som transporterat föl i den åldern, har ni haft dem lösa bredvid sin mor eller fastsatta?

Jag hade tänkt mig en lösning, men har fått olika bud, så nu vill jag höra hur ni gör:)

/Måna Disa
 
Sv: Hur transporterar ni era föl?

Eftersom du enligt lag inte får binda upp föl under transport så åker de lösa. Riv ut mellanväggen och lasta fölet, låt mamma följa efter. Stäng och kör. Var noga med ventilationen. Räcker den inte till för hästarna behövs fölgaller så övre delen av baklämmen kan vara öppen. Bomma noga så inte föle kan få upp skötardörren och trilla ut.
 
Sv: Hur transporterar ni era föl?

Tack för snabbt svar!

Det var som jag trodde.
Även om jag misstänker att det i just detta fall är lättare att lasta mamma häst först:laugh:
 
Sv: Hur transporterar ni era föl?

Som sagt, ut med mellanväggen. Vi kom fram till att bebis gärna åkte baklänges så vi lastade faktiskt bebis först så vi kunde vända den åt "rätt håll". Då slapp man det där med att det rör sig obehagligt i lådan när man kör. Jag var ju lite orolig för att nåt otäckt hände då detta handlade om en mamma modell stoooor som fick flytta sig när den lille skulle möblera om sig.

Vet en som gjorde en speciallösning med en vägg framför bommen och halmade upp där åt fölet. Vet egentligen inte hur säkert det är. Rent spontant känner jag att risken för att fölet blir klämt om det av någon anledning händer något så släpet vinglar till (väja för djur som kommer fram lite oväntat exempelvis) minskar men någon annan kanske vet hur det ligger till? Baklängessläp med dörrar bakom hästen kanske det går att göra en sådan lösning i utan att vara hantverkare till exempel?
 
Sv: Hur transporterar ni era föl?

Nu är ju detta ett basjkirföl som är + halvåret, dvs rätt stor. Kanske lösningen att halma framtill funkar för en liten skrutt, men min tjej är stor.

"Baklängesåking" är i alla lägen att föredra enligt mig. Jag lånar ett frontlastat Umesläp av en kompis när jag kör mina hästar:)

Tack för svar.
 
Sv: Hur transporterar ni era föl?

Även om mamma är svårlastad kan man lasta fölis först. Man vänder det med huvudet bakåt och så håller det mot väggen.
Fick hålla en fölis så en halvtimme eller mer än gång innan mamma häst bestämde sig för att ok då jag går in....
Tur att fölis var cool, hon fick bara coola föl fast hon var snurrig själv.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 964
Senast: Robina
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp