Hur transportera hö?

JohannaB

Trådstartare
Jag har i år fått problem med att hitta bra hö i närheten av där jag bor och tittar därför på höleverantörer i mellan Sverige istället.

Men hur kan man få tag på någon som kör hö?

Om vi antar att säljarna kan lasta på det, vi lastar av det när det kommer fram...

Det måste ju ändå till en lastbil som kör det?
Vem ringer man?

Och har ni någon aning om vad det kan tänkas kosta?

Sv: Hur transportera hö?

Vi säljer en del hö och våran lastbil tar 4,8ton. Vi lastar på o lastar av o bakar in bränslet i kgpriset. Jag tror du får svårt att finna någon som "bara" hämtar o levererar höet för skapligt pris...Då blir d nog enormt dyrt...Alt är annars att du känner någon med lastbilskort o lastbil o åker o hämtar d själv.

Ring runt, de flesta åkerier åtar sig dylika körningen (men det är sällan billigt).

I övrigt ber jag - i egenskap av moderator - att hålla profilen nere vad gäller efterlysningar, pm, företagsomnämnaden etc, annars tvingas jag ta bort tråden.

Längst upp till höger i rutan ser du vem som svarat vem (nu står det Lovisaleonora längst upp till höger i din ruta ovan).

Det är jättesvårt att veta vem du pratar med, om du tittar på en men pratar med en annan.

Längst upp till höger i rutan ser du vem som svarat vem (nu står det Lovisaleonora längst upp till höger i din ruta ovan).

Det är jättesvårt att veta vem du pratar med, om du tittar på en men pratar med en annan.

Inte lätt att veta när man e ny...:smirk:
Vi lär oss med tiden...

Jag har i år fått problem med att hitta bra hö i närheten av där jag bor och tittar därför på höleverantörer i mellan Sverige istället.

Men hur kan man få tag på någon som kör hö?

Om vi antar att säljarna kan lasta på det, vi lastar av det när det kommer fram...

Det måste ju ändå till en lastbil som kör det?
Vem ringer man?

Och har ni någon aning om vad det kan tänkas kosta?

Jag har någon gång löst det genom att betala bekant med lastbil för att köra hö längre sträcka. Det är förstås dyrt men vad gör man inte. Om jag inte hade någon bekant med lastbil att fråga skulle jag kolla i min lokala telefonkatalog på transportfirmor och helt sonika sätta mig och ringa runt till dem alla och fråga dels om den firman jag pratar med överhuvudtaget åtar sig sånt uppdrag och om ja, kostnaden för det hela från säljaren till mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 111
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 270
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar