Hur transportera häst?

U

ullis25

Hur transporterar ni era hästar? Med eller utan mellanvägg? lös eller uppbunden? långa eller korta bommar? täcke eller utan? smalt eller brett?

Sv: Hur transportera häst?

När han väl går på, åker han med mellanvägg och (korta) bommar, uppbunden i elastiskt transportgrimskaft. Det enda han har på sig är en linda på svansen, så att den inte blir helt kvaddad mot bakväggen när vi kör.

jag körde med mellan vägg , uppbunden självklart , kort ca 30-40 cm , korta bommar , körde med tunt transporttäcke nu i sommar , kan dra i transporten när man kör ... och korta transportskydd och en linda i svansen ... och lädergrimma förståss ...

grabben redo att åka med sina heta flitit använda transportskydd x)
Foto1634.jpg

Hur transporterar ni era hästar? Med eller utan mellanvägg? lös eller uppbunden? långa eller korta bommar? täcke eller utan? smalt eller brett?

Har alltid hästarna lindade, täcke har jag bara om det behövs, i stort sett aldrig på sommaren. Binder med grimskaft med panikhake. Har alltid mellanväggen i även om jag bara kör en ensam häst. På någon häst har jag även haft boots, någon har behövt svanslinda också.

Jag kör min utan mellanvägg. Uppbunden med elastiskt rep med panikhake,utan transportskydd,utan boots,utan täcke,kan använda svanslinda om vi ska åka långt.

Uppbunden (transportgrimskaft med panikhake) utan mellanvägg. Brukar ha täcke på när det är kallt ute. Använder aldrig transportskydd. Fungerar bra både på stora och små hästar. Har låga specialanpassade bommar när vi kör shettis för att de ska stå säkert.

Med mellanvägg och 3/4 bom bak uppbunden i ett relativt kort transportgrimskaft med panikhake. Lädergrimma, höga transportskydd fram och boots bak(de höga transportskydden är för små och hästen står stilla). Täcke om det behövs dvs. inte på sommaren om det är varmt, annars alltid. Inget svansskydd då det inte behövs.

Uppbunden (transportgrimskaft med panikhake) utan mellanvägg. Brukar ha täcke på när det är kallt ute. Använder aldrig transportskydd. Fungerar bra både på stora och små hästar. Har låga specialanpassade bommar när vi kör shettis för att de ska stå säkert.

Då har du lång bom fram och bak?

Jag funderar på hur min häst ska åka i släpet. Tycker det blir lite trångt att ha mellanväggen rakt, funderar på antingen ta bort den eller skaffa 1/4 bom och 3/4 bom. Då får han lite mer sväng rum..

Min transporteras normalt sett uppbundet med mellanvägg..
Täckad bara om det behövs... Utan transportskydd om hon är oskodd. Med transportskydd om hon är skodd....

Med tidigare häst och släp; utan mellanvägg och med helbom bak. Inga täcken (om det inte var kallt och han var svettig), skydd eller annat mer än grimma och självklart uppbunden.

Numera har vi ett mycket rymligt släp och mjuk mellanvägg, alla utom stora tjocka dräktiga tanten har åkt med mellanvägg i. Vi har dörrar bak istället för bommar.

mellanvägg
kort bom
elastiskt transp. grimskaft med panikhake
lädergrimma
täcke om det behövs
höga transportskydd, om vi ska på träning så är hon även lindad under dem
står på ett litet lager spån

en allmänfråga till er som inte har transportskydd: varför?
fattar inte hur ni vågar, räcker ju med att någon dåre kör om å det blir tvärnit eller liknade och att hästen tappar balansen och trampor på sig... :crazy:

För att risken för skador ökar med transportskydd. Enligt de djurambulansförare som håller föredrag och de proffs som arbetar med att transportera hästar.

Det blir varmt under skydden, vilket irriterar. Det är jobbigt att röra sig, vilket irriterar.

Jag har tvingats tvärnita och väja, ingen av mina hästar har NÅGONSIN trampat sig eller på annat sätt skadat sig under transport. De enda transportskador jag på nära håll upplevt är de där hästen har trampat runt för att få av sig transportskydden, trampat av dem och DÅ trampat sig.

Eftersom jag inte har några helbommar så får mina åka med mellanväggen på plats. När jag får hem mina helbommar får de nog fortsätta åka på vänster sida, har mjuk mellanvägg så de kan bredda sig ändå och det känns säkrare om hästen står mer still än om den trampar runt i hela transporten.

Alltid uppbundna, har elastiskt transportgrimsakft fastsatt i grimman och så halsrem som jag fäster mot väggen så de inte ska kunna komma över bommen framåt.

Alltid hönät. Skodda hästar får alltid ha transportskydd, fullblodet har alltid något på benen trots att hon är oskodd. Annars får de oskodda åka utan skydd.
Är det en lång resa får alla lindade ben, mina går på lösdrift och behöver det extra stödet då de ska åka långt och därmed stå still länge.

Är det kyligt ute så får de fleecetäcke eller annat svettäcke på sig, annars har jag dom helst utan, mindre saker att fastna i.

/M

Tillägg: Kör alltid hästen på vänster sida för att få tyngdpunkten mot vägens mitt och inte ut mot diket.

Långt grimskaft med panikhake fastsatt i ringen under fönstret på kortväggen fram. Gör så att hästen kan stå och balansera sitt huvud men är kort nog så att den (förhoppningsvis) inte kan komma över.
På min förra häst hade jag mellanvägg som stod snett där bak så att han hade 3/4 bom bakom sig och 1/4 bom på andra sidan.
Nu har jag mellanvägg som står fastsatt mot väggen och hel bom bak. Bommen är egentillverkad men ska nu bytas mot en "riktig", jag ska bara byta fästena.
Det beror helt på väderlek om hästen är täckad eller ej. Transporterar jag med brodd har han haft transportskydd alternativt benskydd med mjuk boots. Stoet som jag nu har transporterat står utan benskydd.
Jag har Umesläpets högrej som ser ut som ett utspänd mjuk pressening där man lägger hö och ev. ngn godsak de kan plocka åt sig när de gått in i transporten.

Är det så att en häst balanserar bättre om den kan stå lite snett, i 45grader? Då kan det ju va bättre att ta bort mellan väggen så han kan parera bättre med benen än om jag har honom på ena sidan av väggen.

märker att alla har sina hästar fastbundna.... det har inte jag. Min står lös i transporten pga en olycka då han gick över bommen för ett par år sedan. Han tycker det är läbbigt nog att åka transport utan att dessutom behöva sitta fast med huvudet. Olyckan som hände var att han gick över bommen i fram och blev liggande med huvudet o halsen i en väldigt läbbig vinkel för att han satt fast i väggen fram och hamnade med huvudet mot lemmen och baken mot framrutan efter att han gått över bommen.
Det var dock ngn som skrev något om att sätta fast i grimman + halsrem för att inte kunna gå över. Kan du utveckla det?
Han åker iaf mycket mer avslappnat om han står lös.... funkar fint!

Min åker i lädergrimma, höga skydd fram, svansskydd. Löst bunden, har även glömt binda honom en gång, dvs lös, inte heller det var några problem. Har nu enhästars med hellånga bommar. Åker ALDRIG trångt, i tvåhästars står han helt utan vägg.

Jag brukar ha min lös, han har en förmåga att fasta med grimman överallt så många lädergrimmor har gått sönder.. men det var i lånade släp. Nu har jag ett eget och funderar på hur jag ska göra.
Klurar på att ha mellan väggen kvar och 1/4+ 3/4 bom då kan han va lös, alt ingen mellanvägg men då måste han ju va bunden, bra då med lädergrimma som går sönder väldigt lätt om han fastnar.

Men om man kör utan väggen, får de inte för sig att de ska vända sig om då?

jag har hört att de oftast föredrar att åka baklänges. Min valde att stå så när han reste lös utan mellanvägg en gång. Spelar det egentligen någon roll?

de åker bäst då ja. men man vill väl helst ha lite utrymme framför om de ska stå så, alltså inte åka baklänges i en vanlig tranport... då har de ju ingen bom som tar emot fram om du gasar till eller bromsar så att säga :)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur