Hur tränar ni era treåriga kallblod?

prinsus_

Trådstartare
Jag är en nybörjaramatör och det finns ingen jag kan fråga eller jämföra med för jag är väl typ den enda med hemmabana Åby som har kallblod (har dessutom inte börjat åka in och träna där, det är ju inte ens öppet i sommar). Alla här nere har varmblod och vågar inte uttala sig. Jag körde iallafall in honom ett par månader innan tvåårsdagen och han är körd ca 70gånger. Hade vintervila ett par månader när jag födde barn. Han är uppvuxen i stor kuperad hage på lösdrift och har järnkondis.

Så här brukar en tuffare vecka se ut, jag har inget fast schema:

En tur i arbetstrav och lite skritt 1,1mil på grusväg med lite backar upp och ner
En tur på 6km tur och retur till en 800m bana där vi kör några varv åt båda hållen i högre tempo
Ett pass där jag klättrar honom upp och ner och runt träd för smidighet/lösgjordhet och muskeluppbyggnad. Ca 30min
En längre ridtur i skogen på ca 2h.

Efter varje körpass sitter jag upp barbacka och stretchar honom en liten stund i skritt.

Till hösten har jag tänkt börja åka in och köra snabbt på Åby.

Sv: Hur tränar ni era treåriga kallblod?

Det är inget speciellt i och med att hästen är ett treårigt kallblod, träningsupplägget borde vara samma oavsett ras. Hur din treåring ska tränas och hur min treåring tränas är inte samma sak eftersom dom ligger i en helt annan träningsstatus. Du har väldigt lite träning som du fått i hästen. 70 ggr på ett drygt år är inte mycket. Å andra sidan tycker jag att du verkar ha ett hyfsat upplägg just nu. Det du ska göra är att fortsätta med det du börjat, det vill säga grundträning. När du säger att hästen går i lite högre tempo gissar jag att det är mer ordinärt snabbare joggingtempo, det brukar vara så när man är nybörjare. Man lurar sig att tro att det går fortare än det gör. Bygg på träningen successivt så att den blir allt intensivare. Sikta mot att i lagom takt lägga in två dagar i veckan där hästen går snabbt på din bana. Börja kanske med 4*800 m intervaller. Bygg på eftersom. Pulsa gärna efteråt för att kolla att du ligger lagom till. Hästen är nog mogen att gå till banan när den fixar 6*800 m intervaller i bra tempo. Vad som är lagom tempo är ju skiftande beroende på underlag och vad du har för vagn och så, men runt 2 minuters tempo bör den nog fixa innan det är någon mening att åka till banan. Har du inte möjlighet att köra tempoträning hemma, då måste du naturligtvis åka till banan för att göra det, fast då kan du nästan hellre använda dig av rakbanan än rundbanan.

Märkte att mitt svar kanske kunde tolkas som negativt, vilket inte var meningen :o. Jag tycker du ska fortsätta på den inslagna inriktningen och träna på med sikte mot mer fartträning. 2 minuterstempo är 30 km/h och det tycker jag nog hästen ska kunna gå en bra bit innan den är färdig för regelrätta snabbjobb.

Lycka till! :)

Sikta mot att i lagom takt lägga in två dagar i veckan där hästen går snabbt på din bana. Börja kanske med 4*800 m intervaller. Bygg på eftersom. Pulsa gärna efteråt för att kolla att du ligger lagom till. Hästen är nog mogen att gå till banan när den fixar 6*800 m intervaller i bra tempo. Vad som är lagom tempo är ju skiftande beroende på underlag och vad du har för vagn och så, men runt 2 minuters tempo bör den nog fixa innan det är någon mening att åka till banan. Har du inte möjlighet att köra tempoträning hemma, då måste du naturligtvis åka till banan för att göra det, fast då kan du nästan hellre använda dig av rakbanan än rundbanan.

Tack så mycket för svaret! Bra att du skriver att det inte är så stor skillnad på upplägget för ingen här vågar säga något eftersom alla har varmblod.

Hur lägger man upp 4x800m intervall. Kör jag 800m snabbt och sen ett varv i jogg osv? Ska jag köra snabbt i rätvarv eller två åt varje håll? Vad är lagom puls?

Vad menar du att det inte är någon mening att åka till banan innan han klarar tvåminuterstempo? Menar du provlopp, kval mm?

Jag kommer nog att åka till banan innan dess för miljöträning om inte annat. Han blir otroligt uppspelt när han kommer till en bana (vi var på utställning i Årjäng och han slog och stegrade sig när varmbloden körde förbi i full fräs) så vi behöver in och öva på det med långvagn innan vi prövar något lättare.

Tack så mycket för svaret, då vet jag att jag inte är helt ute. Jag vet att vi är lite sena men jag tror inte att det är någon nackdel i längden, jag vill att han ska hålla.

Ursäkta alla dumma frågor, men det hjälper inte att läsa Nya Champion när man är så novis som jag!!

Tycker själv att det är intressant att läsa hur andra tränar sina kallblod. Jag har bara äldre hästar så jag kan inte svara på frågorna.

Men med mintt kallblod så kör jag helst på rakbanan. När jag kör 800 m intervaller så skrittar jag tills pulsen har gått ner som den ska mellan varje intervall. Hur många intervaller det blir beror på pulsen och underlaget.

Lagom puls är svårt att svara på då det är väldigt individuellt från häst till häst...

Tycker inte det spelar någon roll om man är lite efter i träningen dom har ju ändå 12 år kvar att tävla. Mitt kallblod kom inte ut på tävlingsbanan förräns han var 7 år.

Tack för ditt inlägg! Jag är väldigt glad för alla små tips. Men vad är ungefärlig lagom puls mellan intervallerna för just din häst så jag får ett hum? Hur kollar man pulsen om man inte har en pulsmätare, kollar ni med stetoskop? Stetoskop har jag då jag är hjärt-sjuksköterska...:D men pulsmätare låter dyrt och lite onödigt... Kan man köra lite på känn? Tex 800m så fort det går och sen långsam trav/skritt 800m eller ett ungefärligt antal minuter?

En annan grej... hur många dagar tror ni är lagom att träna hästen i veckan, jag tänker köra två dagar i veckan som ahne sa och resten ridning eller långsamkörning i skogen. 4 eller 5 eller rentav 6? Kanske man ska vara försiktig när han är så ung.

Passen man kör fort/intervall på banan, är det bra att sprida ut dem i veckan tex Måndag och Torsdag eller är det bättre att ha dem tätt?

En bra men billig investering jag har gort är en cykeldator (100 kr)
Som man fäster på vagnen så kan man kolla av så man inte kör för fort. Väldigt enkelt, 30 km/h = 2.00tempo, 37 km/h = 1,37tempo, 40 km/h=1,30 tempo osv.

Min är en het/stressad herre så jag vill att den går ner under 120 helst 100-110. Men han är svår då han tycker det är så roligt att när man närmar sig där jag vänder för att köra igen så går pulsen upp.

På blodingen kollar jag pulsen med stetoskop 15 minuter efter träningen då pulsmätaren inte passar på henne.

På min äldre när han är igång brukar han gå intervaller var 4-5:e dag (ca 1,40 tempo) och långsamkörning/backträning imellan+lite ridning (klättrning, dressyr m.m). Men jag vet inte hur man tränar unghästar då jag inte har haft någon än.

Nu har jag läst på lite om pulsträning och olika träningsmetoder men jag fattar inte riktigt när jag ska pulsa. Som exempel:
Jag kör tre kilometer för att komma till banan. På banan kör jag fyra st 800m intervaller, skrittar i en minut mellan dessa och efter den sista kör jag hem mina tre kilometer i lugn trav och skrittar sista biten. Brukar sela av och sitta upp och stretcha i små uppmjukningsvolter i skritt i ca 5-10minuter. När ska jag pulsa?

5 min. efter att du avslutat sista intervaller, och sen 10 min. efter den pulsningen. De ska stå stilla i ca. en minut så att man ser att pulsen är stabil.

Jag rekommenderar dig att skaffa ett pulshandtag, min kompis som är sjukgymnat testade ett tag med att räkna och så sttoppur och stetoskop. Hon gav upp rätt snart.

Det finns ett stall precis bredvid banan, jag kan säkert få binda upp honom där en stund när jag pulsar. Jag prövade stetoskopet idag efter en lång lugn tur i jogg-tempo på 1,1mil i skogen. Jag hade skrittat sista biten, pulsen var 50bpm. Stoppade honom i boxen en stund och efter det var pulsen också 50. Nåja, vet inte vad det säger mig men jag blev förvånad över hur väl det hördes! Mycket bättre än på folk, BOING, BOING!!! Pulshandtag alltså... var köper man det, kostnad och hur fungerar det? Även jag funderar på att köpa en Polar... jag ska sälja en häst och då får man ju använda pengarna till något vettigt :idea: :p

Har kollat lite nu på polars hemsida och det där med pulshandtag känns som onödiga 1000kr när man har ett bra stetoskop. Däremot Start & Drivepaketet... jag behöver nog inte alla funktioner i den senaste modellen.

Liknande trådar

Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 922
Senast: Korven
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka