Hur tränar jag hästens nackmuskler!!?

Andersson_Alice

Trådstartare
Hej!:d
Måste verkligen träna min hästs nackmuskler då dom är lite klena men jag har kollat på massa sidor om tips på hur man kan träna upp dom men antingen står det jätte komplicerat eller så finns det inget alls... Finns det någon snäll själ där ute som har något bra tips på hur jag ska gör så skriv gärna ;)

PUSS & KRAM:up:

Sv: Hur tränar jag hästens nackmuskler!!?

Rid hästen i en ändamålsenlig form för just den hästen och träna mycket ute i terrängen samt för tränare? :)

När du säger ändamålsenlig form, menar du en form som är bra för min häst då eller? ;)

Ja exakt! Förmodligen behöver du rida honom i en ganska lång och låg form men ändå med en rejält aktiverad bakdel! :)

Att träna isolerade muskelgrupper är lika lätt som att banta isolerade fettdepåer.

Varför har du fått för dig att du behöver träna upp din hästes nackmuskelatur?
Eller menar du kanske att överlinjen är tunn?
Då ska du nog se över foderstaten. Dock så ska inte överlinjen eller muskelaturen på en normal häst, inte hingst, vara särskillt grov.

Att träna isolerade muskelgrupper är lika lätt som att banta isolerade fettdepåer.

Varför har du fått för dig att du behöver träna upp din hästes nackmuskelatur?
Eller menar du kanske att överlinjen är tunn?
Då ska du nog se över foderstaten. Dock så ska inte överlinjen eller muskelaturen på en normal häst, inte hingst, vara särskillt grov.

hear hear
(101010)

Han måste bli starkare i nacken för att han ska bära huvudet mer själv och det gör han fast lite för djupt och om man vill ha det lite högre så går det bara typ 1 varv på en volt för sen orkar han inte det mer så därför behöver han vi starkare där.
Jag har ju en Welch cob så han är lite grovare än "vanliga" hästar och om jag förstår rätt så är överlinjen linjen som går typ vid manen eller?

Bakbenen. Sätter hästen in bakbenen under kroppen och bär vikten mer bak kommer ryggen och fronten upp mer.

Går din häst i en djup form är det för att den inte har styrkan att komma upp i formen.

överlinjen kallar man ovansidan av hästen kan man säga. Överlinjen går alltså från öra till svans.

Om hästen rullar ihop sig så måste du släppa fram handen, den ska inte 'tippa framlänges'. Kolla på hur hästar rör sig när dom inte har ryttare eller inspänning, så ser du hur den använder sin kropp.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar