HUR tränar du din häst?

Havsluft

Trådstartare
Har du en årsplanering?
Hur ser dina ridpass ut? Lägger du upp övningarna på liknande sett år efter år?
Tränar du för tränare och får till dig nya övningar på det sättet?
Hunner du leta reda på nya övningar på nätet? Var isåfall?
Har du haft flera hästar som har samma skador? Tex ryggproblem eller kotledsinflammationer?
BEhöver inspiration!!!

Sv: HUR tränar du din häst?

Svarar lite snabbt.
Jag har en egen kalender för min häst, där har jag en årsplan och all info vad det gäller Vet, hovis, ET-besök, sadelutprovning, träning, värden (vikt, temp) etc
Jag har lite olika planer, dels längre (3-4 månader) där jag har delmål, dels kortare plan en vecka framåt, men eftersom det händer grejor hela tiden med djur så är jag flexibel men har en hyfsad grundplan men det spelar inte så stor roll om jag tränar i ridhus tisdag eller onsdag, eller jobbar i lina över bommar 2 eller 3 dagar per vecka så att säga :)

För mig är det roliga med hästen att planera, leta övningar, diskutera träning och applicera och sedan se resultaten!
Jag har dels mycket köpt litteratur, där jag plockar det som passar oss, dels letar jag massor via nätet, finns ju många duktiga tränare utomlands som gör webb-TV, och youtube-klipp tex.
Hippson har också en hel del övningar man kan ta rakt av eller göra om.

Jag rider för tränare regelbundet, men någonstans är det ju den dagliga träningen som ger resultat :)

Nu är min häst inte ridhäst än pga ålder men kanske får vara med ändå ;)

Min plan är dels ett år framåt och etapper.

Årsskiftet 13/14: Gå att lasta utan problem samt kunna ha schabrak/täcke/elastisk gjord på sig.
Mars 2014: Påbörja tömkörningen samt träns invänjning.
Maj 2014: Klara tömkörningen utan större protester. Betes släpp.
September 2014: Invänjning av sadel och att hänga på han börjar.
December 2014: Inridningen börjar.

Veckovis har jag en mall. 3 träningspass i veckan varav 2 i skogen och 1 i paddocken.

Motivation finner jag mestadels på youtube :)

Jag har årsmål för hästarna men lägger upp planerna helt efter deras individuella förmåga. Men typ så här är tanken; Januari-mars har jag de senaste åren varit utan ridhus och då består träningen i princip bara av skogsridning och mycket basic dressyrjobb. Blir två-tre veckors vila under våren när snön släpper och det bara är is överallt. Sen när det återigen är ridbart på barmark så börjar trimningen för tävlingssäongen. Rider igenom och stärker rörelser och jobbar såklart (som alltid) på lösgjordheten.
Sen är det tävlingssäsong maj-juni och sen blir det två-tre veckors vila till. Kommer igång och rider lite fler tävlingar september-oktober. Därefter är tanken att det blir vila och ny träningsperiod. Med ridhus så blir den träningsperioden annat än bara lallande i snön i skogen.

Det är den övergripande planeringen. På veckobasis rider jag för tränare en-två gånger i veckan. Rider i skogen en-två dagar men rider i princip aldrig mer än fem dagar i veckan. Tycker att det funkar bra. Skrittar möjligen på en vilodag men oftast blir det bara lång dag i hagen för hästarna då. Ynglingen på fyra år har bara jobbats fyra dagar i veckan och bara en dags dressyrarbete på banan. Med honom kommer det dock bli mer dressyrjobb på banan då han verkar funka bättre när han jobbar mer. Den andra går som bäst när hon vilar mer-som sagt är hästarna verkligen individer och man får hitta vad som funkar bäst för just sin häst.

Den inspiration jag får på nätet är bla här från Buke och clinics för typ Carl Hester, Patrik Kittel och Edward Gal på tuben. Men det handlar inte så mycket om övningar som det handlar om basic grundridning och påminnelse kring den.

Ridpassen börjar jag alltid på exakt samma sätt och jag gör samma framridning även på tävling. Skrittar fram 5-10 minuter på lång och sen kort tygel. Gör halter och tempoväxlingar i skritten. Går över i traven och gör samma sak, börjar galoppera rätt snart och jobbar galoppen ganska mycket framåt. Gör lite upptag-men inte mer än till normal arbetsgalopp. Detta tar knappt en kvart. Skrittar på långtygel. Sen gör jag vilket jobb det nu ska vara för dagen i typ 20 min med inlagda skrittpauser och avslutar med att stretcha i trav och galopp.

Ynglets pass är inte så strukturerade. Med honom lallar jag runt rätt mycket och jobbar på stora volter och vill mest bara få honom att spänna av och hitta bjudning.

Har hittills inte haft samma typ av skador på mina hästar. Dom har haft ihjäl sig på skador från hagen innan jag har hunnit rida ihjäl dom. Men sexåringen jag har är i år behandlad knäleder bak och kotleder fram. Bror med all sannolikhet på att det har blivit lite för tufft för henne under senare delen av säsongen. Kollade henne dock direkt jag kände att ngt var fel och böjprovsreaktionerna var mycket små.

Senast ändrad:

Har du en årsplanering? Nej, men jag sätter upp mål och delmål för året.

Hur ser dina ridpass ut? Variation, variation, variation. De flesta av ridpassen lägger jag ute i naturen. Nästan allt man kan göra på en ridbana kan man också göra ute i skogen, på grusvägar, gärden m.m. Dessutom är upp- och nedförsbackar samt lite stockar och stenar i skogen superbra för att träna hästens balans, styrka och koordination på ett naturligt sätt.

Lägger du upp övningarna på liknande sett år efter år? Hm... ja, jo men det gör jag nog. Alltså grunden följer ju hela tiden med, sedan blir förhoppningsvis övningarna svårare och svårare för varje år som går, i takt med att vi utvecklas.

Tränar du för tränare och får till dig nya övningar på det sättet? Ja. Både "vanlig" dressyrtränare och en tränare som lägger upp passen lite mer som gymnastik och styrketräning för hästen, där fokus inte ligger på att rida i form utan på att komma åt svaga punkter i kroppen och stärka dem. Dessutom tränar vi för hopptränare regelbundet.

Hunner du leta reda på nya övningar på nätet? Var isåfall? Ja, ibland. Hippson har många bra gratis övningar på deras hemsida, de har även böcker med övningar som man kan köpa.

Har du haft flera hästar som har samma skador? Tex ryggproblem eller kotledsinflammationer? Nej, peppar peppar. Min D-ponny fick en kotledsinflammation som visade sig vara en gammal skada som inte tålde hoppningen som började bli lite högre just då han skadade sig. Sedan han blivit återställd har jag givetvis inte hoppat på den nivån med honom igen och nu har både han om min andra häst (som aldrig varit skadad) hållit sig skadefria och friska i flera år!

Har du en årsplanering?
Nej det vill jag inte påstå. Litegrann blir det väl så ändå utifrån hur tävlingsterminen ser ut etc. Men jag tar tex hellre en vilovecka eller två när det behövs, istället för att försöka bestämma nåt på förhand. Ödet brukar ändå ändra alla planer man gör :p

Hur ser dina ridpass ut? Lägger du upp övningarna på liknande sätt år efter år?
Ridpassen har ett liknande upplägg alltid; med värmning-upptrappning-pauser-nedläggning etc, men innehållet varierar.

Ja, tränar för tränare 1 gång/månad och då läggs kursen för arbetet fram till nästa träning.

Hinner du leta reda på nya övningar på nätet? Var isåfall?
Nej och tycker det är ganska oinspirerande med övningar som kommer med en beskrivning sas :o
Jag tycker ändå att jag har en ganska välfylld verktygslåda, så saknar jag något särskilt tar jag fram saker vi gjort på tidigare träningar.

Har du haft flera hästar som har samma skador? Nej.

Har du en årsplanering?
Nej, men jag har något slags övergripande planering på långt sikt, som jag försöker bryta ner till delmål och detaljer.

Jag försöker variera, och sett över tid blir det ganska stor skillnad. Dock kan det bli några veckor med ganska likartade övningar. Exempelvis Lester är lite låst vänster höft och behöver därför lösgöras mycket där, för att vi ska förbättra galoppen (skritten och traven är OK). Därför har det nu blivit ganska likartade pass oavsett om jag ridit i paddocken eller ute längs vägen.

Ja. Rider regelbundet för två eller tre olika tränare som har lite olika infallsvinklar tack vare att de i grund kommer från olika discipliner.

Ser inte behovet eftersom jag får nya övningar och kombinationer från mina tränare.

Har du haft flera hästar som har samma skador? Tex ryggproblem eller kotledsinflammationer?
Nej.
Jag har för närvarande tolv ridbara hästar och är lättad över att de har olika svagheter - någon går före med höger bog, någon med vänster. Någon vill fuska med nacken, någon fuskar med ryggen.

Ridrelaterade/överbelastningsrelaterade skador har jag inte haft, däremot hältor som skaffats i hagen.

BEhöver inspiration!!!

Mina svar i kursiv stil.

För dem av er som inte redan läst det: jag har hästar av olika raser, varav ingen är direkt lämplig för dressyrridning. Min äldsta häst är åtta år gammal, kallblodstravare.
Jag har en häst som har debuterat MSV C dressyr med nästan godkänt resultat (59.8% vilket jag tycker är godkänt för en fd travare som varit ridhäst i fyra år).
Jag har en sexårig fjording som gått LA:1 strax över 60%, jag har en fyraårig fjording som är stabil strax över 60% i LB.
Jag har en basjkir som tränar LB-LA nivå, och en sjuårig fjording som tränar LA-MSV C dressyr (synd bara att han är så envis att det lär bli svårt att få ut honom på tävlingsbanan),
en femårig connemara som tränar LA-MSV C men inte heller tävlingsdebuterat men som eventuellt ska få komma ut 2014, eventuellt på ponnytävlingar men då uppenbarligen inte med mig på ryggen.

Jag har ingen häst som torde räcka för de höga procenten på grund av vad det är för typ av hästar.

Har du en årsplanering?
Inte direkt, men planerar lite löst utifrån tränare och tävlingssäsong. Kör mer på månads- och veckoplanering.

Träningsupplägget är alltid detsamma med uppvärmning, lösgörande arbete, mer "aktivt" arbete (under tävlingssäsong: mot tävlingsform), nedläggning/-jogg och avskrittning. Pauser där det passar och beroende på vad vi jobbar med samt hur långt passet är. Varierar innehållet beroende på vad som behöver tränas, och kör ibland mer rena konditionspass medan andra gånger kan det vara korta pass med finlir. Allt beroende på dagsform. En bra dag leder ofta till ett kortare pass (avsluta på topp) medan en sämre dag kräver mer genomridning tills det känns bra. Undantag om det är en riktig bråkdag där jag känner att det inte kommer gå att få ut något av träningen, då lägger jag ner dagsplaneringen och kör på det som funkar, försöker hitta en medelväg och avslutar när det känns så bra som möjligt.
I skogen är det lite mer löst beroende på hur terrängen ser ut och vilka tillfällen som finns.

Ja.

Hinner du leta reda på nya övningar på nätet? Var isåfall?
Beror lite på, brukar inte leta aktivt utan "ramlar" snarare över dom av en slump.

Nej.

Har du en årsplanering?
Nja, både ja och nej. Försöker sträva efter de mål som är upplagda beroende på åldern. Men tar det väldigt individuellt. Exempel: 5 åring - LA, 6 åring - MSV B, 7 åring St. G osv. Men som sagt ibland behövs det mer tid, beroende på olika faktorer. Försöker även planera in viloperioder under sommaren och vintern då det är skönt att ha semester samt inga tävlingar.

Jag lägger sällan upp träningspassets innehåll i förväg, då jag hellre anpassar det till hästens dagsbehov och känsla. Vilodagarna är alltid planerade.
Ex. Känns hästen lite trött och stel så får den göra mycket lösgörande. Men känns hästen mjuk och alert, får det gå lite mer krävande arbete.

Jag tränar för tränare på mina privata tävlingshästar. Försöker hitta övningar igenom att se andra rida (vanligtvis via Youtube) annars använder jag de övningar som jag redan har i bagaget. Rider dock främst med känsla, vilket konsulterar till nya övningar.

Ibland, tittar gärna på Youtube och hastnet på kvällen.

Det har aldrig förekommit. Jag har bara haft en häst skadad hitintills *ta i trä*
Dock var det inte orsakad utav ridning, utan utomstående faktorer.

BEhöver inspiration!!!
Som sagt, youtube... eller titta på när någon annan rider :)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar