Hur träna för utställning

Sv: Hur träna för utställning

Svårt att säga utan att ha träffat och sett hunden i fråga, men om han vet vad Nej!! betyder, så skulle jag nog använda det vid minsta tendens till morr/annat dumt beteende och berömma när han beter sig önskvärt.

Mmmm jo det gör vi, mne om nej inte räcker...

Som sagt svårt förmodligen att säga när mab aldrig träffat hunde..

tack för hjälpen

Nja.. jo självklart vore det kul för mig. Men jag vet också om att hunden tycker om att synas. bara inte att främande tar oi honom....

Men skulle det visa sig mot förmodan att han avskyr det så skulle jag aldrig tvinga honom,,,

Mer eftersom han och husse har jakten skulle jag vilja h något tillsammans som vi båda uppskattar.

Jag vet få hundar som älskar utställningar, och har sett få hundar som tycker om att showa. Men en hund som inte gillar hantering ska heller inte behöva utsättas för det i en sådan miljö. Hantering kan man träna ändå, men hunden kommer förmodligen aldrig gilla det. Och därför anser jag att den inte ska på en utställning alls.

Min hane är rädd för folk, han finner sig i hantering på ren lydnad. Men jag skulle aldrig ställa honom. Någonsin. Det är inte schysst mot hunden någonstans.

Sedan finns det ju de som älskar att showa och visa upp sig :D

Stromboli_1_2.jpg

Kolla blicken och attityden när han tittar på domaren :rofl: :love:

Jättesöt :D

Men på många utställningar så ser man fasiken mer hundar som INTE vill vara där än de som vill vara där. Allt för att matte/husse ska få en ful rosett med sig hem..

Visst är det så tyvärr.

Jag har haft några sådana också, men de ställdes inte mer än för att få någon enstaka merit på att de var enligt rasstandarden.

En hund som inte gillar det, går sällan jättebra dessutom eftersom de riktigt osar ut att de inte vill.

Jag är absolut inte ute efter rosetter.. om du tror det.

Vi tränar viltspår också.

Men han är väldigt fin och tycker om att visa upp sig dock inte att bli tagen påav främlingar...

Läste i din andra tråd att du var glad att din hund efter två års träning inte attackerade dig.
Bara det tycker jag låter en smula märkligt, men det är ju upp till var och en om man accepeterar att ens hund biter en själv.

Själv skulle jag vara åt "svart-sopsäckshållet" om min hund verkligen attackerade mig.

Och nu ska den ställas ut, mjaha.... återigen, upp till var och en, men jag tycker det låter som en sämre idé.

Vad är det för ras, trodde det var en blandning på bilderna?

Mer eftersom han och husse har jakten skulle jag vilja h något tillsammans som vi båda uppskattar.

Är inte chansen större att hunden skulle uppskatta mer att gå en agilitykurs, lära sig lydnadsettan eller något skoj? Dessutom skulle det främja er kontakt på ett bättre sätt än utställningar, tror jag.

Hunden vill verkligen inte bli petad på och har attackerat pga det tidigare, och du satsar på utställning? En sak om det bara var dig han tog sikte på, men tänk på domarna och andra i ringen som riskerar bli utsatta.

*Knapplån*

Nu ska jag kapa tråden lite (om det går bra)

Nellie vill gärna sitta ner.. helst ligga också,
när jag ska träna lite utställning :crazy:

Hon har absolut INTE några problem med att någon
tar och klämmer och känner på henne, vuxen som barn,
känd el okänd spelar inte någon roll.

Det enda som händer är
"Åh heeeeej, ser du att jag är liten???? (hon sätter sig)
Jätteliten faktiskt (lägger sig ner med benen i vädret och viftar
på svansen)
Kan du inte känna lite mera till höger och klia istället???

Att få henne att stå upp och stilla, det borde jag filma
för roligare lär ni inte få :angel:

nej men seriöst.. hur bör jag göra på bästa vis?
Jag höjer inte rösten, berömmer när hon står som hon ska,
och tränar inte länge åt gången

:D vilken jycke

"Seså jag är bäst snyggast och kanske störst,
vad väntar ni på??? Hit med rosetterna nu!!! "

:love::D

ska inte helt säga emot dig, men det vore bra om du kunde ge lite källförteckning på det hela. Blev osäker när du skrev att man blir direkt avvisad, vilket jag inte kan hitta någon stans i skks skrifter, skulle du kunna skicka länk eller citera.
Däremot måste jag stå fast vid att tre st 0pris leder till uteslutning för framtida tävlan.
Tilldelandet av 0 pris ang mentalitet ska skickas in som en särkild rapportering, om jag föstått allt rätt. Antar att det är så efetrsom just den punkten kan påverka hundens deltagande även i andra grenar.
Iaf vore bra med lite källanvisning, kanske har vi just fått lära oss ngt nytt pgav detta ;):)

Utställnings- och championatbestämmelser Gäller från 2008-01-01 skrev:
5. Oacceptabelt beteende
Hundar som under utställning, prov, tävling
eller klubborganiserad aktivitet uppvisar ett
oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet,
göra utfall eller på annat sätt uppträda
hotfullt mot människor och/eller andra
hundar ska avvisas från området.

Särskild rapporteringsskyldighet för
domare och funktionärer
Tjänstgörande domare och funktionär är
skyldig att på särskild blankett, skriftligen till
SKK rapportera då hund under utställning,
prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet
visat oacceptabelt beteende enligt ovan. Det
åligger arrangören att tillse att blanketten finns
tillgänglig vid arrangemanget.

Exempel på funktionär är: bestyrelse, kommissarie,
tjänstgörande veterinär, prov- eller
tävlingsledare, ringsekreterare, instruktör
samt figurant vid prov.
6. Hinder för deltagande i utställningar,
prov och tävlingar
Mentalitet
Hund som vid tre (3) tillfällen tilldelats 0
pris med hänvisning till mentaliteten, äger
inte rätt att delta.

Alltså: Nollor pga bristande rastypiskhet utesluter inte från fortsatt utställande, men det gör nollor pga brister i mentaliteten.

Det är liksom skillnad på nollor och nollor..

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur