Hur träna för utställning

I

Ida Laigar

Hej

Vi har haft en hel del problem m vår hund, i fråga om fysisk kontakt.

nu är han två och blivit såå mycket bättre. Min sambo vill ha honom som jakt hund men har inget emot om jag vill ställa ut honom. men vi har som sagt haft en hel del problem. Nu kan jag kolla tänderna och ta på honom överallt men en dommare skule inte få det. han skulle morra åtminstone.

Vi har tränat på att gå springa och ställa upp honom och det gr utan problem, Varit på den typen av visningar. Men det är just att någon annan ska kunna/våga ta i honom.

hur tränar man på det på bästa sätt? Hur vet man att domaren klarar av en sån psykiskt krävande hund?

Tacksam för svar

Sv: Hur träna för utställning

En hund som inte tål normal hantering i ringen och då morrar eller på annat sätt bär sig dumt åt åker troligast ut med rapporteringskod A.

Så länge inte hunden klarar detta, så har den ingenting på en utställning att göra enligt min åsikt.

Domarens jobb är att bedömma hundarna i ringen på samma sätt och en så pass osäker hund behandlas inte annorlunda, men hundens reaktion gör att det inte kommer att gå att få ens hyfsade resultat.

Vad är det för ras?

Enda sättet att träna är ju att be för hunden främmande personer känna igenom den, tills den är helt pålitlig och tämligen oberörd av hanteringen..

Oftast enklare sagt än gjort med en sådan hund, men värt att testa.

Får hålla med Gnist, en hund som uppför sig illa i ringen åker ut med en 0:a, efter två nollor är man utdömd från ringen.
Läste din andra tråd också, jättebra att det går åt rätt håll!:)
På uts biten så ge inte upp! Kämpa på så ska du se att du kan ställa din hund om ett tag.
Väldigt svårt att ge råd om HUR du ska träna, eftersom jag inte ser hur ni är tillsammans när ni tränar och hur du sj reagerar om ngn ska känna igenom hunden... Börja iaf med att bara ha ngn som går förbi hunden=godis. och avancera därifrån med myrsteg gå inte fram för fort varje litet moment måste sitta.
1# Gå förbi hunden.
2# Gå förbi, liten handpåläggning = GODIS.
3# -"- "större" handpåläggning.
4# Början till känna igenom.
5# stanna titta på hunden framifrån.
6# -"- + tex 3#
OSV! ovan är bara ett förslag på hur man kan gå till väga ;).
Vid varje beröring eller utmaning måste hunden belönas med godis i rätt tillfälle = precis när handen läggs på hunden.

Iaf lycka till, skriv gärna och berätta om hur saker utvecklar sig :D.

Nollor kan man ju få x antal av, men Rapporteringskod A 3 gånger och hunden blir utesluten från framtida utställningar.

Vet inte om det även drabbar hunden i fråga om andra prov och så..?

hej tack för svaren

anledning hittills till vi inte ställt ut är ju för att jag vet att han inte är redo, vill inte sätta vare sig honom mig eller uppfödaren i den sitts att han morrar ut oss.

men som sagt att det går sååå mycket bättre idag frö oss så blir det ju givetvis återigen intressant...
det är en tysk terrier som har VÄLDIGT mycket egen vilja.

Jag tar på honom så mycket som möjligt i alla situationer när jag är säker på att det inte provocerar honom till fel beteende. Utan helt enkelt i rätt tillfällen. vid fel så ger jag hellre fan i o rör honom är provocerar fram ett morr. På så sätt får jag oftare belöna än "straffa".

men jag vill att han ska acceptera att vem som hellst tar på honom. Min bror 6 år gammal kan ställa vilka krav som helst, kolla igenom hela mun och testiklarna utan reaktion men okänd vuxen kan inte ens klappa på ryggen....

iom hur han varit mot mig (flock medlem) vill jag inte släppa fram folk hur som hellst heller....

ideér?

Juste. Egentligen är väl min fråga
När jag hittar oberoende vuxna som är villiga att titta igenom honom trots beteende, hur ska jag be dem reagera när han morrar och får utfall?

Poängen är ju att han måste stillatigande acceptera att främmande människor känner igenom honom, tittar på tänderna etc. och det kan ju endast tränas med hjälp av andra människor..

En domare accepterar inte att en hund inte klara av den biten av bedömningen liksom.

De ska helst bara ignorera beteendet. Det är din uppgift som ägare att säga ifrån vid sådana tillfällen.

"Mentalitet
Hund som vid tre tillfällen tilldelats 0 pris,
pga att den visat aggressivitet eller tydligt
flyktbeteende äger inte rätt att delta. Med
tydligt flyktbeteende menas då hund kastar
sig paniskt iväg från domaren och det inte
finns någon möjlighet att närma sig hunden
på naturlig väg."

Citerat från SKK.. men bra att du anm jag skrev TVÅ ska vara tre :p.
Ang om det påverkar hunden i andra grenar framkommer inte men av texten att dömma så gör det inte det... För säkerhets skull får man väl kolla upp olika grenar som man har intresse för.:)

Senast ändrad av en moderator:

Hej ! kolla runt på olika hundföreningars hemsidor, många ordnar ju utställningsträningar o det vore ju toppen för er...

när det gäller älghundar (har även för mig för fler jaktraser)så är det i allfall så att hund som vid tre tillfällen tilldelats 0 pris, pga att den visat
aggressivitet eller tydligt fl yktbeteende äger inte rätt att delta heller på Jaktprov
Med tydligt flyktbeteende menas då hund kastar sig paniskt iväg
från domaren och det inte finns någon möjlighet att närma sig
hunden på naturlig väg...
prillan

0 pga bristande mentalitet blir (om de gör rätt) rapporteringskod A.

Enbart nollor ger inget förbud i sig.

okej, men jag förstår inte riktogt. Om vi tar in någon han alfdrig träffat frö att känna igenom honom och han morrar ska jag som handler "straffa" honom då? och i så fall skulle du säga att man grö det på bästa sätt?

får man använda godis som avledning?

Det jag hört är att domare generellt är "rädda" frö "hårdare" raser... stä'mmer det och att de i regel är slappare... artt man får visa tänderna själv?

när vi sökte godkänt tandbevis hos vår lokale vetrinär var han tvungen att surra igen nose på hunden.. det kan väl ändå inte vara ett godkänt tandbevis?

Nej, man kan inte använda sig av tandstatusintyg på utställning. Hunden ska klara av att bli igenomkänd, kollas i mun, öron, pung (om det är en hane) etc.

Om domaren inte får kolla tänderna pga aggressivitet hos hunden, så ska den med rätta få rapporteringskod A.

Har då aldrig varit med om en domare under mina 16 år som utställare som låter hundägaren kolla tänderna i ringen, så det är nog inte speciellt vanligt och ska heller inte vara det.

Hur hindrar du hunden från att göra andra otillåtna/inte önskvärda saker??

Hej

Hur vet man att domaren klarar av en sån psykiskt krävande hund?

Det ska h*n inte, hunden ska vara tränad att klara sånt.. Innan man känner att hunden släppt sitt dåliga beteende ska man inte ställa. Ett hugg är ju ett misslyckande för både ägare, hund & domare :crazy:

Tycker du fått bra tips, ta hjälp av tränare låter vettigt tycker jag. Och du, det kan faktiskt gå vägen. Vet en hund som var omplacerad för den hade tagit över hemma hos sig och var halvgalen. Den högg i princip alla utom familjen som kom inom räckhåll. Nu har han efter mkt träning vunnit fiiina priser på utställning och är vettig för allt vad jag vet. Så det kan gå :)

Ok. då är jag felinformerad...

Han är oftast trevlig om än han kankse låter lite...

när han gör fel i vanliga fall så är mitt "straff" olika beronede på vad som hänt och situation oftast tillrätta viselse fysisk snabb eller att han ignoreras /utesluts från flocken

hej

jag förståre vad du menar och tänkte precis som du innan jag fick en valp som hatade mig. så fort vi var ensama så gick han till anfall. från att jag var söndertrasad av sylvassa valtänder till att jag kan ta på honom hur jag vill trots att han kankse inte tycker om det är väldigt stort frö oss...

Självklä'rt vill jag inte att han ska morr att domaren, jag förstår att han inte är klar om han gör det men man vet ju aldrig.

Jag vill bara veta hur rent praktiskt vi ska träna honom..

Vilket jag svarat på 2 ggr redan.

Han måste lära sig tolerera att bli hanterad av främmande människor och det kan endast tränas med för hunden främmande människor.

Ja tack. inte meningen att tjata men hur bestraffa när han morrar mot främande? hur hanterar jag den på bästa sätt?

för att han är fin och det vore kul..
absolut inget måste men det vore kul. och jag ville bara ha lite tips....

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka