Hur tollerant är Du?

Sv: Hur tollerant är Du?

Ja, att hästen har förtroende och känner sig trygg med sin ägare är nästan ett krav för lydnad -för att det inte ska bli "kuvad" lydnad, att hästen tycker matte/husse är läskigare än det farliga :devil:
För även om hästen är "lydig" så är det ju fortfarande "olydnad" om matte/husse sagt att man ska stå still men hästen tycker det är för läskigt att stå stilla :p

det är ju så för att ha en riktigt lydig häst måste man ha både vänskap och ledarskap, folk tror ofta att man inte kan ha båda samtidigt utan att man måste välja. jag anser att det är tvärtom... utan att vara båda 2 så når man aldrig riktig framgång! för hästen ska ju tycka att det är roligt och det är först då man lyckas ordenkligt!

Jag tillåter att hästen flyttar sig lite när den står i uppbindningen. Men han får INTE trampa runt hela tiden. När jag rider ska hästen stanna när jag vill att han ska stanna och inte tvärtom. Men om det tar ett steg är inte det hela världen. Men jag tillrättavisar honom på en gång.
När jag leder honom ska han gå bakom mig och inte försöka dra om mig eller andra hästar.

Min lille häst får jag släpa ut på gången, han är alltid sååå trött :P och han står där han står. Aldrig att han skulle få hoppa runt och masa, det är ju som sagt en säkerhetsfråga.
När vi är ute och rider (mestadels i skogen) så tycker jag att det är helt ok om han brallar av sig lite typ. bockar i galoppen och efter hinder. Jag rider mkt på halvlånga tyglar och "sätter" honom i ett tempo och en gångart som han sedan ska hålla. Då SKA han också göra det.
Varje signal jag ger honom ska han reagera på omedelbart, sen beror ex. stoppsträckan på tempot så det får jag ju ha i åtanke. Det tar lixom inte 2 sekunder att stanna en travhäst i 300 knyck :P
När jag leder honom ska han gå en bit bakom mig och vara tillräckligt allert för att hinna tvärbromsa om jag gör det.

Shettisen på 2,5 år behandlar jag på samma sätt. Han får också busa när han är "ledig" så att säga, men när jag ger honom ett kommando vill jag att han svarar direkt. I gengäld får han ögonblickligen en eftergift. Då fortsätter han att se träningen som en possitiv upplevelse.

Det är viktigt att vara konsekvent, det är då du får en trygg och stabil häst.

Om hästen står uppställd i gången..
Hur ska den stå?

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)
b. Ett steg hit och dit gör ingenting
c. Några steg och lite släng med huvudet spelar ingen roll
d. Hästen får trampa runt som den vill

Om du rider och ber hästen stå still...
Ska den?

a. Stanna direkt och stå still!
b. Det gör inget om den tar 1 steg innan
c. Den får ta ett par steg
d. Det spelar ingen roll om den går några steg och sen trampar runt lite

Hm.. Den där sista frågan är lite olika faktiskt. Jag har en väldigt nervös pålle, så det är svårt att få honom att stå HELT still. Sen har han börjat komma på att ibland när matte gör halt ska man flytta sig :idea: och då är det lika bra att göra det innan henne. :smirk:

Men ja.. eh.. :p

svarar b & b.. , min vallack på 4 år, har lätt för att bli lite hispig ibland, så istället för att räkna steg så fokuserar jag på att få honom lugn och sansad, och stå lugnt i halten. I gången brukar han stå lös, och sålänge jag håller två ögon på honom står han stilla så fint, så fint, men när man vänder sig om.. :devil: :rofl: Bara att flytta tillbaka honom och börja om.. Något steg hit och dit är dock acceptabelt.

Om hästen står uppställd i gången..
Hur ska den stå?

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)
b. Ett steg hit och dit gör ingenting
c. Några steg och lite släng med huvudet spelar ingen roll
d. Hästen får trampa runt som den vill

Om du rider och ber hästen stå still...
Ska den?

a. Stanna direkt och stå still!
b. Det gör inget om den tar 1 steg innan
c. Den får ta ett par steg
d. Det spelar ingen roll om den går några steg och sen trampar runt lite

min häst lyder mej mycket bra, han gör som man säger och är inget nervvrak, han är lungn och avslappnad i de flesta situationer, han kan lita på andra. för någon dag sedan sprand stallägarens hund mellan bakbenen på honom när kan stod i stallgången.. han srörde sej inte alls!! jag blev lite skraj! inte för att jag trodde att min häst skulle göra något, men om det skulle varigt en annan häst i stallet så kanske den hunden skulle fått några brutna ben...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka