Hur tollerant är Du?

Sv: Hur tollerant är Du?

Då det inte är min häst kan jag inte sätta upp vilka egna regler som helst men tycker de reglerna som finns är bra och tror inte jag skulle gjort så mycket annorlunda.

Uppställd på gången så är hästen lugn och håller sig så pass stilla att han inte stör mig i det jag hålller på med. Att han sedan vill flytta runt när jag för ett ögonblick inte håller på med just honom gör mig det samma (så länge det inte går helt över styr vill säga).

Lämnar jag honom i boxen så ska det inte spela nån roll om jag stänger dörren eller ej, ut ska han inte. Där är jag stenhård om det så bara är en hov som är utanför.

När vi är ute och går är det också ganska fritt. Han går gärna bakom av egen vilja men jag hindrar honom inte från att byta placering så länge han inte drar iväg åt nåt håll. Linan ska vara slak och han ska självklart inte gå över mig men mer än så kräver jag faktiskt inte.

Då jag inte rider hästen så kan jag inte svara för det. På ridskolan rider jag så väldigt olika hästar och har därefter olika krav på när reaktionen ska komma. Självklart är det ultimata att de ska reagera på direkten och det är någonting jag strävar efter i all hantering.

Senast ändrad:

I gången ska mina hästar stå helt stilla, oavsett om jag är där eller inte (alltså om jag går för att hämta nåt). Fast de får ju självklart röra huvudet om de lyssnar på nåt, och vila ett ben om de känner för det. Men still ska de stå.

När jag rider ska de stanna direkt och stå still tills jag säger. Där är jag benhård, samma sak vid körning. Jag vill kunna gå ur vagnen och fixa nåt med utrustningen utan att hästen drar iväg. Sen ska jag kunna sätta mig i vagnen igen och hästen ska ff stå still och vänta tills jag säger att de får gå.

Då det inte är min häst kan jag inte sätta upp vilka egna regler som helst men tycker de reglerna som finns är bra och tror inte jag skulle gjort så mycket annorlunda.

Uppställd på gången så är hästen lugn och håller sig så pass stilla att han inte stör mig i det jag hålller på med. Att han sedan vill flytta runt när jag för ett ögonblick inte håller på med just honom gör mig det samma (så länge det inte går helt över styr vill säga).

Lämnar jag honom i boxen så ska det inte spela nån roll om jag stänger dörren eller ej, ut ska han inte. Där är jag stenhård om det så bara är en hov som är utanför.

När vi är ute och går är det också ganska fritt. Han går gärna bakom av egen vilja men jag hindrar honom inte från att byta placering så länge han inte drar iväg åt nåt håll. Linan ska vara slak och han ska självklart inte gå över mig men mer än så kräver jag faktiskt inte.

Då jag inte rider hästen så kan jag inte svara för det. På ridskolan rider jag så väldigt olika hästar och har därefter olika krav på när reaktionen ska komma. Självklart är det ultimata att de ska reagera på direkten och det är någonting jag strävar efter i all hantering.

ska kanske tilllägga att han aldrig står lös i gången...

Haha, det är just då jag verkligen tycker den ska lyda!

Jag skrev "missförstå mig inte nu, detta är på den fina tolkningsskalan" - ALLTSÅ:

Klart att hästen "ska lyda". Men, jag har förståelse för att det inte alltid blir 100%. Det beror kanske delvis på vilken häst man har och vad man gör med den. Min häst drar INTE iväg panik om han blir rädd men han har svårt att STÅ HELT STILL. Det tycker jag är ok, men jag antar att det får stå för mig.

Om hästen står uppställd i gången..
Hur ska den stå?

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)
b. Ett steg hit och dit gör ingenting
c. Några steg och lite släng med huvudet spelar ingen roll
d. Hästen får trampa runt som den vill

Om du rider och ber hästen stå still...
Ska den?

a. Stanna direkt och stå still!
b. Det gör inget om den tar 1 steg innan
c. Den får ta ett par steg
d. Det spelar ingen roll om den går några steg och sen trampar runt lite

Jag kräver att mina hästar ska göra vad jag ber dem, och om de gör det så tackar jag dem..

Okej okej, men jag lägger iaf störst vikt vid att de ska lära sig hantera sådan situationer. Jag övar inte bara "vanligtvis" och lämnar förståelse till pressade situationer. Men det kanske du med gör :)

Hur ska den stå?

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)

Ska den?

Jag försöker vara rätt så hård mot min häst, men hon har, tror vi, blivit slagen/skrämd av någon gammal ägare (kanske när hon var i spanien eller tyskland). Så hon bli lätt rödd om man gör något häftigt och sånt emot henne, likadant hon som har stallet där hästen står, hon fordar henne varje dag osv. hon kan inte va mer än 10nära min häst utan att hon blir helt hysterisk och rädd. Och personen i mitten kasnke bara förklarar en sak för mig (på behörigt avstånd) och min häst blir ändå skit rädd... särskilt spänd är hon när alla mössor, vantar o tjocka jackor åker på

Jag svarar a på första frågan och b på andra. Helst vill jag ha a på båda men tillåter ett steg... I gången SKA hästen så still och inte flytta på mig, då är ju den ledaren.

Det handlar ju om man är ledare för hästen eller tvärt om.

Jag brukar alltid göra iordning i boxen nuförtiden så det där med stallgången vete sjutton :p i boxen så bryr jag mig inte nämnvärt om hästen går omkring, bara till den grad att den alltid får en tuss hö för att den ska stå still. Vill inte vara "bossig" mot hästen i dess egen box, däremot får den inte vara respektlös eller bufflig.

Vid ridning och även från marken när jag ska stanna en häst så bryr jag mig inte så mycket om den går något steg innan den stannar. För om det är viktigt för mig att stanna den direkt så lägger jag mer fokus vid förhållningen och då brukar hästen stanna direkt. Den förstår när jag inte bryr mig och när det måste vara precision mao.

Lärde för länge sen ena kusen att stå stilla lös i stallgången. Och då var jag noga med att hästen skulle stå stilla med fötterna. Om den flyttade en hov bara för att balansera om eller att den kom på sig själv med "just ja, jag får inte gå" så man märker att den inte kommer dra iväg, då bryr jag mig inte. När hästen vet gränserna kan man låta gränserna kan man låta den vara lite friare tycker jag - i själva inlärningsstadiet var det mer gestapo-varning :p

Jag svarar a på första frågan och b på andra. Helst vill jag ha a på båda men tillåter ett steg... I gången SKA hästen så still och inte flytta på mig, då är ju den ledaren.

Det handlar ju om man är ledare för hästen eller tvärt om.

Oki, jag ändrar mitt svar ang stallgången lite: Min pojk får ta ngt steg men aldrig för att preja ner mig :eek: Som vanligt gäller det att han håller sig inom sina gränser o tar hänsyn till mig. Bufflande/knöande eller dylika okoncentrerade saker där han inte ser mig tillåts INTE.

Flyttar hästen sig så att du måste flytta dig minsta lilla för att fortsätta göra det du gör är det hästen som är ledare. Jobbigt men sant, det är ju så de gör i hagen (ibland blir det väldigt tydligt ;))

Flyttar hästen sig så att du måste flytta dig minsta lilla för att fortsätta göra det du gör är det hästen som är ledare. Jobbigt men sant, det är ju så de gör i hagen (ibland blir det väldigt tydligt ;))

Det är ju det jag säger :D Han får aldrig flytta sig mot mig i syfte att flytta undan mig eller kliva in för nära mig. Vill han komma o gosa är det en sak, då vill han ju ha kontakt o inte flytta på mig. Men oftast så har han bra koll på vad jag gör och flyttar sig 9 gånger av 10 själv när jag byter sida om det behövs, annars räcker en mkt lite förfrågan om han ska stå kvar eller inte o han flyttar sig.

Väldigt kul o se när killen skulle flytta på pålle. Han knödde direkt på honom o Tiger fattade ingenting, han klev snabbt bakåt o tittade väääldigt förvånat på killen. Jag hann se o påtala det o visade hur man flyttar min häst. Ett ord o en pekning på bogen o han flyttade sig fint o killen såg paff ut. Han har lite o lära sig så man lämnar honom inte direkt obevakad :eek: :p

Jag är väldigt olika tollerant beroende på häst:smirk:.
Jag tollererar aldrig att de trampar runt helt okontrollerat eller springa hur som helst, absolut inte!!

Det kan var lite olika beroende på ålder, temperament mm.
Har jag tex en häst som blir rastlös av at stå på gången länge och börjar skrapa så korrigerar jag givetvis det. Samtidigt har jag inte en sådan häst på gången mer än nödvändigt. Man behöver ju inte provocera fram oönskade beteenden.

Samma sak när det gäller ridning. Har tex en häst som är väldigt pigg och het. Hon står still när man sitter upp mm. Men när man rider och ska träna halter så gör jag aldrig det förrän hon är ordentligt framriden för jag vet att gör jag det i början av passet så blir det mer spänningar och ev konflikter.

Jag har ingen mall utan försöker individanpassa hanterin och ridningen.

Bara en allmän undran..
Ni som alltid har era hästar lösa på stallgången och aldrig stänger boxdörren hur har ni era hästar uppstallade igentligen?:o.

Kan bara säga att själv blir jag helt GALEN :devil::eek:på folk som gör så, tycker det är otrolig osäker hantering. Det finns ALDRIG garantier för att en häst inte går ur boxen eller går iväg på gången och kan då skada både sig själva och andra.

Har mer än en gång varit med om hästar som springer omkring lösa i stallet och ställer till otyg och efter kommer en ägare som säger "ojdå, h*n brukar aldddrrrig göra så".

Ursäkta kapningen...

Jag är väldigt olika tollerant beroende på häst:smirk:.
Jag tollererar aldrig att de trampar runt helt okontrollerat eller springa hur som helst, absolut inte!!

Det kan var lite olika beroende på ålder, temperament mm.
Har jag tex en häst som blir rastlös av at stå på gången länge och börjar skrapa så korrigerar jag givetvis det. Samtidigt har jag inte en sådan häst på gången mer än nödvändigt. Man behöver ju inte provocera fram oönskade beteenden.

Samma sak när det gäller ridning. Har tex en häst som är väldigt pigg och het. Hon står still när man sitter upp mm. Men när man rider och ska träna halter så gör jag aldrig det förrän hon är ordentligt framriden för jag vet att gör jag det i början av passet så blir det mer spänningar och ev konflikter.

Jag har ingen mall utan försöker individanpassa hanterin och ridningen.

Tycker det här låter klokt! :)
Inte "disciplin till varje pris" utan att sträva efter önskat resultat för den hästen. Onödigt att själv skapa konflikter för att visa vem som bestämmer.

Bara en allmän undran..
Ni som alltid har era hästar lösa på stallgången och aldrig stänger boxdörren hur har ni era hästar uppstallade igentligen?:o.

Kan bara säga att själv blir jag helt GALEN :devil::eek:på folk som gör så, tycker det är otrolig osäker hantering. Det finns ALDRIG garantier för att en häst inte går ur boxen eller går iväg på gången och kan då skada både sig själva och andra.

Har mer än en gång varit med om hästar som springer omkring lösa i stallet och ställer till otyg och efter kommer en ägare som säger "ojdå, h*n brukar aldddrrrig göra så".

Ursäkta kapningen...

Alltså, det lär ju bero på hur "skadesäkert" stallet är och hu många som har hästarna där. Är jag ensam i stallet, inga andra hästar (förutom de egna) inne , ytterdörrarna är stängda och det inte står en massa kraftfoder eller farliga grejer inne tillgängligt - vilket det inte brukar göra, så ser jag det inte så farligt om hästen skulle komma lös. Häromdagen så "rymde" ena hästen ur boxen när jag lett in två stycken och inte stängt boxdörren innan jag gick vidare till den andra hästens box precis bredvid. Den gick omkring lite förvirrat och sen in i en annan hästs tomma box :rofl: (undrar om det var en antydan att den boxen är bättre?) Samma häst har rymt ur hagen en gång när jag skulle ta in en annan häst från hagen och den sprang runt ett varv runt stallplanen och sen raka vägen till sin box (då var det utebox) och började käka hö.

"Mina" hästar har lärt sig att de ska stå kvar i boxen även om boxdörren är öppen. Nu är inte jag sån som utmanar ödet och låter stalldörrar och sånt stå öppet och dra iväg långt bort från boxen utan att hålla koll, för visst KAN hästarna utnyttja att man inte är där och kan säga ifrån. Men i övrigt litar jag på att de är såpass bra inlärda att det räcker att säga "nej!" om de är på väg ut så stannar de. Mycket mer praktiskt när man brukar rykta och sadla i boxen så slipper man öppna och stänga boxdörren varje gång man ska hämta något utanför.

Det blir ju så att man har mer koll och mer säkerhetslinor under inlärningen tills man litar på att det man lärt in sitter. Som när jag skulle lära kusen att stå still på stallgången så hade jag alltid ett grimskaft hängandes över halsen (skaderisk, visst, men den var smart nog att kliva av och inte slita i vild panik om den skulle kliva på grimskaftet visste jag sen tidigare) för att snabbt kunna bromsa den om det behövdes. Och jag gick aldrig iväg längre bort än att jag snabbt kunde komma åt grimskaftet. Sen ju mer man kan lita på hästen desto större friheter vågar man ge - med vissa reservationer typ det där med öppna stalldörrar. Har iofs släppt en häst lös på gräsmattan för att beta ett par gånger och släppt lös på hemvägen vid uteritter och sådär (inte på väg, bara i skogen när man dessutom hade ett hagstaket som tog stopp när man närmade sig stallet), men den hästen var så flockbunden att man vågade helt enkelt.

Bara en allmän undran..

Ursäkta kapningen...

Det beror helt på häst, dagshumör och var vi står i vår relation just då vad jag gör o inte gör.

Vi har eget stall med 2 hästar som känner varandra väl. De har väldigt fasta rutiner både vad gäller in o utsläpp, foder o hantering. De går alltid in i boxen o få lite havre när man tar in för ridning, de ledas alltid ut till samma plats i gången, de ställs alltid upp på samma viss o de står alltid lösa. De liksom bara "är" så för våra hästar.

Dock har min ungbuse smitit ut, har alltid öppen stalldörr om det inte är för kallt. Men det är två steg från gummimattan ut på gårdsplanen (han vill ut o äta gräs :D) och på gårdsplanen finns abolut ingenting att skada sig på. I stallet går han inte runt. Ska jag ta honom så är det alltid samma visa. Antingen får jag tag i honom direkt eller så skritta/travar han bort till ett hörn eller en sväng tills jag kommit ikapp och då är det bara att leda in honom - utan grimma. Han blir inte "frihetsknäpp" o skenar runt eller vägra fångas eller liknande, han tar en sväng runt o går sedan in med mig igen.

Det tog ett tag efter "invänjningen" (då man precis som Totola skrev har mer koll innan de lärt sig) innan han kom på att han kunde fortsätta framåt. När han vlä kommit på det fick man ju ha benhård koll igen. Han smiter aldrig om man ser honom eller säger åt honom men om man blir kvar i sadelkammaren för länge utan att titta ut o berömma honom för att han står still fint så kan han ta tillfället i akt.

Jag har dessutom alltid mkt mer koll om jag har sadlat/tränsat. Då brukar jag lämna dem obevakade ytterst få gånger om jag ex har glömt ngt som går snabbt att hämta i sadelkammaren.

Fö går han typ alltid lös hem när jag ridit. Han går en liten bit bakom mig på sin sida av vägen (höger) eller i mitten av vägen där det är bekvämare i skogen. Travar ikapp om det behövs. Har ngn gång tagit en tur in i skogen (han älskar att gå runt utan stig) eller avvikit mer och mer från min stig men då genskjuter man bara honom o han stannar såfort han ser att jag är påväg mot honom o inte hemåt. Bara att gå fram o tycka att "nu går vi den här vägen hem o inte den du tänkt" så går han vidare på rätt väg. Även om det inte är staket eller liknande så har jag en viss koll på vart han går o inte går o vad han gör om han blir rädd vart han skulle tänkas springa. Och vi har alltid en viss kontakt kvar mellan oss även om han kommer efter.

Enda jag inte gör är att skicka honom helt lös före mig, så bra koll litar jag inte på att jag har på honom. Men har får gärna gå först när vi promenerar med ett långt grimskaft så jag har en nödlina. Som sagt, det beror på hur vi känner vad vi gör.

Senast ändrad:

Jag kan förså att ni som har egna stall kan göra så. Jag tänker mer på de som står uppstallade i lite sörre stall/anläggningar.

Jag skulle personligen aldrig riskera att mina hästar kan smita och skada sej själva eller andra. Även om de skulle stanna på gången/boxen i 99 fall av 100, vilket de antagligen skulle.:)

Anledningen till att jag frågade var bara att jag har dåliga erfarenheter av folk som gör så och att det var väldigt många som skrev att de gjorde så.

Har gjort så på större anläggningar också (jag har INTE eget stall) men när de stod i uteboxarna var man rätt försiktig med att inte gå för långt ifrån med boxdörrarna öppna. Kusen gick ut en gång, gick en liten volt och så in igen när han märkte att han var upptäckt! :rofl: hade ingen grimma och jag hade bara haft honom en månad eller så, så jag blev lite orolig faktiskt, alldeles för långt bort för att schasa in honom.

Tycker att nivån på säkerheten har mer att göra med hur väl inlärd hästen är snarare än vad man gör. Kan tycka att vissa hästar känns mycket säkrare att leda i grimma än i träns, tycker i regel inte alls att kedjegrimskaft känns trygga utan snarare är man rädd att kusen ska bli skraj/få panik om man måste ta i grimskaftet, tycker att vissa hästar kan kännas "farliga" trots att de står uppbundna osv. Typ hästar som kan sparka oprovocerat eller kasta sig fram och hugga i någon eller i luften och de står mitt i stallgången där man måste gå förbi :crazy: skulle bli bra mycket mindre orolig av att en snäll häst var lös inne i stallet även om den får för sig att gå iväg.

Hur ska den stå?

Helst A skulle jag säga, men det är lite olika. Är hästen medveten om var gränserna går, att den inte får gå iväg osv så gör det ingenting om den tar ett steg hit eller dit. Men då ska det vara en häst jag känner och som känner mig och mina regelsystem.

Ska den?

A där också, men det är inte världens undergång om den tar ett steg. Beror som sagt på hur lydig den är i övrigt.

Bara exempel frågor.. men jag undrar hur tolleranta ni är?
Vad får era hästar göra? Hur uppfostrade ska de vara?

Nu har ju jag då inga egna hästar men de ska ha "parkeringsläge", dvs stå kvar där de blir placerade. De ska hålla ett respektfullt avstånd och inte dra i repet när man leder. Stå still vid uppsittning och vänta på tillstånd innan de går. Helt enkelt uppträda hänsynsfullt och trevligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka