Hur tollerant är Du?

Sv: Hur tollerant är Du?

Det beror ju på.

Min häst har mycket frihet eftersom han alltid uppför sig väl och aldrig försöker "ta över". Jag vill att han ska visa vad han vill och "känner" - springer det älgar utanför stallet förstår jag att han blir nervös och trampar runt på stallgången. Det är helt ok!

Bra sagt! dom är ju trots allt hästar! ;)

Om hästen står uppställd i gången..
Hur ska den stå?

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)
b. Ett steg hit och dit gör ingenting
c. Några steg och lite släng med huvudet spelar ingen roll
d. Hästen får trampa runt som den vill

Om du rider och ber hästen stå still...
Ska den?

a. Stanna direkt och stå still!
b. Det gör inget om den tar 1 steg innan
c. Den får ta ett par steg
d. Det spelar ingen roll om den går några steg och sen trampar runt lite

Bara exempel frågor.. men jag undrar hur tolleranta ni är?
Vad får era hästar göra? Hur uppfostrade ska de vara?

Jag märker att det är väldigt skillnad mellan olika människor.

Jag själv vill att mina hästar står helt still i gången (A), inte trampar runt och håller på. De ska även stanna när jag ber om det, och inte ett steg senare.
De ska inte dra när jag leder dem, eller kliva över mig på något vis.
Självklart är de inga robotar, men de ska inte ta över.

Medan småungarna (15 åringen lr ngt) i stallet låter sina hästar trampa och gå som de behagar i stort sett.

Berätta om er! :D
Oj, det var en lite lurig fråga. Vi har väldigt olika hästar i stallet. Men, Gammelgumman (25 år) har ju egna regler i stallet kan man säga. Jag får nog erkänna att man är mycket mer tolerant och nochalant mot henne än vad vi är mot andra hästar. Dom vi har i skogskörningen dom SKA stå still när vi ber om det. Inget annat. Unghästarna tränar vi ända från början och har sällan problem med det. Sedan så får man ju se till VARFÖR dom valsar runt och barnslar sig med. Men rent allmänt så NEJ, det accepteras inte.

Min häst står ofta lös i gången då han har en tendens att fastna och trassla in sig i grimskaftet, hur kort jag än binder det.. han ska därför alltid stå still tills jag ber om annat. Det är klart att han får lägga över vikt på olika ben och vrida på huvet och titta och så, men han får inte flytta på sig. När jag rider ska han stanna på sekunden och sen vänta på nya signaler. (vilket han också gör och alltid har gjort, därför kan jag kräva det, skillnad på typ en unghäst som det kanske tar ett tag innan den fattar vad man vill.) När jag tar in honom från hagen går han lös brevid mig och stannar när jag stannar osv. Det här låter kanske militäriskt, men jag använder aldrig våld eller höjer rösten, då han är extremt uppmärksam och nästan alltid gör som man ber om. Det här är också en form av ledarskap, det är jag som är ledaren och inte han. Har haft hästar tidigare som jag inte har vart lika konsekvent mot och dom har jag vart tvungen att göra mig av med för dom tog över och inga knep funkade på dom tillslut. Men min häst som jag har nu är glad och supertrevlig och världens mysigaste att rida och hålla på med. Han är min bästis :)

Jag är mellan B och C på första frågan. Fast mina hästar står oftast helt still. Det är lite olika beroende på dagsformen deras. Mycket tramp och vifta med huvudet och skrika accepteras inte.
Men det beror, som flera andra sagt, på situationen också. Dom får även ventilera sina åsikter. Till en viss grad.

Vid ridning och körning är det A. Försöker vi i alla fall men det får tränas varenda dag med den ena kusen. Stressfia.

varför då? har jag sagt stå still så är det stå still oavsett vad som händer, det är en säkerhets fråga tycker jag!

Jag håller inte med men jag förstår hur du resonerar. Tycker absolut att det finns situationer där hästen har rätt att inte lyda till 100 %. Tex när den blir rädd eller frustrerad. Men missförstå mig nu inte - detta är på den fina tolkningsskalan. :smirk:

haha, men jag anser att jag är ledare så blir inte jag rädd så ska hästen inte heller bli rädd.
min valack har aldrig blivit rädd för något när jag är med, nån gång när han har stått länge så kan det sitta ett lejon bakom första stenen... men då muttrar jag bara, skärp till dig och då kommer han på att så fick man ju inte göra haha

min nya häst som är 2,5 år, jag har haft henne i snart 1,5 år och hon har inte direkt blivit rädd för något heller, osäker ja, som första gången vi mötte en traktor när jag tömkörde, men då gick jag upp bervid henne och sen tänkte inte hon mer på det...på henne uppmuntrar jag nyfikenheten väldigt mkt, som när jag "red" på henne för 3 e gången så stod en bil parkerad hon var osäker på den och därav började hon trava för att kolla in den, sen la hon mulen på motorhuven... hon är ganska rolig!! sen kan man ju bli rädd om det helt plötsligt flyger upp en fågel brevid en, men vem hoppar inte till då? min valack gör det oftast inte, men jag gör... då tycker jag det är ok att rycka till, men inte mer.... man kan ju inte galoppera till världens ende för det :rofl:

sen är det ju skillnad på vilken häst, tex om gamlingen står as konstigt så kan han få flytta ett ben tillrätta, medans unghästen inte får det, för flyttar hon 1 ben så förstår hon inte varför hon inte skulle få flytta 1 till och 1 till osv... så under inlärning är jag STENhård och utan kompromisser, och det är oxå för att det ska vara så tydligt som möjligt för hästen.

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)

Om jag är själv i stallet med honom binder jag faktiskt alltid bara upp på ena sidan huvudet, tycker att det är en mänsklig/hästlig rättighet att kunna vända på huvudet och se sig om. När han står på ena sidan brukar han ofta till slut svänga runt så han står i sidled, han tycker om att nosa på boxgaller. Men han ska stå still när jag håller på med honom.

När det är andra hästar med då binder jag upp på båda sidorna och då är det hans signal att stå still och det gör han till 99%.

Ponnyn däremot binder jag upp hårt för får han stå minsa lös ger han sig genast på folks foderhinkar :devil:

Ska den?

Där är jag mera tuff. Han får ta ett steg om han behöver det för balansens skull men inte för att han struntar i mig.

Hästar skall stå lugnt och stilla och avslappnat i stallgång, uppbundna eller inte skall inte spela ngn. roll. Dvs "ungar/ägare/skötare/hundar/föräldrar" får inte tjoha, tjimma och springa runt, lungt och tyst skall stallet vara. Inga skrik, inget bråk.
Vid uppsittning skall hästarna stå helt stilla, likaså när det behövs i andra situationer. Hör till grundinlärningen.

Hur tollerant är Du?

Hur ska den stå?B

Ska den?A

Jag är bestämd med att tex inte tillåta att min häst kliar sig på mig,stå still vid hantering som tex sadling,täckning,klippning,mm

är hästen orolig för något som snöras utanför stallet,eller att någon häst i stallet skriker och sparkar i väggen och min häst reagerar på ljudet så har jag ju självklart förståelse för att han reagerar;)

men överlag allt som jag vet att han är kapabel att klara av och det inte finns något att fjanta runt för så är jag väldigt bestämd:devil:

I gången så kräver jag att hästen ska stå stilla. Däremot om hon tar ett steg åt sidan för att klia sig, eller vända huvudet för att titta om någon kommer in genom dörren exempelvis, så är det såklart okej.

I ridningen ska hon stanna så fort jag ber om det, om hon då tar ett steg för att ställa upp sig korrekt, så är det inget jag invänder emot.

Foderhästen brukar jag ha lös i stallgången han går inte runt. I somras prövade han mitt tålamod o jag blev arg på honom flera ggr om men han har lärt sig nu att stå still där jag säger åt honom att han ska stå still.
Har jag honom uppbunden går han runt o stampar o rör mkt med huvudet, så för mig och honom är det enklare att han står helt lös. Funkar även när andra hästar i stallet står uppbunden på stallgången.
Han är min riktiga bästa vän, han gör hemskt sällan något dumt, gör han det så är det för att testa mitt ledarskap. Men jag tillrättavisar honom alltid. Är vi ute på promenad går han bakom mig som en hund. Rider jag honom kräver jag alltid att han står still när jag ber honom om det. Men det var längesen jag krävde det av honom :(

Mitt sto har jag inte riktigt lagt mkt tid på att uppfostra som jag gjorde med min foderhäst, ifjol hade jag bara honom och nu har jag 2 hästar. Men eftersom han kommer att avlivas så har jag mer till min tjej då ska jag uppfostra henne lite. Står stilla gör hon när jag borstar o så :) Har lite myror i benen när jag står o lindar men det är aldrig mer än ett steg per gång (inte ben). Att kräva att hon står still när jag hopptränar är omöjligt, stampar runt, försöker springa iväg, bromsar jag stegrar hon så jag skrittar alltid, men gör halt då o då.
Men rider jag dressyr så brukar hon stå stilla en bra stund. Jobbar på det, men hon har som sagt myror i benen men är för övrigt världens snällaste (snällare än foderhästen även om han o jag är bästa vänner) så jag är ganska snäll med henne :)

Min häst står löst på gången (har eget stall), ingen uppbindning. Har jag ställt honom där ska han stå där (gäller samma sak ute t ex så ska han stå still och vänta medan jag går och stänger stalldörren). Och det gör han, även om jag går i väg till sadelkamaren, springer in och hämtar något i huset osv.

Han får inte äta ur krubban med kraftfoder innan jag sagt varsågod, kan gå iväg en liten bit (så man har honom under uppsikt) utan att han börjar äta.

Om jag ska ut och köra (blir inte så jätte ofta) så spänner jag för vagnen ute, och han ska stå helt still då (fd travhäst, så han har haft väldigt brottom när det gäller körningen).

Han ska stå still vid upp- och avsittning.

Han får gå utan nånting efter mig till och från hagen. Om han är uppspelt, kanske blåser mycket, så brukar jag ha ett rep om halsen på honom, men han ska fortfarande gå efter mig.

Det är lite saker som jag kommer på nu.

Hur ska den stå?

Ska den?

Kan ta på en av mina hästar.
Han ska stå still så länge jag säger det. Och det gör han oftast. Tar han ett steg åt sidan/framåt/bakåt får han gåt tillbaka till den plats där ha nstod från början.

När jag rider ska han stanna när jag säger till och gå när jag vill, vilket han oftast också gör.

In och ut från hagen ska han gå bakom eller med huvudet vid sidan av mig, alltså, ingen bulldozer. Drar han får han backa.. Så enkelt är det, och det vet han så han lyder minsta vink. :D
Sen är det inte sken iväg när jag släppt honom i hagen, utan. vända huvudet mot utgången. ta av grimman och ge belöning. sen får han gå.

Så kör jag på, det passar både han och mig bra.

Hur ska den stå?

Ska den?

Jag märker att det är väldigt skillnad mellan olika människor.

Jag själv vill att mina hästar står helt still i gången (A), inte trampar runt och håller på. De ska även stanna när jag ber om det, och inte ett steg senare.
De ska inte dra när jag leder dem, eller kliva över mig på något vis.
Självklart är de inga robotar, men de ska inte ta över.

Medan småungarna (15 åringen lr ngt) i stallet låter sina hästar trampa och gå som de behagar i stort sett.

Berätta om er! :D

Ja, det verkar som du bara får lika svar av alla.

Jag tror knappast att det finns någon som svarar på denna fråga som har hästar som måste stå uppbundna, som slår med frambenen efter folk, som trycker upp en mot väggen, som sparkar efter en, som sticker så fort dom blir lösa.

Givetvis finns dom runtom i vårt land, för varför skulle det annars finnas "problemhästar", och alla dessa till salu- hästar som kräver "rutinerad ryttare"

Jag hanterar väldigt många hästar i jobbet men jag får väl svara för mina egna...

12-åringen är en fd galoppör som nu är fälttävlanshäst och tävlar internationellt och reser mkt mm.
Han kan vara lös på gången när man fixar honom, han ska stå still lös om jag måste hämta något snabbt och ska även kunna stå i sin box med boxdörren öppen utan att gå ut, honom kan jag även leda utan grimma eller liknande utan bara en hand på huvudet och han följer snällt med...
Vid ridning ska han självklart lyssna, sedan är det ju olika om jag är ute och galoppintervallar på ett gärde eller rider dressyr på banan men viktigast är att han är snäll i hanteringen...

5-åringen har inte gjort något i sitt liv, mest gått och lullat på en lösdrift med de andra unghästarna...
Han börjar lära sig, hoppar runt lite på gången innan ridning men är alltid lugnare efter när han har fått arbeta, snäll att hantera men går gärna iväg vid uppsittning och kan vara ivrig och uppvisar allmänt "unghäst-beteende" många gånger...
Detta tycker jag dock är acceptabelt då han så sakta lär sig han också...

Hur ska den stå?

Sätter nog ett b där. Han ska stå på gummimattan, absolute inte ett steg längre fram. Ska stå i princip rak. Han står alltid lös. Men det ABSOLUT viktigaste tycker jag är hur och varöfr han flyttar sig. Han får gärna ta ett steg åt sidan för att titta på ngt om jag pillar med ngt annat så länge man ser på honom att han vet vart han får stå. Jag säger åt honom även om han står blickstill om jag ser att han FUNDERAR på att gå iväg/vända sig om. Så länge han i huvudet stå där han ska stå är jag inte petnoga med fötter o huvud, om det inte är så att jag borstar eller liknande. Då ska han ta hänsyn till mig och vad jag gör.

Ska den?

Sätter antingen a eller b. Vid röstkommando för halt är det halt DIREKT som gäller. Det kommandot används just bara för halt och vi är benhårda med det sedan körningen. Men rider jag honom på kort tygel så gör det inget om halten kommer senare (om jag inte med rösten bett honom göra halt men röstkommando använder jag bara på långa tyglar o löst o så) om ridningen kräver det. Jag vill inte ha en häst som nitar direkt utan jag vill ha en häst som sätter under sig i en balanserad halt. Ju mer riden hästen är desto "snabbare" kan man ju få balanserade halter, har inte med lydnad att göra (såvida man inte klantat sig o fått hästen olydig för hjälperna såklart) utna mer om styrka, balans o kommunikation, vilket kommer med tiden.

Min pojk är nog rätt väluppfostrad. Och det ska han absolut vara! Men sålänge han tänker rätt, försöker o är uppmärksam så är jag rätt tolerant skulle jag tro. Jag tillrättavisar när han gör fel men det är sammarbetsviljan jag vill uppmuntra, inte lydnaden. Men med sammarbetsvilja så menar jag INTE att han ska flänga runt o vara jätteglad o pigg utan att han hålla kontakten med mig o lyssna på mig, vilja lyssna på mig.

Viktigast av allt när vi är tillsammans är just att vi gör saker tillsammans som är kul ihop! Han ska inte gå strikt bakom mig, tvärnita när jag stannar och springa undan när jag vänder mig mot honom under våra promenader. Han ska gå där jag vill ha honom såklart men gärna söka lite kontakt när han går närmre och jag blir inte arg på honom om han skulle vilja gå om. Men hindrar jag honom lite mjukt så får han vänta med att gå om, han ska ta lite egna intiativ o vilja lite själv, det ser jag absolut inte som olydnad. Olydig skulle han vara om han bara traskat förbi helt utan att ta ngn notis om mig o kanske struntat i ett förök att hejda honom.

"oavsett situation" är väl ändå lite magstarkt?

Jag tycker nog tvärtom :o Det är jätteviktigt! Händer ngt o du kan be din häst stå still så är det guld värt!

Ex när min pålle blev spänd framför vagn första gången som 2,5-åring. Han hade klarat hela inkörningen fram tills dess med glans men det visade sig vagnen var lite för smal för honom när han svängde. Rakt fram gick bra men när han svängde runt så petade den honom i bogen o han blev jätteskrämd. Han hade redan då lärt sig att inte dra järnet när han blev rädd (det är förrsten en ska jag övar lika mkt som att stå still!) o tränaren som satt i vagnen var ju med o bromsade honom oxå så istället för en skentur så reste han sig högt högt men när han landande så stog han blickstill. Han stod blickstill ända tills vi spänt loss vagnen och ledde honom ur skaklarna trots att han blev rejält skrämd. Tänk om det vart en häst som var van vid att få flänga runt och drog iväg när den blev rädd :crazy:

Det första jag lär en unghäst är att stanna och stå still. Stå länge. Det är den absolut första 'övning' jag sen gör uppsuttet med (brukar aldrig vara problem, de kan det ju sen innan), skritta några steg, göra halt, och sen stå still lugnt och fint på lång tygel. Man har ingen det såå många ggr sen.

Samma här, man har ingen det tusen gånger om! Hur tossig min knasboll än kan bli när vi är ute så kommer han i lugnet när man låter honom stå en stund på slak tygel. Kan 9 gånger av 10 skritta lugnt vidare på lång tygel efter ett sådant stopp. Kan han det inte stannar man o står still lite längre o då funkar det alltid. Så skönt!

Det blir A på första med dragning åt B. Han tar ibland nåt litet steg för att lägga över vikten och det är okej. Stor pojke ni vet...

På andra frågan blir det oxå ett A för målet är att stanna direkt och stå still. Problemet med en stor tung häst (iaf min har jag märkt!) är att stoppsträckan är ganska lång och man måste planera sin halt. Så, han tar några steg extra men han svarar ändå på haltsignalen direkt och börjar insaktningen. Vid skritt är det inga problem utan detta gäller vid högre hastigheter. Och vad gäller att stå still på platsen har vi tränat detta en del och nu är han ett praktexemplar!

Jag håller inte med men jag förstår hur du resonerar. Tycker absolut att det finns situationer där hästen har rätt att inte lyda till 100 %. Tex när den blir rädd eller frustrerad. Men missförstå mig nu inte - detta är på den fina tolkningsskalan. :smirk:

Haha, det är just då jag verkligen tycker den ska lyda!

Tar min ungis som ex igen - på frustrationen den här gången ;) Han hade inte vart ute på 2 veckor pga vaccination (han vilar just nu så han är bara ute o skogen med mig på promenader på helgerna när jag är hemma) och vi var ute o tömkörde. Han vill alltid leka med hunden (hrm.. hoppa o stampa på henne :crazy:) och nu mötte vi en bil på hemvägen på rundan. Han var laddad efter lite trav o låg på gränsen till att börja takta. Jag gjorde halt (han stannade kvickt som vanligt men man såg hur hela hästen nästan höll på att koka över. Kallade in hunden som var på andra sidan vägen än honom i samma höjd och när hon vänder om mot mig så tänker han ta ett skutt rätt ut i vägen mot henne. Jag röt till och han stannade kvar på sin kant, utan skuttet. MEN, han hade inte ro att stå still längre, enligt honom. Synd för det kom ju en bil :crazy:

Dock så var han ändå såpass vettig så han nöjde sig med att trampa sunt o slänga med huvudet i sin kant men sååå bra koll har jag ännu inte på honom med tömmar så hade han velat svänga ut baken tror jag inte jag hade kunnat hindra honom, men förhoppningsvis fått in den igen. Hade jag suttit på hade det vart betydligt lättare. Iaf, jag blev arg som ett litet bi o så fort bilen kommit förbi oss (har snälla bilister som kör försiktigt förbi) så duttade jag till honom med spöet, på slaka tömmar. Han fattade direkt vad han gjort för fel o frös till direkt när han kände spöet och stod blickstilla med huvudet tjurig rakt upp i vädret. Men han rörde inte en muskel på en bra stund. Sedan tittade han sig lite omkring, fortf utan minsta antydan till att gå iväg varpå jag bad honom skritta o han skrittade, kolugnt hemåt. Inte ett taktsteg.

Alltså tycker jag det är VIKTIGT att hästarna i ALLA situationer (läs ovan om körningen) direkt lyssnar o i de fallen faktiskt lyder. Med bilen skulle han ju eg lyssnat när jag röt till på honom och det har han alltid gjort innan. Men med nuvarande foderstat så kan jag förstå om han blir lite överladdad (har lite dåligt med enerig i höet i år) men fortf ska han lyssna. Och genom att reagera så som han gjorde på tillrättavisningen när bilen passerat tycker jag tyder rätt bra på att han i grunden är rätt lydig (piskdutten var abosolut inte hård på ngt vis men han är inte van vid att bli tillrättavisad så, det var första eller andra gången eftersom det inte behövts innan).

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka