Hur tollerant är Du?

Sv: Hur tollerant är Du?

Om hästen står uppställd i gången..
Hur ska den stå?

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)
b. Ett steg hit och dit gör ingenting
c. Några steg och lite släng med huvudet spelar ingen roll
d. Hästen får trampa runt som den vill

Om du rider och ber hästen stå still...
Ska den?

a. Stanna direkt och stå still!
b. Det gör inget om den tar 1 steg innan
c. Den får ta ett par steg
d. Det spelar ingen roll om den går några steg och sen trampar runt lite

Så länge den inte stressar runt eller skiter helt i vad jag säger så bryr jag mig inte om något steg hit eller dit. Beror mycket på varför hästen rör på sig också, allt handlar inte om ouppfostran.
Något jag har noll tolerans för är dock hästar som står och skrapar med hoven på gången... :devil:

Min häst ska stå still i gången. Inget skrapande med hovar, inga steg hit och dit, osv.

Ber jag henne stanna när jag rider så ska hon stanna utan att tveka, inget extra steg.

Ja, jag vill ha en häst som är uppfostrad. Hon ska koncentrera sig på mig den tid jag ber henne, att springa över folk är helt oacceptabelt, oavsett om det gäller mig eller någon annan, hon får inte ta maten ur min famn/hand om jag säger nej, osv.

Jag kör på "med ansvar kommer frihet"-tänket litegrann. Jag berömmer även kolossalt när hon gör rätt, det är väldigt, väldigt viktigt. Hon får även ett par chanser på sig alltid.

Alla är olika när det gäller filosofier om hantering/ridning, och vissa vill ha det på ett sätt medans andra vill ha det på ett annat. Jag vill definitivt inte ha några robothästar, det jag däremot vill ha är en samarbetsvillig, tålmodig, trygg häst. Men fortfarande med egna viljor och åsikter.

Okej okej, men jag lägger iaf störst vikt vid att de ska lära sig hantera sådan situationer. Jag övar inte bara "vanligtvis" och lämnar förståelse till pressade situationer. Men det kanske du med gör :)

Jag övar inte så mycket med min häst numera. Han är gammal och klok och därför kan jag unna honom att vara "fri". Om det inte fungerade skulle jag såklart vara mindre tolerant.

Jag vidhåller ändå att jag tror många hästar skulle må bra av att få lov att visa sin vilja lite mer. Betyder dock inte att de har lov att vara "olydiga" men vi människor kunde gott vara mer ödmjuka i vår inställning till hästen. Ofta har hästen rätt men vi lyssnar inte.

Hur ska den stå?

(a)

Ska den?

Parantesar första a:et.. Det är målet. Men det kommer..

kl

jag har alltid mina hästar lösa typ en gång om dagen, ser ingen fara med det.
när jag tar in dem så tar jag med mig båda hästarna och när jag är framme vid stallet så släpper jag grimskaftet till den ena, och går in med en andra... en gång råkade jag glömma honom därute, han stod själv ca 30 min, men han stod på exakt samma plats som jag hade lämnat honom :love: honom kan jag lämna vart som helst nästan.... helt underbar!

min unghäst har jag lärt att det gör inget om man kommer lös, man får gå där en stund och sen när matte ropar så ska man komma, om man inte står vid världens största och goaste grästuva förstås, hon är ju ung än, men valacken vet precis vad om gäller, jag släpper ganska ofta dem lösa på våren för att de ska få beta lite.
om unghästen går ut utanför boxen så ställer hon sig alltid i duschspiltan och väntar där tills jag kommer.

valacken som sjävklart är mer tränad kan jag få att stanna, trava och galoppera på röstkomando, oavsett vart vi är, mkt praktiskt!!!

varför då? har jag sagt stå still så är det stå still oavsett vad som händer, det är en säkerhets fråga tycker jag!

Hästar är flyktdjur, så man kan knappast kräva att den ska stå still i alla situationer!

klart att man kan det, bara för at de är flyktdjur så betyder det inte att de inte har nån hjärna. rycka till kan de få göra om det dyker upp nåt plötsligt, men inte mer. och jag har haft häst ganska länge och har kunnat kräva det här så jag vet att man kan det.

Även när han flyttar bort från dig så måste du ju flytta på dig ;) Jag vet att detta svårt och inget man direkt tänker på men iaf.

klart att man kan det, bara för at de är flyktdjur så betyder det inte att de inte har nån hjärna. rycka till kan de få göra om det dyker upp nåt plötsligt, men inte mer. och jag har haft häst ganska länge och har kunnat kräva det här så jag vet att man kan det.

Rättelse- det kommer alltid kunna finnas NÅGON situation där hästen känner att det rinner över och den *måste* lyssna på sina instinkter. Men för en lydig häst kanske den gränsen går först när ett flygplan är på väg att krascha i hagen eller om något sprängs i närheten :p

Jag vidhåller ändå att jag tror många hästar skulle må bra av att få lov att visa sin vilja lite mer.

Håller med om att dom nog mår bättre av att få berätta vad dom tycker. Men anser ändå att dom ska stå still när jag ber om det. Det räcker ju att dom spänner sig så ser jag det, därför finns det absolut ingen anledning att dom göra något mer än stå kvar.
Dom har ju ett så finstilt språk, så behöver dom skrika ut sitt budskap med stora chester så är det ju bara för att jag har lyssnat för dåligt.
Så tycker det är guld värt att hästarna får läras sig "vänta"även i en situation där dom blir rädda.

Svar på ts frågor:

(a)b I huvudsak ska dom stå stilla, men om dom tar ett eller två steg, så kan det vara okej. Men det är bara ett eller två absolut inte mer. Och inte under några omständigheter får det mot mig eller över mig.

A I ridning och arbete är det ingen tvekan dom ska stå still nu om jag säger det. Anser även att leda hästen är arbete, så även då är det nolltolerans på olydnader.

/Camilla

A på båda frågorna. Men det är ju djur vi pratar om klart dom kan bli rädda och såna grejor får man räkna med.

Jag vill inte ha en häst som flyttar sig eller flyttar hovar hit och dit eller slänger lite grann med huvud. Jätte jobbigt att knoppa mannar och linda ben osv. Om hästen inte har någon anledning till att flytta sig eller slå med huvud ska den inte göra det heller! Det anser jag. Förstår självklart om dom gör det på sommaren om det är flugor eller något sånt men det är en annan sak!

Jag vill också ha en häst som stannar när jag stannar!

Har fått jätte mycket beröm av olika tränare och köpare som tycker jag har väluppfostrade hästar som stannar när man stannar själv och står helt blickstilla i gången osv.
Men för mig är det en självklarhet!

(har inte läst de resterande svaren)

Senast ändrad av en moderator:

Håller med om att dom nog mår bättre av att få berätta vad dom tycker. Men anser ändå att dom ska stå still när jag ber om det. Det räcker ju att dom spänner sig så ser jag det, därför finns det absolut ingen anledning att dom göra något mer än stå kvar.
Dom har ju ett så finstilt språk, så behöver dom skrika ut sitt budskap med stora chester så är det ju bara för att jag har lyssnat för dåligt.
Så tycker det är guld värt att hästarna får läras sig "vänta"även i en situation där dom blir rädda.

Håller med om det här. Hästar ska få visa vad de tycker, men eftersom det är vi som är ledare ska vi ändå bestämma vad de får/inte får göra (sen väljer man givetvis själv om man inte vill vara "hård" utan låta hästarna vara friare i vissa situationer och strängare i andra t ex).
Man kan lyssna på hästen utan att låta den bestämma för det. Och oftast är det nog det bästa för jag har t ex själv råkat skämma bort en häst rätt rejält så den blivit van vid att alltid demonstrera när det är något den inte gillar. Vi har varit så duktiga på att lyssna att det absolut inte hade behövts, men kombinationen av att både lyssna OCH utifrån det man hör ge hästen slappare tyglar och få komma undan - den kan bli jobbig! :o

Hur ska den stå?

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)
c. Några steg och lite släng med huvudet spelar ingen roll
d. Hästen får trampa runt som den vill

Ska den?

b. Det gör inget om den tar 1 steg innan
c. Den får ta ett par steg
d. Det spelar ingen roll om den går några steg och sen trampar runt lite

när jag leder hästen så ska den gå bakom mig och stanna direkt när jag stannar..

Jag övar inte så mycket med min häst numera. Han är gammal och klok och därför kan jag unna honom att vara "fri". Om det inte fungerade skulle jag såklart vara mindre tolerant.

Jag vidhåller ändå att jag tror många hästar skulle må bra av att få lov att visa sin vilja lite mer. Betyder dock inte att de har lov att vara "olydiga" men vi människor kunde gott vara mer ödmjuka i vår inställning till hästen. Ofta har hästen rätt men vi lyssnar inte.

Min är ju inte gammal någonstans men rätt klok är han. Och han får lov att visa sin vilja väldigt mycket, är inte alls ngn hundliknande robot (som jag avskyr :eek: ). Just därför hållar jag bara hårt på vissa punkter o den högst rankade är just att han inte ska fly från ngt han blir rädd för. Det är en ren säkerthetsgrej och han fattar det mer och mer vilket gör honom tryggare o tryggare. Man behöver inte "hålla honom hårt" eftersom man vet han inte får panik om ngt händer utan kan låta honom vara mer och mer fri utan att det blir riskfyllt. Dessutom krävs det mindre o mindre hjälper för att hejda honom när han blir rädd - mkt positivt för honom och man kan berömma honom nästan sekunden efter det hänt något o han glömmer det hemska - positivt.

Jag håller med dig om att hästen oftast har rätt, i princip alla gånger!

Håller med där, till stor del kan man träna in beteende vid sådana situationer.

Även när han flyttar bort från dig så måste du ju flytta på dig ;) Jag vet att detta svårt och inget man direkt tänker på men iaf.

I dont get your point? Han flyttar bort från mig när jag behöver komma in på andra sidan, precis vad jag vill han ska göra. Han läser av mig vad jag gör runt honom o flyttar sig så som han vet jag vill ha honom. Står jag o lindar upp lindor ex kan han flytta sig lite om han vill nosa någonstans eller titta på något - det har varken med att flytta mot eller från mig att göra?

Rättelse- det kommer alltid kunna finnas NÅGON situation där hästen känner att det rinner över och den *måste* lyssna på sina instinkter. Men för en lydig häst kanske den gränsen går först när ett flygplan är på väg att krascha i hagen eller om något sprängs i närheten :p

Så bra förklaring! Lägger till att den lydiga hästen bör helst känna någon sorts förtroende för matten som är med oxå för att kunna höja sin toleransnivå så högt, men det menade du nog :)

Så bra förklaring! Lägger till att den lydiga hästen bör helst känna någon sorts förtroende för matten som är med oxå för att kunna höja sin toleransnivå så högt, men det menade du nog :)

Ja, att hästen har förtroende och känner sig trygg med sin ägare är nästan ett krav för lydnad -för att det inte ska bli "kuvad" lydnad, att hästen tycker matte/husse är läskigare än det farliga :devil:
För även om hästen är "lydig" så är det ju fortfarande "olydnad" om matte/husse sagt att man ska stå still men hästen tycker det är för läskigt att stå stilla :p

Jag har i princip alltid hästarna lösa i gången.
de står still. Snälla o väluppfostrade
tycker att de kan göra så den lilla stunden per dag man begär det.

sen är det inte hela världen om de tar ngt steg ngn gång.
Om det är absolut nödvändigt t. ex. vis skoning, knoppning eller injektioner- då är jag tydligt- stå still!

Klippte dem igår- lösa( hade ordning på elsladden:D)

Är lika konsekvent jämnt- om jag har bett om ngt så ska jag lyssnas på. Håller däremot inte på o kör med dem i tid o otid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka