Hur tolka underhållsbehov?

Tussemaja

Trådstartare
Vet egentligen inte vart detta ska ligga, men testar här. Blir väl flyttat annars antar jag... Jo, det här med hästars underhållsbehov funderar jag på.... Vad innebär det mera exakt, är det kroppens eget inre arbete man räknar med då? Jag menar det som går åt av energi och övriga näringsämnen även om hästen teoretiskt sett skulle stå stilla och bara vara. Eller ska man räkna in den energin som går åt när hästen tex knallar omkring i hagen, låt säga 10 timmar per dag.? I foderstatsprogrammen ska man ju ange hur mycket en häst arbetar per dag... Ska man då "översätta" 10 timmars strövande i hagen, med, låt säga, 1 timmes skrittmotion. Eller hur gör ni andra som har hästar som inte går i något direkt arbete?

Sv: Hur tolka underhållsbehov?

Jag har tolkat underhållsbehovet som det som går åt om man inte rider eller på annat sätt motionerar hästen. Alltså strosar i hagen ingår i underhållsbehovet.

I foderstatsprogrammet PC-horse finns en särskild ruta där man kryssar i om hästen går i hage och då höjs energibehovet med 10%!

Men jag tycker nog att man får bedömma det individuellt efter häst, en del rör sig knappt i hagen och andra motionerar mer!

Underhålls behovet har jag tolkat som när hästarna är i vila. Alltså strosar runt i hagen.
Är det dock väldigt kallt (under hästarnas komfort zon som ligger på ca -15 vid klippta/sommarpäls & ca -25 med vinterpäls) måste man lägga på.

Apropå kyla....

Om hästen gör av med energi för att hålla värmen, gör den av med protein då oxå?

Funderade nämligen på om det funkar med en lägre smbrp/energi-kvot på vintern eller man alltid bör hålla sig på hästens optimala kvot?

I hästens näringsbehov och utfodring står det så här och det är vad jag går efter:

Utfodringsrekommendationerna för häst är anpassade till praktiska förhållanden. I underhållsbehovet ingår därför inte bara den energi för svältomsättning och fodernedbrytnig utan även för den spontana aktivitet hästen har i stall och hage. Det medför att underhålsbehovet påverkas av hästens temperament. /.../

I underhållsbehovet räknas i praktisk utfodring även den extra energi som ibland även behövs på grund av klimatet

Apropå kyla....

Om hästen gör av med energi för att hålla värmen, gör den av med protein då oxå?

Funderade nämligen på om det funkar med en lägre smbrp/energi-kvot på vintern eller man alltid bör hålla sig på hästens optimala kvot?

Nej, den gör inte av med mer protein, utan det är bara energibehovet som ökar. Täck hästens behov av protein och ge sedan den mängd energi den behöver, oavsett vad kvoten hamnar på!

Detta resulterar i en hög kvot (över 6) för en häst som har litet energibehov och en låg kvot (under 6) för hästar som har högt energibehov.

Hänvisar återigen till HelenaHandbergs inlägg i denna gamla tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794651&highlight=igge

Citat från ett av inläggen: Det är en viktig fråga Pinky tar upp. Man hamnar oftare rätt om man börjar att räkna proteinbehovet som är mer konstant och sen tänker efter om ens häst är energisnål eller krävande. En islandshäst och ett engelskt fullblod som gör samma arbete har likartat behov av protein per kg kroppsvikt men mycket olika energibehov. Ett varmblod kanske oftare är en genomsnittskvothäst.

Detta är allmänt om kvottänket!

Senast ändrad:

Så då kan jag tolka det så att även om hästen rör sig en hel del i hagen under dagen - inte springer omkring men strosar och betar, vilket borde röra sig om minst ett par-tre timmar av de tio hon är ute, så ska jag inte lägga det till arbete. Självklart måste man se till hur hästen är och min åsikt är att en foderstat är en bra vägledning, men man kan inte lita blint på den utan måste utfodra utifrån vad man ser och känner.

Nej precis, att den går i hagen lägger du inte till som arbete. Om det är så att hästen inte rids nämnvärt men ändå inte håller bra hull på den uträknade foderstaten så är det bättre att justera den som den är istället för att lägga till för arbete. Hoppas du hänger med :)

Jag har inte läst HHs inlägg som länkas till nu (hon är dock mycket kunnig om foder!) men det man ska tänka på är att om det är kallt har hästen framförallt behov av mer grovfoder - att äta håller värmen uppe. Natasja har helt rätt i att det inte alltid är så enkelt som jag skrev om att man aldrig ska understiga kvoten 6, men det är en bra regel som generellt ska följas. I första hand ska man givetvis se till att behovet är täckt - och sedan tittar man på kvoten. För att hästen ska kunna ha nytta av det protein den får i fodret går det åt en del energi.

Tack för länken!

Då var jag inte helt ute och reste. Var lite så jag tänkte.

Höet vi har är lite lågt i proteininnehåll och när det går åt mer hö och halm för att hålla värmen så behöver jag inte nödvändigtvis öka på motsvarande med Krafft Muskel. Lite mer lusern kan han ju få.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar