Hur tolka HD resultat?

Sv: Hur tolka HD resultat?

Eftersom så många redan lämnat tips och länkar i ämnet så känns det lite överflödigt men vill bara passa på att säga att det var otroligt roligt att hitta dig här, Lena. Dina illustrationer är anledningen att alla mina gamla tidningar sedan barnsben fortfarande vårdas ömt. Mitt stora intresse för bild och teckning under skoltiden har jag dig att tacka för. Ingen kan teckna djur som du! :bump:

Vad trevligt det var att få tillfälle att säga det :D

Hälsningar / Hästtjejen som blev hundtjej som blev djursjukvårdare som blev instruktör som blev... Tja, vad ska man säga... livet med hundarna tröttnar man aldrig på ;)

Jag talar inte om att göda utan om att man inte ska behöva hålla på och dutta fodret för att inte hunden ska få HD. Det ska inte spela någon roll om den äter valp eller vuxenfoder i lagom mängd. Den ska inte gå sönder i vilket fall. Samma gäller motionen. Man ska inte behöva oroa sig för om valpen kan gå tio minuter i skogen utan att bli trasig. Det gäller trappor också.
Motion skapar inga ledfel, snarare stärker det muskler och leder. En valp ska självklart inte konditionstränas eller styrketränas, men vanlig motion och aktivitet skapar inga ledfel.
Gällande foder så vet man idag att många ledproblem är direkt foderrelaterade. För mycket energi under uppväxten kan leda till tillväxtproblem som t ex osteochondros hos de raser som har disposition för detta.

Det som avgör om man avlar vidare eller ej på fria individer där syskon har HD beror ju på hur stor avelsbasen är. Är det en numerärt liten ras finns det kanske inga alternativ? Däremot om det är en numerärt stor ras med brett och bra avelsutbud, då kan man kanske sålla bort de individerna.

Har för mig att Jadzia tidigare skrivit om någon ras där man satt en gräns på hur många syskon som får ha HD för att man skulle få avla vidare på syskonen. Rätta mig om jag har fel ;) Jag minns inte så mycket mer än så. Någon stor ras (till storlek) har jag för mig...

Jag sparade en tik på foder ur en kull där det visade sig att en hane fick D-höfter. Min känsla var att jag inte ville avla på tiken om det inte var så att hon var något alldeles speciellt, vilket hon inte var. Direkt efter röntgen (tiken var HD-fri men hade dåliga armbågar, så avel på henne var inte aktuellt i vilket fall) så gav jag bort tiken till fodervärden. Alla i kullen (fem valpar) röntgades och endast en hade HD. Mamman till kullen lämnade fyra kullar (16 valpar) med lika många hanar under sin avelstid och endast detta enda HD-fel dök upp.

I en annan kull fick en tik HD C, men där valde jag att avla på den HD/AD-fria kullsystern, då hon hade så mycket bra egenskaper i alla fall, och den enda valpen hon fick gick också fri genom röntgen.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 116
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 435
Senast: pumah
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18