Hur tillförlitliga är träckproven?

Cornelia

Trådstartare
Ja, frågan lyder som rubriken.

Har hittills avmaskat rutinmässigt enligt schema från veterinären (har uppfödning) men har nu planerat att börja med träckprov. Är rädd för maskmedelsresistens och känner att det är onödigt att trycka i hästarna kemikalier om det inte behövs.

Undrar då hur tillförlitliga testarna är, och om ni rekommenderar något?

Sv: Hur tillförlitliga är träckproven?

Rundmaskar (blodmask, spolmask i första hand) lägger ägg konstant från att de blir könsmogna. Det finns alltså en korrelation mellan antal ägg som hittas i provet och hur många vuxna maskar det finns i tarmen. ETT prov visar bara om du behöver avmaska nu och mot vilken parasit, det är viktigt att förstå att det är ett långsiktigt verktyg för att hitta sin hästs normalstatus.

Det enda du har att gå på om du kan lita på svaret eller inte är att välja ett kvalitetssäkrat laboratorium, det finns bara två i Sverige, SVA och Vidilab. Skillnaden mellan ackrediterade (kvalitetssäkrade) och icke ackrediterade laboratorier är nyss granskat och finns att hitta på SVT-play.

Sv: Hur tillförlitliga är träckproven?

Om man dessutom gör provtagningen enligt konstens alla regler så kan man lita på resultaten. Man kan tex inte ta bajs som legat hela dagen eller lägga lådan på lådan långt innan tömning för då finns det möjlighet att äggen kläcks och då syns de inte i analysen utan bajset ska tas färskt och sedan förvaras lufttätt och i kyl tills man lägger det på lådan nära tömningsdags. Man bör även veta att bandmasken inte alltid syns i den vanliga analysen utan man måste be speciellt om den.

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 201
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 793
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 915
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka