Hur tillförlitliga är graviditetstest?

Sedna

Trådstartare
Senaste veckorna har jag haft haft ett flertal graviditetsymptom.

Hade senaste mensen för snart 4 veckor sedan, har alltid lite mens, men den gången hade jag ovanligt lite mens. Räckte med troskydd. De två efterföljande veckorna var jag illamående var och varannan dag (har haft problem med magkatarr tidigare och det skulle kunna vara en anledning).

Sedan 10 dagar tillbaka har brösten varit ömma, vilket de aldrig är, och för ett par dagar sedan regaerade jag över att bhn nästan var för liten. Ungefär lika länge har jag haft blodblandade flytningar. Har även senaste veckan varit mycket känsligare än vanligt och vid flera tillfällen börjat gråta för ingenting.

För en vecka sedan gjorde jag ett graviditetstest - negativt
Idag gjorde jag också ett graviditetstest - negativt.

Jag äter p-piller, men har bara gjort några månader, första månaden hade jag problem med mellanblödningar, men sedan dess har det varit lugnt två kartor. Kan ju mycket väl vara p-pillerna som spökar, men samtidig tycker då jag att allt detta borde ha kommit mer från början, eller?

Kan tilläga att jag ätit dessa p-piller i över 4 år innan, då hade jag en del mellanblödningar första månaderna, men inget annat.

Hur tillförlitliga är gravditetstest egentligen?

Visar de negativt så är jag ju mest troligt inte gravid och är absolut inte helt främmande inför att det är p-pillerna som spökar, men ändå... Jag vill absolut inte ha barn, så vill ju inta ta några risker....

Hade jag själv sett den här tråden så hade jag ju förmodligen svarat: "Är du orolig så boka tid för ultraljud" kruxet är bara att jag bor i Schweiz och här är inget gratis, så vill jag göra ultraljud kostar det mig minst 4000 kronor.... Vilket jag egentligen absolut inte har råd med...

Så det jag vill veta är hur tillförlitliga graviditestest är egentligen...
 
Sv: Hur tillförlitliga är graviditetstest?

Har du den hormonhalten i urinet som testet reagerar på så reagerar det.

Hormonhalten är ju 0 från början, sen ökar det fram till 12e veckan för att sen sjunka tillbaka till den nivå den var på kring6e veckan.
Det förklarar varför gravida testat negativt även längre fram i graviditeten. Urinet innehåller inte rätt mängd!

Köp/Beställ det känsligaste testet som du kan få tag på. Här i sverige är det RFSU:s graviditetstest, kanske finns där du bor också?
 
Sv: Hur tillförlitliga är graviditetstest?

Ett negativt test kan vara fel om man inte har tillräckliga halter av hcg. Ett positivt test är (nästan) alltid positivt.

Har pillrena funkat för dig i 4 år och du inte har slarvat med dem är det inte speciellt troligt att du är gravid. Hormonerna i pillrena gör miljön jätteotrevlig för spermier.
 
Sv: Hur tillförlitliga är graviditetstest?

Har bara hittat ett sorts test, när jag läste bruksbeskrivningen hittade jag inget om hur höga/låga halter av hcg det reagerar på, men det försäkrade att det var väldigt säkert och känsligt (om det utfördes rätt) vad det nu innebär...

Men om jag nu haft ömmande och växande bröst i snart två veckor tycker jag ju att det borde finnas så pass mycket hormoner i kroppen att ett test reagearar om de nu ömmar pga graviditet, men det är kanske bara är vad jag tycker. :D
 
Sv: Hur tillförlitliga är graviditetstest?

De säger ju clearblue oxå, men de är de test som man kan köpa som kräver högst halt hormon för att reagera ;)
 
Sv: Hur tillförlitliga är graviditetstest?

Ja det är ungefär vad jag också tänker...

Måste leta fram bruksbeskrivningen när jag kommer hem, det borde ju stå angivet någonstans vilken hormonhalt det reagerar på.
 
Sv: Hur tillförlitliga är graviditetstest?

Okej det hade en känslighet på 25 mIU/ml (RFSUs test har känslighet på 10 mIU/ml)
Inte så känsligt alltså.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2
Svar
24
· Visningar
1 335
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag äter P-piller och glömde ta en tablett för en månad sedan. Förra veckan hade jag mens om än kanske lite mindre än vanligt och i...
Svar
5
· Visningar
889
Senast: Sofie_B
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 559
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp