Hur tidigt sätter ni igång efter föl?

B

B Cool

Hejsan, undrar hur tidigt ni sätter igång att göra saker med sto och föl? Inte bar ridning nu utan jag menar övriga saker också som ut och gå, bara skilja dom åt eller ta med den lilla brevid vid skrittpromenad eller vad ni nu kanske gör med era hästar?
Nyfiken på hur tidigt ni börjar och vad ni gör och kanske hur också..

Sv: Hur tidigt sätter ni igång efter föl?

Hej
Jag skiljer fölet och stoet åt efter bara ett par veckor fölet är kvar i boxen och stoet står på gången utanför boxen så att jag kan borsta och pyssla om henne. och då är det ju inga problem att ta ut stoet på gången när hovslagaren kommer oxå. Jag brukar försöka se till att jag har verkat stoet innan hon fölat ca 2veckor innan så behöver man inte tänka på det. Sen vad det gäller ridning så beror det mkt på stoet, hur hon har tagit fölningen och hull osv. Men är allt smärtfritt och stoet är i ordenligt hull för det tar rätt mkt i hull på dom att dia ett föl.oftast är man tvungen att fodra kraftfoder om man ska kombinera ridningen med fölsto. Men iallafall vad det gäller ridningen så efter 3 månader så börjar jag lämna fölet en stund i boxen max 20-30min så tar jag ut stoet och skrittar henne ett tag dom brukar tycka det är rätt skönt att få komma från fölis en stund.
Men sen när fölet är 5 månader då kan den ju få vara ensam ca 1-2 tim man får ju se lite på stoets juver oxå. Ger fölet alltid hö/gräs så den har nått att göra . När fölet är 3-4mån så brukar jag binda upp fölet på gången och borsta dom(utan mamma) innan har jag hållt i dom på gången och borstat men lyfter på benen bak och fram det gör jag på en gång och när fölet är 3dar så får den grimma på sig men när den är 2veckor så börjar jag leda den till hagen ihop med mamma.När fölet är 6månader så står dom själva på nätterna och tar en snutt vi 22tiden när jag kvällsfodrar och sen får den gå över till mamma en snabbis på morgonen och ta en snutt mest för mammas skull så juvrena inte blir alltför stenhårda. Sen går dom ihop på dagarna.avvanda är dom HELT vid 8månader och vid 7 mån så får dom inte gå ihop ihagen heller. Men när stoets juver är borta och avkomman varit irån ca 6veckor så brukar jag se om dom kan gå ihop igen utan att hon den går tillbaka och snttar men de har aldrig hänt faktiskt. De är ju så bra om dom kan gå ihop för då kan hon ju fortsätta fostra avkomman.Men det är ju viktigt att dom harandra lekkompisar under hela uppväxten. Så gör jag oftast har de fungarat bra på alla föl och det har blivit en heldel avkommer nu. detta gäller oavsett ras ponny el storhäst. Ha en bra dag och lycka till med era fölisar dom är sååå underbara.:love:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka